S'inicia la preparació del pla de retorn i els sindicats reclamen tenir clars els recursos disponibles

Dilluns es reuniran 14 subcomissions per elaborar durant el mes de juny les instruccions i el juliol els centres educatius faran el seus propis plans de contingència del covid-19 per al curs 2020-2021

El fet de no tenir clars els recursos econòmics per fer front a les necessitats que suposarà un curs amenaçat per la presència del covid-19 dificulta la preparació del pla de retorn, segons assenyalen els representants de l'STEI, UGT i Alternativa Docent. Aquests sindicats han participat juntament amb diferents membres de la comunitat educativa en la primera reunió per videoconferència convocada per la Conselleria d'Educació per treballar en els preparatius del curs 2020-2021. Dilluns que ve es reuniran les 14 subcomissions que s'han creat per elaborar durant el mes de juny l'esborrany definitiu de les instruccions i el mes de juliol els centres educatius faran els seus propis plans de contingència del covid-19.

El portaveu de l'STEI, Cosme Orell, ha assegurat a l'ARA Balears que és "molt complicat fer una planificació sense saber si hi haurà pressupost per contractar més docents, que són imprescindibles, ja que es planteja una baixada de ràtios del 50%". En el mateix sentit s'ha manifestat Miquel Àngel Santos, d'Aternativa Docent. "Hem remarcat que farà falta millorar plantilles, espais, etc. És a dir, molts de doblers", ha dit. És una opinió també compartida per Tino Davia, portaveu d'UGT: "És necessari un increment de plantilla i una disminució de les ràtios". Els representants també assenyalen que qualsevol mesura que tingui una conseqüència de dret sociolaboral ha de passar per la Mesa Sectorial.

El conseller d'Educació, Martí March, segons ha informat la Conselleria en un comunicat, ha explicat que "hem de treballar per a una màxima escolarització presencial de tot l'alumnat a partir de setembre, però també hem de preveure dos escenaris més, el de la semipresencialitat i el del confinament". També ha assenyalat que "és el moment d'estar a l'altura de les circumstàncies i tots hi hem d'aportar el que puguem. És el moment de demostrar la capacitat de diàleg i de feina que té la comunitat educativa". En aquest sentit, Orell ha comentat que "els docents estan fent feina des del confinament a un ritme no assumible". Alternativa Docent ha remarcat que "els docents han fet tot el que han pogut i no han demanat res a canvi".

Absentisme, estat emocional i digitalització

Els fronts per als quals s'hauran de preveure accions i respostes són l'absentisme escolar, l'estat emocional de l'alumnat a causa de la crisi sanitària i la digitalització, necessària en l'escenari de les classes semipresencials o d'un nou confinament.

"És important saber amb quin nivell d’aprenentatge comencen els  alumnes el nou curs i amb quin estat emocional i motivacional l’enfronten després de la crisi viscuda. Per això, s’ha de potenciar i  estendre l’avaluació inicial durant les primeres setmanes del curs", assenyala la Conselleria al document al qual ha pogut tenir accés l'ARA Balears, sobre el qual fan feina representants de totes les associacions de directors i de docents, les entitats de la mesa de l'ensenyament concertat, les federacions de pares i mares i els sindicats de l'ensenyament públic.

D'altra banda, també es remarca que el llarg període d’absència de classes "accentuarà en alguns joves un sentiment de desvinculació escolar que els pugui dur a no reprendre el procés d’escolarització després de l’estiu o a fer-ho de manera intermitent amb episodis d’absentisme". Així, la Conselleria afirma que es posaran en marxa plans per lluitar contra aquesta realitat "liderats pels ajuntaments, que han de preveure circuits eficients d’identificació i tractament de situacions de risc".

En relació amb l'educació telemàtica, el curs que ve els centres elaboraran plans de digitalització per combinar la presencialitat amb les classes online a partir de 5è de Primària, de manera que els alumnes d’aquests nivells puguin seguir les classes de manera telemàtica alguns dies per setmana, alternativament, per afavorir el distanciament social, en cas que fos necessari, o de manera habitual a Batxillerat i FP, un o dos dies per setmana com a màxim. El pla de digitalització també preveu la formació i la capacitació digital del professorat i de l'alumnat.

Complexitat i vulnerabilitat

El pla de retorn 2020-2021 també preveu, segons la disponibilitat pressupostària, dissenyar un pla de recursos suplementari per als centres de màxima complexitat i, així mateix, que els centres educatius tinguin un pla d’accions específiques de vincle i acompanyament educatiu per a les famílies més vulnerables a través de figures de referència i contacte telefònic constant.

Excepcions a Batxillerat

Per al curs vinent es preveuen excepcions per facilitar a l'alumnat de Batxillerat la integració acadèmica. La Conselleria permetrà que els alumnes d'aquest cicle es matriculin d’algunes o de totes les matèries de 2n, encara que no tinguin superades les corresponents del primer curs, ja siguin assignatures amb continuïtat o no. També s'autoritzarà l’ampliació d’un any del límit de permanència a Batxillerat dels alumnes que s’hagin vist afectats per les circumstàncies d’aquest curs escolar.

EDICIÓ PAPER 27/06/2020

Consultar aquesta edició en PDF