Societat 21/02/2021

L’abecedari de la moda que ve

Fem un repàs dels conceptes que marcaran la temporada i que han vingut per quedar-se

Maria Almenar
6 min
L’abecedari de la moda que ve

A

Atemporal

L’atemporalitat és un valor en alça en èpoques magres. La moda aposta per la simplicitat, l’essència i les peces ben estructurades que mai fan nosa perquè van més enllà dels cicles i les tendències. Roba d’esperit clàssic i de consum racional com una gavardina d’entretemps, una camisa llisa o un pantaló de tall recte.

B

Bcome

“La indústria no necessita més productes, sinó respostes per aplicar estratègies de manera fàcil, directa i segura”, diu Alba García Betorz, cofundadora de Bcome. Es tracta d’un software que mesura l’impacte ambiental i social de cada peça de roba, així com la seva transparència i la circularitat.

C

Casolà

El confinament, les restriccions i el teletreball han convertit la casa en el refugi de tots els mals. Una fortalesa íntima on cadascú troba el seu benestar. En paral·lel, el consum d’oci, la gastronomia per emportar-se i fins i tot les cites es fan des del caliu de la llar. Quedar-se a casa és el nou “Què fem i on sortim?”

D

Diversitat real

La moda ha d’abraçar la diversitat si vol mantenir el seu estatus global. Les minories guanyen terreny i presència amb models que reflecteixen aquesta realitat múltiple. Per fer moda més inclusiva, les grans firmes han impulsat comitès de la diversitat amb el suport d’activistes internacionals que vetllen pel seu compliment.

E

Econyl

Aquesta fibra, elaborada amb niló reciclat que s’extreu de residus plàstics, representa el futur dels teixits. A casa nostra, algunes firmes de bany ja la incorporen, com per exemple la marca AllSisters. “Utilitzem poliamida reciclada i Econyl per crear banyadors sense utilitzar nous recursos del planeta”, diu Patricia Caballero, fundadora de la marca.

F

Fashionopolis

Dana Thomas ha marcat un punt d’inflexió amb el seu exitós llibre Fashionopolis. “Hi critica amb coneixement el negoci desmesurat, ecològicament insostenible i laboralment injust de la moda globalitzada”, afirma Martín Torres, de l’editorial Superflua. La periodista britànica també ofereix alternatives sostenibles per al futur de la roba.

G

Gènere neutre

El genderless guanya adeptes i s’estén més enllà de la moda, que ja fa temps que crea col·leccions que esborren la frontera entre la masculinitat i la femenitat amb roba ambigua. La cosmètica també avança esborrant el binarisme del gènere. Fins i tot les joies! L’últim en projectar-ne una línia unisex ha sigut Louis Vuitton.

H

Helbig

El 2021 és l’any Helbig! La dissenyadora manté el ritme frenètic amb col·leccions nupcials, el creixement de la nova línia infantil Petite Helbig i els preparatius d’una desfilada especial per celebrar els 25 anys. A poc a poc i bona lletra: “És una cursa de fons i hem de cultivar la paciència”, recorda Teresa Helbig.

I

Impressió 3D

La impressió tridimensional és una de les últimes revolucions de la indústria de la moda i una nova aposta de futur. Des de València, el jove dissenyador Quique Vidal de Becomely uneix artesania amb impressió 3D: “Aquesta tecnologia ens permet fabricar sota demanda, sense generar residus i optimitzar recursos”, remarca.

J

‘Jeans’

El texà és el James Dean de la moda. Icona de rebel·lia, símbol de llibertat i joventut, en una peça versàtil que uneix cultures i generacions. Com a vell rocker, sobreviu a la moda gràcies a la seva capacitat de reconversió amb nous valors com la sostenibilitat i la proximitat. Ara els texans es duen amples i alts de cintura.

K

‘Knitting’

L’art de teixir està de moda dins i fora de les passarel·les. A l’Estat, la marca We Are Knitters va facturar l’any 2020 fins a 12 milions d’euros venent-ne kits a tot el món. “Teixir és sostenible i ens ajuda a canviar el patró de consum de moda i adonar-nos del valor real de les coses”, explica Pepita Marín, cofundadora de l’empresa.

L

Luxe esportiu

“Mai s’ha dit que la moda no podia ser còmoda”, diu Krizia Robustella, exponent de l’estil sport deluxe a casa nostra. “La pandèmia ha fet que el xandall guanyi protagonisme”, afegeix. Les noves col·leccions de Miu Miu, Balenciaga o Tom Ford també confirmen l’arribada de roba híbrida que combina confort amb sofisticació.

M

Mascaretes

No hi ha cap marca que no tingui el seu model de mascareta protectora. Un accessori que hem acceptat a contracor en el dia a dia. Ara triomfen els models atrevits: “Es valora l’originalitat amb mascaretes que afegeixen volants decoratius, treballen el patchwork i barregen uns quants teixits”, diu la dissenyadora Berta Cabestany, una de les que s’hi ha sumat.

N

Nova masculinitat

Què uneix marques com Carlota Barrera, Mans Concept Menswear i Palomo Spain? Són joves dissenyadors que s’han guanyat el respecte i el reconeixement a través de les seves marques, que donen una visió contemporània a la roba masculina. Són els portaveus d’una nova manera d’entendre l’home a través de la seva indumentària lliure de clixés.

O

Orgànic

El cotó orgànic és l’alternativa verda al convencional: es produeix sense substàncies químiques sintètiques i amb menys aigua. Gratacós fa anys que aposta pel cotó amb certificat BCI i filatures reutilitzades: “L’empresa treballa per millorar l’eficiència i la sostenibilitat en tots els àmbits”, resumeix la directora creativa, Rosa Pujol.

P

‘Patchwork’

Aquesta primavera torna el patchwork que uneix colors i teixits diferents entre si amb un retorn simbòlic que cobra un nou significat en el context actual: representa la unió i la diversitat. Per exemple, Dolce&Gabanna ha utilitzat aquesta tècnica artesanal per expressar els tresors històrics i culturals de Sicília.

Q

‘Queer’

El món LGBTQ+ inspira els dissenyadors. Què és ser queer? “Són persones que expressen la seva fluïdesa sexual i de gènere perquè no encaixen amb les etiquetes LGTBI”, explica Maria Pujol del Casal Lambda. “Un concepte també subversiu amb el capitalisme i les idees que el fomenten”. Escriptores com Judith Butler i actors com Billy Porter han visibilitzat el terme.

R

Resiliència

La pandèmia ha accelerat el procés de canvi que viu la indústria de la moda. En un entorn advers, les empreses que vulguin sobreviure hauran d’abraçar la creativitat i la resiliència per reinventar-se, reconstruir-se i adaptar-se a la nova situació. Qui sàpiga veure les noves oportunitats acabarà florint.

S

Stella McCartney

La dissenyadora i activista britànica celebra enguany els vint anys en la indústria demostrant que una altra manera de produir i consumir roba és possible a través de la sostenibilitat, la proximitat i la inclusió. The A to Z of Stella McCartney representa el seu últim projecte: un abecedari visual de les seves conviccions.

T

TikTok

Aquesta xarxa social xinesa va agafar volada durant el confinament (rivalitzant amb Instagram) i s’ha popularitzat entre els joves amb els seus vídeos esporàdics i de format curt que uneixen famosos i anònims al mateix temps. Actualment no hi ha gairebé cap prescriptor de moda que no comparteixi les seves històries a TikTok.

U

Ultimate Gray

El gris Ultimate Gray i el groc Illuminating són els tons triats per Pantone que enguany marquen tendència dins la moda, el disseny i la publicitat. “Una combinació cromàtica pràctica i solida, però també càlida i optimista, que ofereix esperança”, explica Leatrice Eiseman, directora executiva de l’Institut Pantone.

V

‘Vintage’

Les botigues vintage són un dels pilars del consum responsable que abanderen un estil de compra basat en donar una segona oportunitat als objectes de recorregut. “Optar pel vintage és allargar la vida d’un producte que ja s’ha fabricat i és l’opció més sostenible”, afirma Maria Junyent, portaveu del mercat de segona mà Lost&Found.

W

Efecte wow!

S’utilitza en màrqueting per designar la capacitat que té una marca de generar sorpresa entre els seus consumidors i és un element diferenciador que posiciona el producte a través de les emocions. En un mercat sobresaturat de productes i serveis, i davant un consumidor apàtic, es necessita més que mai l’efecte wow!

X

Xina

La Xina està canviant de paradigma: deixa de banda la fabricació (que encara manté) per optar per la creació amb nous dissenyadors que volen revolucionar el mercat internacional. Firmes de luxe com la veterana Guo Pei, la primera a desfilar a l’alta costura de París, conviuen amb altres talents com Angel Chen i Xander Zhou.

Y

Generació Y

La generació Y (els mil·lennials) i la generació Z (nascuts entre 1995 i 2010) són el públic objectiu de moltes marques que se les empesquen totes per captar-ne l’atenció. Entre els seus hàbits de consum destaquen les compres digitals a través del mòbil, la qualitat dels productes i valors com la sostenibilitat, la informació i la transparència.

Z

Residu zero

La indústria de la moda és la segona més contaminant del planeta. Per tant, ¿és possible aconseguir que no generi residus? Segons el moviment Zero Waste s’assoliria amb les cinc R que sostenen la seva filosofia: rebutjar les coses innecessàries, reduir, reutilitzar, reciclar i rot, que és el procés de compostar els residus orgànics.

stats