ENTREVISTA
Societat 21/12/2018

Vicent Torres: “Els propietaris de pisos turístics il·legals han de saber que podem actuar contra ells”

Director insular de turisme d’eivissa

Inma Saranova
4 min
Vicent Torres: “Els propietaris de pisos turístics il·legals han de saber que podem actuar contra ells”

EivissaDesprés que la plataforma Airbnb, dedicada a l’oferta d’allotjament a particulars i turístics, hagi rebut una sanció del Consell d’Eivissa que pot arribar als 400.000 euros per publicitar oferta turística il·legal, el director insular de Turisme, Vicent Torres Benet, no descarta que la plataforma continuï litigant, però assegura que el Consell es mostrarà ferm per tirar endavant aquest procés sancionador. Parlam amb ell per fer balanç de 2018.

Quin és el balanç que fa el vostre departament de l’any que acaba?

Enguany acabam amb un balanç positiu. Sempre hem apostat per allargar la temporada i està clar que es consolida una temporada que comença abans i que acaba molt més tard, la qual cosa és una dada positiva. Evidentment, hem tingut el contratemps que alguns competidors en el mercat turístic han ressorgit, per la qual cosa estam en una situació en què no podem abaixar la guàrdia i hem de continuar apostant per la qualitat i una diferenciació clara respecte d’altres mercats.

En quins aspectes relacionats amb aquesta diferenciació es treballa?

Ens hem de diferenciar amb la millora dels establiments turístics, cosa que els hotelers ja fan amb l’aposta per la modernització; però també cal apostar per les infraestructures com la reforma del passeig de Figueretes que s’executa actualment.

Quina és la prioritat del Consell d’Eivissa en matèria d’ordenació turística?

Pel que fa a ordenació turística, mantenim un creixement pròxim a les zero places. De fet, en molts dels expedients de modernització que s’han executat, s’ha apostat per la disminució de places. No podem continuar creixent. Però el nostre objectiu prioritari és la lluita contra l’intrusisme. En l’àmbit dels lloguers turístics, ja es noten els canvis. El fet d’haver pogut modificar la normativa turística perquè des del Consell se’ns permeti continuar actuant en matèria de lluita contra l’oferta il·legal podent tramitar expedients sancionadors contra les plataformes ha estat determinant. Erradicar aquest tipus d’intrusisme és molt important.

En aquest sentit, recentment el Consell d’Eivissa va concloure la tramitació d’un dels expedients i aquesta mateixa setmana Airbnb va rebre la notificació del seu expedient sancionador, que pot arribar als 400.000 euros per “pràctiques irregulars”. Sabem que al Consell no descarten que la plataforma continuï litigant. Com esperau que es desenvolupin els fets amb relació a aquest expedient?

Aquesta notificació va començar l’any passat, fruit de la recerca dels nostres inspectors. Llavors es va iniciar l’obertura d’una sèrie d’expedients sancionadors, però per arribar a aquesta notificació, es va haver de fer una modificació de la llei turística amb la coneguda com a “llei escombra”, que determinava que els consells tenien competències en aquesta matèria independentment que el Govern ja hagués instruït expedients a plataformes com Airbnb. Ara el que se’ls ha notificat és la incoació de l’expedient sancionador, que, efectivament, pot arribar als 400.000 euros, una sanció molt greu. Tanmateix, ells ja n’estaven avisats, perquè se’ls van fer els requeriments oportuns quan va haver-hi el canvi de normativa. No és una cosa nova per a ells; per tant, probablement hi recorreran. Intenten fins al darrer moment tenir la raó, però no la tenen; això ho tenim claríssim. Se’ls ha obert un procediment sancionador perquè anuncien a la seva plataforma pisos il·legals, i serem molt contundents respecte d’aquesta qüestió.

I què passa amb els amos dels pisos més enllà de la responsabilitat de Airbnb?

Els propietaris han de saber que ara també podem actuar contra ells. Sabem qui són, perquè, a més que la llei ens permet actuar contra ells, tenim un acord amb el Registre de la propietat, de manera que podem accedir a totes les dades. Hi insistesc: sabem qui són. A vegades no arribam a tot per falta de personal en el departament sancionador, però tenim fins a tres anys per iniciar l’expedient i abans o després es començarà. Aquest és un missatge que vull donar perquè no pot ser que pocs perjudiquin a molts. Per aquest motiu, el nostre objectiu és lluitar contra l’intrusisme.

A més de l’expedient sancionador a Airbnb, se n’han fet arribar tres més, catalogats com a “molt greus”, a immobiliàries i plataformes locals. De quin volum de multes estaríem parlant?

Estam preparant un balanç del que ha estat l’any, però encara no disposam de les dades definitives. No obstant això, sí que puc avançar que en la relació dels expedients sancionadors que s’estan tramitant, molts corresponen o bé a plataformes que contenen anuncis d’oferta il·legal, o bé a vil·les i pisos que no compleixen el que marca la llei. Quan parlam de plataformes, no només ens referim a grans webs com Airbnb, sinó també a altres locals, tipus immobiliària, que estan fent aquest mateix tipus d’oferta i contra les quals lluitarem.

Per altra banda, aquest mes arribàvem al passatger 8 milions a l’aeroport d’Eivissa, una xifra mai abans aconseguida. És una dada indicativa que efectivament s’està allargant la temporada?

Aquest mes de novembre hem tingut un increment important de passatgers a l’aeroport d’Eivissa i per a això ha estat important la ruta de Düsseldorf. És clar que no volem un agost al novembre, però sí que treballam per potenciar la nostra oferta de mercat d’hivern, per la qual cosa aquest increment és una dada positiva que ha contribuït al fet que la temporada baixa hagi consolidat un nombre de visitants superior al d’altres anys.

Creis que les dades reflecteixen que Eivissa ja és una destinació atractiva els mesos dels extrems de temporada?

Continuam sent una destinació de sol i platja i som mundialment coneguts com a destinació d’oci, no volem renegar d’aquest fet, però la veritat és que tenim molt més. A l’octubre hem pujat l’ocupació dos punts i això vol dir que hi ha una oferta diferenciada que es comença a valorar, gràcies a iniciatives com Eivissa Wellnes i a l’aposta per productes com Eivissa Familiar i Eivissa Esportiva, que, definitivament, contribueixen a tenir visitants en aquestes èpoques de l’any.

stats