Vianants en Lluita reclama canvis en mobilitat davant les elevades xifres de mortalitat

L'associació balear exigeix mesures per protegir la vida de les persones que es desplacen a peu

L'associació Vianants en Lluita de Balears ha demanat a les administracions de les Illes que abordin canvis en la mobilitat que tinguin com a prioritat el vianant, davant l'elevada mortalitat dels vianants en accidents de trànsit el 2019, segons ha informat l'agència Efe. "Urgeix un canvi de perspectiva en mobilitat, és qüestió de vida o mort", després de conèixer-se aquesta setmana les dades del Balanç anual de la Direcció General de Trànsit, amb un augment de vianants morts en zona urbana a tot Espanya del 48%.

L'associació afirma que crida l'atenció que, per fer aquest informe, la DGT exclogui en les seves dades les víctimes d'atropellament mortal que moren a conseqüència de les ferides passats 30 dies del sinistre, i que tampoc inclogui el tipus d'incapacitat adquirida a conseqüència d'accidents en els quals el vianant sobreviu.

L'entitat explica que tampoc es consideren víctimes d'atropellament casos com el de l'home que passejava per la vorera de l'avinguda de l'Argentina de Palma, al barri de Santa Catalina, que "va morir després de l'impacte d'un semàfor arrencat per un totterreny que va perdre el control en excedir la velocitat màxima permesa".

Vianants en Lluita i Orgull Llonguet reclamen a Cort mesures "valentes" per ampliar les zones de passeig

Recorden que l'avinguda de l'Argentina serà "un dels molts carrers que continuarà a 40 km/h", malgrat l'anunci de l'Ajuntament de reduir el límit de velocitat a 30 km/h en bona part de la ciutat. Segons Vianants en Lluita, les dades, malgrat ser dolentes, no arriben a reflectir prou la realitat "d'aquesta pandèmia evitable".

L'entitat balear demana a Cort, a la FELIB i al Consell de Mallorca que prenguin "mesures urgents i coordinades en matèria de mobilitat, que poden ser de baix cost i de fàcil implementació, amb la finalitat de garantir la seguretat i la salut de les persones quan es desplacen a peu".

Segons Vianants en Lluita, la mobilitat per als vianants suposa un 50% del conjunt de desplaçaments en nucli urbà, i el 30% dels desplaçaments amb cotxe són trajectes de menys de 3 quilòmetres que "podrien fer-se fàcilment caminant si el carrer fos adequat per a això".

"Les condicions precàries que sofrim com a vianants es deuen en gran part a polítiques de mobilitat que continuen prioritzant la fluïdesa del trànsit i marginant evianant", per la qual cosa Vianants en Lluita reclama que a les Balears "el vianant ha de ser el centre de les polítiques de mobilitat, amb la finalitat de protegir la vida de les persones".

EDICIÓ PAPER 19/09/2020

Consultar aquesta edició en PDF