Visibilitzar el suïcidi, feina de tots

El Telèfon de l'Esperança de les Illes Balears enceta una nova campanya per sensibilitzar-ne la població

El pròxim 10 de setembre se celebra el Dia internacional per a la prevenció del suïcidi, i res com aprofitar una data senyalada per sensibilitzar sobre una problemàtica que suposa una de les primeres causes de mort al món: cada 40 segons, una persona es lleva la vida.

Malgrat que les dades no reflecteixen la magnitud de la realitat, sí que ajuden a fer un acostament a la seva complexitat. Durant el 2018, de les 695 cridades que ha enregistrat el Telèfon de l'Esperança de les Illes Balears, 34 han estat de persones amb idees suïcides. Aquest nombre s'ha incrementat un 60% respecte del 2017, any en què es produïren un total de 20 telefonades (el total fou de 1.266). I això que només s'han comptat els primers set mesos de l'any.

Un fet curiós és que per primera vegada el nombre d'homes que han telefonat amb idees suïcides supera el de dones, de gener ençà: 18 homes per 16 dones. Aquesta xifra capgira l'estadística dels anys anteriors, que apuntava que les dones eren molt més propenses a verbalitzar les seves intencions suïcides.

El factor de l'edat també mostra una clara tendència. La majoria de telefonades corresponen a la franja de persones d'entre 36 i 55 anys. Les cridades de menors no són gaire significatives en aquest cas a causa de l'existència del Telèfon del Menor.

"S'han de dur a terme accions per visibilitzar el suïcidi i el patiment psicològic", ha comentat aquest dimecres Mariano Gastalver, psicòleg i director del Telèfon de l'Esperança de les Illes Balears. Aquesta institució du a terme diverses accions per ajudar les persones amb idees suïcides a superar les crisis. "Les acollim i els permetem contactar amb algú", ha precisat. 

El Telèfon de l'Esperança disposa d'una quarantena de professionals formats en comunicació i habilitats socials per atendre aquells que necessiten ajuda

"També disposam d'una sèrie de professionals de l'àmbit sociosanitari als quals es pot demanar cita i que realitzen un acompanyament directe", continua Gastalver. A més, el Telèfon de l'Esperança organitza tallers i cursos de desenvolupament personal que, a banda de suposar una base preventiva, ajuden a incorporar nous voluntaris.

La psiquiatra Alicia González, que fa gairebé 30 anys que col·labora amb el Telèfon de l'Esperança, incideix en la necessitat de "sensibilitzar-ne la societat". "S'ha d'eliminar l'estigma del suïcidi, perquè quan una persona es lleva la vida sempre hi ha una part que queda oculta", explica. "Les dades públiques són la punta de l'icerberg", afegeix.

Les campanyes: la importància de la sensibilització

Les campanyes de sensibilització juguen un paper molt important a l'hora de fer més visible la problemàtica del suïcidi. "No hem de ser indiferents envers el sofriment, ni personal ni aliè", afirma Gastalver. "Quan compartim els nostres problemes, creixem com a persones", afegeix aquest psicòleg amb dècades d'experiència en el Telèfon de l'Esperança. 

El lema de la campanya d'enguany és 'Dona paraula al dolor'. L'acte central es durà a terme dia 10 a les 19.00 hores en el Col·legi de Metges de les Illes Balears. Consistirà en una lectura de poemes, acompanyada de l'elaboració d'una pintura i la interpretació d'una peça musical.

Col·laboració amb altres institucions

Els serveis sociosanitaris "cada vegada estan més sensibilitzats amb el tema del suïcidi", apunta Alicia González. El Govern posà en marxa l'Observatori del Suïcidi a finals de 2017 i el Telèfon de l'Esperança col·labora amb cursos de formació a urgències. "Es tracta d'humanitzar els serveis sanitaris. És clar que es necessiten doblers i recursos, però ja partim d'una major conscienciació".

La Caixa és una de les entitats col·laboradores. De fet, just aquest dimecres s'ha presentat un conveni amb aquesta entitat per a la prevenció dels suïcidis.

El Telèfon de l'Esperança de les Illes Balears és el 971461112.

EDICIÓ PAPER 18/11/2018

Consultar aquesta edició en PDF