TOCAR TERRA

Urbanitzar el camp

Ordenació del sòl urbà

No es pot dir que si no s’urbanitza el camp es perjudica el patrimoni dels propietaris

Gran part dels problemes d’ordenació que pateixen el sòl urbà i el sòl no urbà de Mallorca són deguts a la incapacitat de les forces polítiques d’arribar a acords que vagin més enllà de la mirada a curt termini, posada en els rendiments electorals. L’ús que ha volgut fer del tema, i n’ha fet de manera reiterada, la dreta balear ha estat insensat, però molt profitós políticament. I així, de trifulca en trifulca, hem anat passant, sense agafar mai del tot el bou per les banyes, almenys a Mallorca. Però el camp no es pot urbanitzar, això és una qüestió òbvia, i de cap manera es pot dir que si no s’urbanitza el camp es perjudica el patrimoni dels propietaris, perquè això ens duria a resultats devastadors que ens perjudicarien, i molt, a tots.

Canviar de model

Fa molta d’estona que s’hauria d’haver optat per impulsar el sector primari

Les Illes Balears necessiten canviar de model, la crisi del coronavirus ho ha posat de manifest. Aquesta és una frase que s’ha sentit molt aquestes darreres setmanes i té molt de sentit. Així i tot, l’afirmació mereix alguns comentaris: fa estona, sense dubte molt abans d’aquesta crisi, que sabem que s’ha de canviar de model. I la capacitat de posar uns fonaments econòmics diferents als actuals depèn també de la capacitat d’arribar a acords i d’aconseguir majories socials que els vulguin. Fa molta d’estona que s’hauria d’haver optat per impulsar el sector primari i la capacitat productiva diversificada de les Balears, la qual cosa passava, entre altres coses, per una protecció efectiva del territori agrari i forestal, però era més fàcil tirar milles amb el ciment i l’asfalt. Ara tenim el que tenim i no ens podem girar cap a un altre costat.

El turisme i la restauració

Cal veure com es vinculen aquestes activitats amb les economies locals

La represa del turisme i la restauració, amb les majors garanties sanitàries, és indispensable. I a les Illes Balears això és més necessari que enlloc. De tota manera, a vegades es pot tenir la sensació que les autoritats espanyoles, que s’han atribuït tota la capacitat decisòria, no tenen això gaire en compte i acaben movent-se tard i a empentes del sector. Tanmateix, el turisme i la restauració són realitats socials que aniran recuperant el seu espai d’una manera gairebé natural, perquè responen a demandes reals de la població europea i mundial. El que hauríem de fer, enllaçant amb el debat sobre el canvi de model, és veure com vinculam aquestes activitats amb les economies locals, amb nous models de consum i de qualitat, lligats a compromisos socials i ambientals ben definits.

El pebre bord de Mallorca

El valor econòmic total de la producció és de prop de 400.000 euros anuals

Parlant de qualitat: el pebre bord de Mallorca ha fet una passa més al camí del seu reconeixement com a producte de qualitat. Ha aconseguit la protecció estatal transitòria per a la Denominació d’Origen Pebre Bord de Mallorca, a través d’una resolució de la consellera Mae de la Concha. Això suposa que el pebre bord de la campanya actual, que compleixi amb els plecs de condicions, es podrà comercialitzar per primera vegada amb el distintiu DOP Pebre de Mallorca. La tramitació es va iniciar per part l’Associació pel Foment del Pebre de Mallorca i Slowfood Illes Balears amb l’objectiu de recuperar i preservar el cultiu dels pebres de la varietat autòctona tap de cortí. La Unió Europea analitzarà ara l’expedient de la DOP que se li ha remès i el publicarà al Diari de la Unió Europea. El valor econòmic total de la producció del Pebre Bord de Mallorca és de prop de 400.000 euros anuals, amb una producció de 30 tones.

El pebre bord de Mallorca es podrà vendre com a denominació d'origen protegida

Els productes de qualitat i la crisi

Les dades d’abril apunten cap a una caiguda de vendes de vins i olis amb DO

Està demostrat que una de les vies més importants per aconseguir fer viables les produccions agràries i ramaderes és la via de la qualitat diferenciada i certificada. El pebre bord ha iniciat aquest camí i ho han de fer altres productes. Abans, aquest recorregut el varen emprendre els vins i els olis, amb resultats extraordinaris. Tenen al seu favor un mercat intern amb molta capacitat de consum, impulsada per l’economia turística. Vet ací quin és ara el problema: les dades que s’estan manejant del mes d’abril mostren no tan sols la desaparició del consum a restaurants i hotels, sinó que també apunten cap a una caiguda de les vendes de vins i olis amb denominació d’origen als supermercats. La recuperació econòmica i l’impuls de noves iniciatives de comercialització hauran de fer front a aquesta situació.

EDICIÓ PAPER 11/07/2020

Consultar aquesta edició en PDF