MOBILITAT
Societat 08/09/2018

Terraferida presenta 43 propostes al pla director de mobilitat

L’entitat ecologista denuncia que el Consell ha gastat durant aquesta legislatura més de 200 milions d’euros en noves carreteres i autopistes

Aina Riera Serra
2 min
SATURACIÓ A LA MA-13
 Els embossos a les autopistes de Mallorca han estat continus aquest estiu.

PalmaL’entitat ecologista Terraferida ha presentat 43 propostes en forma d’al·legacions al Pla Director Sectorial de Mobilitat, que es preveu que s’aprovi durant els propers mesos. Segons el grup, els objectius que persegueix el PDSM no corresponen amb les polítiques fetes durant aquesta legislatura i critica que no s’especifiqui en cap moment d’on sortiran els 847 milions d’euros que es volen invertir per millorar la xarxa ferroviària.

Margalida Rosselló, una de les portaveus del grup Terraferida, afirma que moltes de les propostes d’aquest Pla ja estaven incloses en l’anterior instrument (Pla Director Sectorial de Transports) en vigor des de 2006, i que es podrien haver començat a implantar durant aquesta legislatura.

Terraferida denuncia que moltes de les inversions públiques que s’han fet fins ara han estat per finançar més carreteres i que el Consell de Mallorca ha gastat més de 200 milions d’euros en noves carreteres, autopistes, rondes i rotondes.

Per tot això, proposa una millora del transport públic ferroviari, sobretot a la zona del llevant de Mallorca. També recorda que el PDSTIB en vigor ja proposava les línies de tren Manacor-Artà, sa Pobla-Alcúdia, però que per ara han quedat sobre el paper.

En general, aposta per fer més trens i menys carreteres, una mesura que els ecologistes asseguren que per als usuaris suposaria un estalvi de combustible de 866 milions d’euros i per al medi ambient, una reducció d’emissions de gairebé 84 mil tones. Tenint en compte que el cost total de les infraestructures ferroviàries està pressupostat en 847,95 milions d’euros, conclouen que es tractaria d’una inversió molt rendible.

Rosselló indica que entre les infraestructures més urgents hi ha la prolongació de les línies sa Pobla-Alcúdia, Manacor-Artà-Capdepera amb ramals a Cala Ratjada i Portocristo i la prolongació Llucmajor-Campos-Felanitx-Santanyí. Critica que el PDSM deixa per a una segona i una tercera fase la implantació d’aquestes línies mentre impulsa el projecte de l’autopista Llucmajor-Campos.

“És un pla director ambiciós però buit de pressupost. Confien que els diners arribin de Foment però és el Govern i el Consell els que tenen les competències i els que haurien d’invertir en la millora dels mitjans de transport públic. No poden confiar-ho tot a Madrid”, declara la portaveu de Terraferida.

Altres propostes que fa l’entitat ecologista són l’aprovació de la xarxa cicloturística a cada illa per afavorir la intermodalitat, ja que les rutes coincideixin amb les estacions ferroviàries i les principals estacions d’autobusos i poder dur les bicis al tren o al tramvia en tots els horaris.

Conscienciació ciutadana

Segons Margalida Rosselló, una de les assignatures pendents del Govern en matèria de mobilitat és la conscienciació ciutadana per fomentar el transport públic. Posa d’exemple el metro que connecta Palma amb la UIB. “Tots els estudiants agafen el seu vehicle privat per anar a la universitat quan tenen un metro que va suposar una inversió molt important per als ciutadans de les Illes Balears”, assenyala.

Finalment, el grup ecologista denuncia una sèrie de contradiccions del model actual. Asseguren que el PDSM no qüestiona obertament els plans de carreteres aprovades pels consells insulars, ni la planificació urbanística ni turística que condicionen la mobilitat.

stats