L'STEI denuncia que un 70% de les escoles de les Illes tenen mancances en atenció a la diversitat

El sindicat critica que la situació dels centres durant la pandèmia se sosté "a costa de l'empitjorament de les condicions laborals dels docents"

L'STEI ha denunciat aquest dijous que un 70% de les escoles de les Balears tenen mancances en atenció a la diversitat a causa de la reestructuració que la pandèmia de coronavirus ha provocat en els centres educatius de les Illes. El secretari general d'aquest sindicat, Cosme Orell, ha destacat que, malgrat que aquesta situació existeix en tots els nivells, a Menorca la reducció dels equips d'atenció a la diversitat ha estat del 89% i d'un 40% en els centres de Secundària de Palma. A més, ha lamentat que molts auxiliars tècnics educatius (ATE) hagin d'atendre més d'un grup d'alumnes, motiu pel qual "els grups bombolla deixen de ser efectius".

A banda de trobar que les ràtios de 20 alumnes per grup "són massa elevades per mantenir la seguretat", Orell ha explicat que en alguns casos aquest límit no es respecta. Segons una enquesta que l'STEI ha passat a tots els centres de les Balears, el 73% de les escoles d'Eivissa i Formentera tenen grups amb més de 20 alumnes. En el cas dels IES, la zona d'Inca és la més afectada per les ràtios elevades, amb un 25% de grups de més de 20 alumnes. A Menorca, a tots els centres de Secundària hi ha aules amb ràtios majors de 20 i un de cada tres centres de Primària no poden davallar de 20 en alguna aula.

Una altra de les crítiques del sindicat fa referència als programes de suport PAE –per a alumnes amb necessitats específiques de suport– i PROA + –programa d'acompanyament escolar–. De 56 centres consultats, 46 han demanat PAE i 25 no han rebut els grups que havien sol·licitat. D'aquesta manera, es deixa sense cobertura alumnat de necessitats especials, segons l'STEI.

Pel que fa als professors especialistes d'Educació Física, Música i Anglès, Orell ha criticat que molts d'ells han hagut d'assumir funcions de tutoria, per les necessitats d'organització de l'escenari B amb el qual va començar el curs. A Eivissa i Formentera, el 76,5% dels especialistes han assumit una tutoria, percentatge que és del 51% a Menorca i del 43% a la zona de Palma.

L'STEI també ha envestit contra l'excés de càrrega lectiva a Secundària, FP i ensenyaments de règim especial, on els docents han allargat la seva jornada lectiva fins a les 21 hores setmanals, amb pèrdua de temps per a coordinacions i reunions de departament.

EDICIÓ PAPER 28/11/2020

Consultar aquesta edició en PDF