La gestió de Son Sant Joan, blanc de nombroses queixes

Creixen les protestes sobiranistes, laborals i ambientals

“L’escassa capacitat de decisió respecte de l’aeroport i la minsa repercussió del volum de negoci que genera al benestar econòmic de la ciutadania illenca” són els arguments que esgrimeixen contra AENA les organitzacions sobiranistes. El 2017, la plataforma Avançam, de regidors sobiranistes, va organitzar una manifestació a la qual es va adherir l’Assemblea Sobiranista de Mallorca i que va congregar 200 persones al mateix aeroport de Palma. Precisament, aquesta manca de poder de decisió és la que ha duit també el Cercle Mallorquí de Negocis a pressionar perquè es desenvolupi plenament un comitè de rutes aeroportuàries que des de 2011 està creat, però el fet que no s’hagi desplegat deixa en mans d’AENA tot el control de Son Sant Joan.

Bartomeu Rosselló, expert en acústica aplicada, va fer per a l’ARA Balears un estudi acústic paral·lel a les dades que ofereixen els sensors acústics propis d’AENA en el qual va demostrar que en alguns moments puntuals se superen els límits de renou permesos per llei i que en gran part del dia durant la temporada alta s’està per damunt de la servitud acústica. Aquesta situació requeriria unes compensacions per part d’AENA que, segons l’expert, no només no són suficients, sinó que assegura que per imperatiu legal “l’ens aeroportuari hauria de reinvertir els 60 milions d’euros de taxes ambientals que cobra a les àrees d’afecció de la infraestructura aeroportuària”.

Per altra banda, aquest mateix estiu empleats de l’aeroport de Palma han denunciat un empitjorament de les condicions laborals. Creuen que “la voracitat d’AENA per tal de maximitzar el seu compte de resultats els imposa contractes a la baixa que acaben comportant retallades en nombre de treballadors de handling, hoteleria i seguretat”.

EDICIÓ PAPER 13/01/2019

Consultar aquesta edició en PDF