Societat 03/02/2019

Ruth Toledano: “Els altres animals tenen tant d’interès per la seva vida com nosaltres per la nostra”

És una de les antiespecistes més actives, que no va dubtar d’aturar les agressions al Toro de la Vega i en sortí agredida i que denuncia des d’eldiario.es la crueltat envers “els altres animals”

Cristina Ros
4 min
Ruth Toledano, al museu Es Baluard de Palma, on va participar en una taula rodona sobre feminismes i antiespecismes.

Parla del dret a una vida digna per a tots els animals, també per “als altres”. Parla d’una cultura de la no violència. S’oposa a la dominació d’una espècie sobre les altres. Ruth Toledano, com a activista antiespecista -i també feminista- amb una llarga i coneguda trajectòria, té com a ‘armes’ El caballo de Nietzsche, el blog antiespecista a eldiario.es o , entre d’altres, Capital Animal, un projecte d’art, cultura i animalisme. La seva denúncia contundent està basada en la informació, i no dubta d’assenyalar-ne els culpables.

Què sentiu quan grups polítics en auge proclamen que la tauromàquia és identitat d’Espanya?

És mentida, és una fal·làcia que sigui un signe d’identitat: fa molt de temps que totes les enquestes independents diuen que la majoria és antitaurina i considera la tauromàquia una barbàrie. Les formacions de dretes -tot i que el PSOE també n’és culpable- fomenten la tauromàquia, li donen suport econòmic i institucional, hi posen mitjans de comunicació i difonen que és un bé cultural i un signe d’identitat, una mentida que amaga grans interessos econòmics.I és intolerable la influència que hi exerceix una institució com la Corona d’Espanya -vinculada a tèrbols negocis- que, davant unaactivitat polèmica i que divideix la societat, com a mínim hauria de callar. La tauromàquia a Espanya és violència institucionalitzada.

Només és una qüestió de negoci?

Sobretot és negoci. Fixem-nos que Abascal, líder de Vox, s’acompanya d’un torero i un ramader. Viuen de les subvencions, especialment de les europees, que disfressen com a suport a la ramaderia, una irregularitat, perquè Europa no dona ajuts a la tauromàquia. En tot cas, hem de tenir en compte que la ultradreta és una escissió del PP. Hi estava integrat i hi tornarà. Cal demanar-se perquè en un país, amb tot el que hi ha per solucionar, els dos primers punts de l’acord per a l’actual govern andalús són tauromàquia i caça. El negoci per a ells és prioritari. Ara bé, hi ha un tipus de persones i de grups polítics que defensen una cultura de la violència. Amb les dones i amb els altres animals, ells es posen al costat de la violència.

Com arribau a l’antiespecisme?

Em vaig criar amb l’àvia, que era mestra de la Institución Libre de Enseñanza, per a la qual la convivència amb la natura tenia molta importància. A casa, òbviament, no érem vegans ni vegetarians, però se’ns transmetia el respecte i l’amor pels animals. Vaig aprendre a estimar-los. Després m’he adonat que no cal estimar els altres animals per respectar els seus drets, com no estimo totes les persones i en respecto els drets. No hi ha d’haver jerarquies d’unes espècies per damunt les altres. Jo, que vaig començar per ser antitaurina, vaig entendre que la violència amb els altres animals no es produeix només a la tauromàquia. Són milions els animals que pateixen tots els dies de la seva vida per acabar als nostres plats.

Apuntau a la indústria càrnica?

Si la indústria ramadera intensiva és d’una violència extrema, l’extensiva i casolana també. Abans parlava de la infantesa. Doncs bé, a cases del poble podia veure com tenien tancats els porcs, en llocs que després he identificat amb els zulos. Vaig sentir com els assassinaven i mai podré oblidar els seus crits. Soc vegana i antiespecista, no vull ser còmplice ni partícip d’aquests crims. I no és veganisme healthy, sinó ètic, al qual arribes per no col·laborar amb una indústria de crueltat.

Sempre deis “els altres animals”.

Ens ho ensenyen en arribar a l’escola, que som animals. I hem de pensar que els altres també senten. Fixa’t que un bou espanta una mosca amb la coa perquè li molesta. I diuen que no pateix quan una espasa li travessa les costelles. És intolerable. Els altres animals tenen tant d’interès per la seva vida com nosaltres per la nostra. La revolució serà pensar que els altres animals tenen els mateixos drets que nosaltres a no ser maltractats ni assassinats.

Sexisme i especisme van lligats?

Sexisme i especisme són dues formes d’opressió i discriminació per una raó injusta: per gènere o per espècie es pateix violència i explotació. El supremacisme patriarcal ha establert una jerarquia: les dones per sota dels homes, i per sota de les dones, els altres animals. Dones i altres animals han estat cosificats, considerats objectes al servei dels interessos dels dominadors. Carol J. Adams, a La política sexual de la carne (Ochodoscuatro Ed.), parla del referent absent que es produeix amb la conscient fragmentació dels éssers cosificats. Que l’animal sigui presentat a trossos al plat no és innocent, com no ho és que no vegem la dona sinó un cul en un anunci de roba interior. Recuperar la integritat dels éssers cosificats és el feminisme i l’antiespecisme.

Sentiu que avançau en la lluita?

Vull pensar que sí, perquè, si no, seria molt desmoralitzador. La realitat és que creix igual el nombre de persones veganes i vegetarianes com el consum de carn. Encara que sigui per raons egoïstes hauríem de reflexionar: la ramaderia industrial destrossa el planeta, és una de les principals causes de l’escalfament global. Si no volem aturar tanta crueltat pels altres animals, fem-ho per un planeta que ens diu que fins aquí hem arribat.

stats