Societat 26/01/2019

Plataforma Antiautopista diu que el Consell de Mallorca no té diners per pagar les carreteres i el Govern insular ho desmenteix

Han denunciat que el govern espanyol "no ha transferit ni un sol euro" dels convenis de carreteres al Consell des de 2012

T. C.
3 min
Imatge de la manifestació contra l'autopista de Campos-Llucmajor

PalmaLa Plataforma Antiautopista ha denunciat aquest dissabte que el govern espanyol "no ha transferit ni un sol euro" dels convenis de carreteres al Consell de Mallorca des de 2012 i que "la institució insular no disposa dels 123 milions que ha pressupostat per a obres viàries per al 2019". Una de les portaveus de l'entitat, Margalida Rosselló, ha acusat el Consell de pressupostar partides que mai no han arribat des del govern d'Espanya mitjançant pràctiques "d'enginyeria financera i sense transparència", la qual cosa ha qualificat d'"una temeritat molt greu".

"El conveni no és real, és fantasma i s'incompleix sistemàticament", ha assegurat la portaveu. Rosselló ha manifestat també que "el Consell no té els 100 milions d'euros per dur a terme les obres viàries que ara s'estan fent, com l'autopista Llucmajor-Campos, la circumval·lació d'Algaida i l'accés a Lloseta".

La portaveu ha insistit que, encara que el Consell de Mallorca ha anat pressupostant cada any els pactes en el conveni de carreteres amb l'Estat, no hi ha hagut cap transferència real.

D'aquesta manera, la plataforma ha exposat que si havien d'arribar 23 milions d'euros el 2015 i 23 milions el 2016, mai no van ser transferits, però la institució insular va pressupostar la suma d'aquests 46 milions el 2017 i hi va afegir els altres 25 milions que havien d'arribar aquest exercici i que tampoc no hi són.

Així, Rosselló ha subratllat que el Consell "multiplica per quatre les previsions d'ingressos, especialment a partir de 2017, amb una trama d'enginyeria financera". "Han pressupostat per a 2019 123 milions d'euros que en realitat no existeixen, ni hi són, ni s'han transferit. És un engany molt greu i demanem responsabilitat", ha sentenciat la portaveu.

Segons la plataforma, aquestes obres es finançaran amb càrrec al pressupost propi de la institució insular i, per tant, "les pagaran tots els mallorquins".

Un altre dels portaveus de la plataforma, Rafel Borràs, ha declarat que "no arriben dobleers per a carreteres, però es fan autopistes; no arriben doblers per a tren i no es fa tren".

Rosselló ha explicat que en els dos darrers anys, els Pressupostos Generals de l'Estat ni tan sols han pressupostat les quantitats pactades: "No és que no s'hagin transferit, és que ni tan sols són en el pressupost".

Per acabar, la plataforma ha denunciat la falta de transparència en els darrers anys i ha exigit informació sobre la liquidació de pressupostos des de 2012, justificació de despeses d'obres viàries, a més d'informació de com es troba el conveni de carreteres amb el govern central.

Resposta del Consell de Mallorca

Poc després que la Plataforma Antiautopista acusés al Consell, el Departament d'Economia i Hisenda ha exposat que la institució insular disposa dels doblers necessaris per tirar endavant les obres en matèria de carreteres que estan en execució. Segons s'explica en el comunicat, el Consell té un conveni de carreteres per valor de 420 milions d'euros, dels quals fins a 31 de desembre de 2011 es varen rebre 196 milions. D'aquests 196, s'han gastat i justificat a Madrid més de 130 milions d'euros.

En aquest sentit, el conseller d'Economia, Cosme Bonet, subratlla que "els comptes de la institució estan més sanejats que mai i n'és una bona mostra que el Consell té el nivell d'endeutament més baix de la història i finalitzarà el 2019 amb una ràtio de deute bancari de l'1,41%". A més, valora les informacions publicades aquest dissabte sobre els comptes en matèria d'infraestructures com "totalment falses i sense cap mena de fonament i lògica".

D'aquesta manera, des del Consell destaquen que en l'actualitat queden 60 milions per justificar, bàsicament de les obres que en aquests moments estan en execució, com per exemple: el desdoblament de Llucmajor-Campos, la circumval·lació d'Algaida i el projecte d'accés a Lloseta.

"El Conveni de carreteres és plenament vigent i garanteix el finançament de les obres que s'inclouen en els annexos. Una obra no es pot iniciar si no es té el crèdit necessari. Amb tot, hauria estat impossible adjudicar les obres i, de fet, ja s'han començat a pagar les certificacions", assenyalen des de la institució.

stats