CIRCULACIÓ
Societat 09/03/2018

Petra eixampla vies interiors a falta d’una circumval·lació

L’Ajuntament urbanitza i alinea el carrer de l’Església

Miquel Barceló
3 min
Petra eixampla vies interiors A falta d’una circumval·lació

PetraL’eixamplament del carrer de l’Església de Petra, la drecera que empren molts transportistes que carreguen material a les graveres de Son Xabel·lí i Son Corb, a la carretera vella de Petra a Sineu, és, segons el batle, Martí Sansaloni (PP), “l’obra més important d’aquesta legislatura”. Amb l’alineació d’aquest vial, que voreja l’església parroquial de Sant Pere, s’elimina l’embut de trànsit en carreteres com la de Sant Joan, la d’Inca a Manacor i la de Felanitx a Vilafranca. És la visió positiva d’una obra que l’oposició ha criticat pel fet que l’Ajuntament n’hagi assumit “íntegrament” el cost de la urbanització. “Aquesta obra havia d’anar a compte del propietari, que necessitava que s’eixamplàs el carrer per poder-hi edificar, i ara el tindrà gratuïtament”, explica la portaveu de MÉS, Catalina Mas.

L’Ajuntament destina 148.000 euros de fons propis a aquest projecte, que executa amb un conveni amb la propietat beneficiària de la urbanització. “L’Ajuntament, segons el conveni, rebrà 40.000 euros del propietari i la cessió gratuita de 400 m2 de terreny per assolir un carrer de 10 metres d’amplada, amb la qual cosa també es podrà habilitar un espai d’estacionament de vehicles, que manca en moltes ocasions quan hi ha determinats actes religiosos”, remarca Sansaloni.

L’oposició, més que veure-hi un avantatge, a una obra que agilitarà el tràfic de turismes, hi veu un benefici “evident” per als camions que operen a les canteres de grava de Son Corb i Son Xabel·lí. “La freqüència de cotxes que connecten a través del carrer de l’Església amb les carreteres de Sant Joan i de Felanitx aVilafranca no exigia una despesa tan grossa per a l’Ajuntament”, segons Mas.

Afectació a l’església

A final dels anys 90 i principi del 2000, durant l’explosió del sector de la construcció, el carrer de l’Església va absorbir tanta quantitat de trànsit pesat que varen sortir clivelles a l’estructura gòtica del temple de Sant Pere. De fet, aquesta església és considerada una joia del gòtic a Mallorca. Llavors, la parròquia va posar el crit al cel per l’aparició de cruis que s’imputaren a l’enorme tragí de grava amb camions de gran tonatge, que passaven arran de l’església.

Des de MÉS s’ha recordat aquesta amenaça causada pel tràfic que persisteix, tot i que ja no poden entrar al centre urbà els vehicles de més de 16 tones. Tot i això, molts camions de les graveres hi passen per estalviar-se temps i combustible, i no haver d’anar a Sineu per enllaçar amb la carretera Inca-Manacor. MÉS estudia presentar una moció per demanar mesures que evitin el trànsit pesat pel carrer de l’Església, encara que s’eixampli.

Una ronda exterior, el greu dèficit viari de la capital del Pla

Una via de circumval·lació com la que tenen molts dels pobles de Mallorca, reduiria el trànsit a la zona urbana i, especialment als voltants de l’església de Sant Pere. El batle explica que l’Ajuntament té a l’agenda una modificació de les normes subsidiàries que preveu un vial que començaria abans d’entrar al centre urbà de Petra i s’estendria des de la carretera d’Inca al carrer del Cos, per treure el trànsit de la zona de l’església. El batle de Petra s’ha queixat de la tardança del Consell, “deu mesos”, a remetre a l’Ajuntament els canvis normatius per poder modificar el planejament i també ha recordat que l’anterior Pacte de Progrés va deixar perdre 600.000 euros per una ronda.

Segons Sansaloni, per fer una gran ronda que connectàs les carreteres de Sant Joan, Inca-Manacor i Felanitx-Vilafranca caldria una modificació del Pla Director de Carreteres del Consell de Mallorca. L’orografia de la zona és un altre entrebanc, ja que a la franja per a una possible ronda a la falda del puig de Bonany que mira a la capital del Pla hi ha moltes edificacions.

stats