Societat 03/12/2019

Menys 'bullying' i més campanes que a Europa: així expliquen els alumnes el sistema educatiu d'Espanya

PISA detecta que un 74% dels estudiants espanyols se senten satisfets

Laia Vicens
3 min
La felicitat entre l’ESO i el batxillerat

BarcelonaL'informe PISA 2018 fa una mena de retrat robot dels estudiants espanyols i, en general, hi ha menys 'bullying' a les aules, més campanes, menys estudiants excel·lents i menys diferència entre nois i noies. Amb tot, sembla que a Espanya els alumnes són feliços –un 74% dels estudiants diuen que se senten satisfets i el 96% diuen sentir-se feliços a vegades o sempre–, cosa que PISA associa a un "fort sentiment de pertinença a l'escola" i a una "bona cooperació entre alumnes".

ARANWS20191203_0076Espanya empitjora en matemàtiques i ciències a l'informe PISA

Assetjament escolar

Menys 'bullying' a Espanya que a Europa

Si hi ha alguna bona notícia en l'informe PISA respecte a Espanya és que el nombre d'alumnes que diuen haver patit bullying –un 17% afirma haver estat assetjat unes quantes vegades al mes– està força per sota de la mitjana europea, que se situa en un 23%.

Saltar-se classe

El 30% dels alumnes de 15 anys han fet campana

Un terç dels alumnes de 15 anys admeten haver fet campana en les dues últimes setmanes, un percentatge força superior al 21% d'alumnes europeus que havien faltat a classe en els 15 dies previs a fer l'examen.

Bretxa de gènere

La diferència no és de rendiment sinó d'expectatives laborals

La bretxa de gènere no es troba tant en els resultats de PISA com en les aspiracions professionals dels alumnes. Tant nois com noies obtenen una mitjana semblant a la prova de ciències, però en canvi les vocacions científiques són encara majoritàries entre els homes: un de cada tres homes que obtenen més bons resultats a PISA es volen convertir en enginyers o treballar en l'àmbit científic, mentre que en el cas de les noies la proporció és d'una de cada cinc. Les estudiants amb més bones notes opten per professions de l'àmbit sanitari. Pel que fa a professions tecnològiques, un 10% dels nois tenen expectatives de treballar-hi, respecte a un escassíssim 1% de noies.

Classes caòtiques

Quatre de cada deu estudiants admeten que cal esperar molt de temps perquè els alumnes callin

Una de les dades negatives de l'informe és que les classes espanyoles són més caòtiques i amb més rebombori que a la resta de països: un 39% dels estudiants diuen que els seus professors s'han d'esperar molt de temps perquè callin abans de començar o continuar la classe. A la resta d'estats el percentatge és del 26%.

Menys alumnes excel·lents

Espanya, per sota de la mitjana europea d'estudiants de 10

Espanya té menys alumnes excel·lents que la mitjana europea. En matemàtiques, tres de cada quatre alumnes van quedar per sobre del nivell 2 (de 6 que hi ha), i només un 7% van arribar o superar el 5, mentre que a la resta d'Europa l'11% arriba als nivells superiors. En ciències, només el 4% dels estudiants arriben al nivell 5, mentre que a la resta d'Europa el percentatge puja fins al 7.

La part més alarmant és que el 25% -un nivell semblant a l'OCDE- no assoleix el mínim de suficiència a matemàtiques i estan "en risc personal i professional".

Condicions socioeconòmiques

Poden variar fins a un 10% la nota

PISA conclou que les condicions socioeconòmiques dels alumnes són determinants a l'hora d'obtenir bons resultats acadèmics. Segons l'informe, aquesta variable explica el 12% de la variació en la nota de matemàtiques i el 10% de la nota de ciència.

En aquesta línia els directors de les escoles espanyoles han denunciat que hi ha "escassetat de personal i de material", amb més intensitat que a la resta de la UE, una reclamació que és especialment evident entre els directors d'escoles desfavorides.

stats