MOBILITAT
Societat 16/03/2019

Menorca just restringirà l’accés de vehicles a Macarella i Favàritx

El Consell mantindrà aquesta temporada el servei amb transport públic i descarta ampliar-lo

Iván Martín
4 min
Menorca just restringirà l’accés de vehicles a Macarella i Favàritx

MaóEl Consell de Menorca tornarà a apostar aquest estiu per prohibir l’accés amb vehicles privats a determinats punts de l’illa que, en temporades anteriors, han viscut situacions de saturació. En aquest sentit, la màxima institució menorquina ha confirmat a l’ARA Balears que continuarà oferint el servei d’autobús públic a la platja de la Macarella i al far de Favàritx, zona pròxima a cales com Tortuga i Presili. De tota manera, l’èxit assolit l’any passat amb aquesta iniciativa de mobilitat no s’ha estès a altres arenals, malgrat que el mateix Consell en deixà la porta oberta.

El conseller insular de Mobilitat, Miquel Preto, ha descartat ampliar el mapa d’actuació en la regulació d’accessos a platges menorquines i explica que l’experiència de la prova pilot a Ciutadella “ha de servir amb vista al futur per si es donen casos similars, fet que de moment no es preveu, ja que les circumstàncies de Macarella no s’han produït en altres indrets”. Tot i això, Preto destaca la xarxa de connexions amb transport públic al litoral de l’illa i adverteix sobre futurs escenaris de massificació. “Haurem d’estudiar cas per cas”, admet.

Transport públic

Així, tots aquells que vulguin visitar Macarella o la zona de Favàritx hauran d’emprar el transport públic. Cala Macarella és dins l’ANEI (Àrea Natural d’Especial Interès) de la costa sud de Ciutadella i disposa d’un pla especial que en regula els usos, les activitats i la capacitat de càrrega, és a dir, el màxim de persones que hi pot haver a cada platja. Aquest pla és de l’any 2003 i hi limita l’estacionament en funció d’aquesta càrrega humana. A causa dels problemes de mobilitat que la massificació generava a la zona, l’any 2016 es proposà dur a terme la prova pilot amb un autobús llançadora des de Ciutadella. Miquel Preto assegura que el servei “ha cobert les expectatives, permet l’accés a Macarella d’una manera segura, fluida, sense sobrepassar la capacitat de càrrega de l’arenal, i fa possible la preservació de l’entorn”. L’any passat varen utilitzar aquest servei 94.000 persones entre el juny i el setembre.

Favàritx és dins el Parc Natural de l’Albufera del Grau, una àrea on no hi ha hagut mai zones d’estacionament de vehicles i que, a causa de la pressió humana, necessitava una regulació. El Pla d’ordenació de recursos naturals de l’any 2003 preveia que el 2005 havia d’estar redactat un pla rector d’usos i gestió, que fins al 2018 no es va elaborar, a instàncies del Consell de Menorca. El conseller insular de Mobilitat explica que durant la legislatura actual la institució ha demanat al Govern balear que redacti i aprovi el pla rector, que preveu diverses zones d’aparcament a Favàritx. Preto detalla que “la previsió del Consell és disposar d’una zona d’estacionament”, però que mantindran “una línia d’autobús entre Maó i el far”. “Ambdues solucions són compatibles i faran possible que tothom hi pugui accedir”, afegeix. Unes 20.000 persones varen emprar aquest servei la temporada passada. Els quatre anys de govern d’esquerres a Menorca deixen importants avenços en matèria de mobilitat. Amb la idea d’una “perspectiva plural”, Miquel Preto emfatitza les millores a la xarxa viària, els nous projectes engegats i la col·laboració amb els diferents ajuntaments, que ha permès adequacions en camins i carreteres locals, “molts dels quals són accessos a la costa i a les platges”, recorda.

Més inversió a la xarxa viària

En aquesta legislatura s’ha duplicat la inversió en conservació i manteniment de la xarxa viària insular. A més, el 2017 s’aprovà el Pla de serveis de transport regular de viatgers per carretera, que recull la necessitat d’obrir-ne noves línies i les ordena segons les seves característiques. Avui dia, Menorca disposa de 43 línies de transport públic, 26 de les quals amb destinació a platges i zones de costa. Miquel Preto destaca, en aquest sentit, que “gairebé el 90% de la costa accessible amb vehicle privat també ho és amb transport públic. La meitat dels turistes que ens visiten no tenen vehicle, per tant és imperatiu dur a terme una política de mobilitat que satisfaci les necessitats de tothom, i no només les dels que tenen vehicle privat, com fa la dreta”.

Menorca és Reserva de la Biosfera des de fa 25 anys i les polítiques públiques han d’estar lligades a aquesta declaració. Les zones protegides ocupen el 60% de la superfície de l’illa i regular-les implica determinar una capacitat de càrrega que no s’ha de superar per tal de continuar mantenint-ne els valors naturals.

El Partit Popular de Menorca ha fet d’aquesta qüestió una bandera electoral per criticar la turismofòbia que, presumiblement, encapçalen els partits d’esquerres. El portaveu dels populars a l’Ajuntament de Ciutadella, Joan Benejam, diu que “és un consol que el Consell no traslladi l’autobús de Macarella a altres platges del terme municipal. No s’han atrevit a imposar aquest sistema després d’amenaçar que ho farien en altres ubicacions, sempre que el resultat de la prova pilot fos satisfactori”.

Joan Benejam assegura que el Partit Popular continua defensant que “l’accés a la platja ha de ser lliure, sense imposicions de sistemes d’accessos i, a més, pagant”. El responsable del PP s’ha mostrat sorprès per “l’autocomplaença del Consell, en el sentit de felicitar-se per com ha anat el sistema. Si tu dones en exclusiva el servei a una empresa de transport, és normal que sigui un èxit, i més si explota una ruta a Macarella, el principal reclam turístic”.

El Partit Popular no està en contra d’emprar el transport públic en el cas de Macarella. De fet, Joan Benejam aposta per un “sistema híbrid: defensam l’accés en autobús públic, però no en exclusiva”. Per últim, Benejam denuncia que “els ciutadellencs no han respost a aquest sistema, perquè no ofereix avantatges, et deixa lluny de la platja i hi ha problemes d’accessibilitat”.

stats