TRÀNSIT
Societat 18/01/2019

Menorca intensifica la demanda d’una OSP amb Barcelona

La plataforma El transport aeri ofega Menorca i MÉS hi veuen la solució a la falta de connectivitat

Iván Martín
4 min
Les tarifes haurien d’estar controlades i per això hi ha mecanismes com les OSP.

MenorcaLa plataforma El transport aeri ofega Menorca va néixer el 29 de gener del 2011 de mà de la Federació d’Associacions de Veïns de l’illa. L’objectiu de la seva fundació és reclamar millores en la connectivitat aèria insular. Aquest col·lectiu ciutadà ha donat continuïtat a les iniciatives protagonitzades entre els anys 2002 i 2007 per la Mesa del Transport Aeri de Menorca, configurada per agents socials, polítics, empresarials i sindicals. La Mesa es va dissoldre arran de la desatenció de les reclamacions menorquines per part del govern espanyol.

Divendres passat, el diputat de MÉS per Menorca, Josep Castells, i un dels membres destacats de la plataforma, Joan Enric Vilardell, es varen desplaçar a Madrid per reunir-se amb el sub-director general de transport aeri, David Benito. El missatge traslladat és la necessitat d’establir una Obligació de Servei Públic (OSP) en la ruta Menorca-Barcelona. Aquesta proposta evitaria que les companyies aèries augmentassin els preus dels bitllets, com s’ha demostrat que succeeix des de l’aplicació del 75% de descompte per als residents. MÉS per Menorca s’ha compromès a presentar una iniciativa parlamentària perquè el Govern balear faci un estudi tècnic i de viabilitat, i que posteriorment el presenti al Ministeri de Foment.

Joan Enric Vilardell ha explicat a l’ARA Balears les sensacions després de traslladar a Madrid la importància d’una OSP amb Barcelona: “Sempre és rellevant trobar-se amb aquells que poden fer coses per millorar l’estat actual de la connectivitat aèria a Menorca. Aviació Civil ens va marcar la ruta que hauríem de seguir si volem anar per aquest camí”. La sensibilitat cap a l’illa o la percepció que a Madrid es té de la problemàtica endèmica menorquina és la clau per entendre els anys d’ostracisme pels quals travessen les demandes socials i institucionals. En aquest sentit, Vilardell detalla que “ells sempre parlen de les Balears i els hem explicat que la gran ombra a la Comunitat la pateix especialment Menorca. Els vàrem dir que no visualitzaven bé el problema. No tenim unes connexions ni freqüències raonables perquè Mallorca és Balears, però no la resta de la Península”, precisa.

Reivindicacions

El recent episodi viscut a Extremadura, on 160 persones varen quedar atrapades a la matinada a causa d’una apagada elèctrica en un tren que cobria la ruta Badajoz-Madrid, ha desembocat en una reivindicació social que ha fet reaccionar immediatament les formacions polítiques. Des de la plataforma El transport aeri ofega Menorca ho tenen clar: “A la capital no es visualitza la perifèria, i menys la perifèria de la perifèria. Aquest és un problema de llarga durada. Esperam que el nostre problema es pugui arreglar, cal ser optimistes, perquè la solució és senzilla”.

Efectivament, una solució que des de la plataforma consideren que implica impulsar una Obligació de Servei Públic amb Barcelona. Vilardell assegura que “els nombres són clars: el 55% del volum domèstic de passatgers té com a destinació l’aeroport de la capital catalana. A partir d’aquest aeroport, on actualment la línia no està protegida, ja tenim els mateixos drets que la resta de ciutadans de l’Estat, a l’hora de la mobilitat i utilització de les infraestructures. Mentre això no es resolgui, el problema de connectivitat de Menorca continuarà present”.

Vilardell ha definit la situació actual de Menorca envers les seves principals destinacions. Reconeix que els vols entre illes “permeten moure’s amb certa facilitat, sobretot després de l’augment al 75% del descompte de resident. De tota manera, el problema persisteix per a aquelles persones que no són residents”. Tampoc acaba de convèncer l’OSP amb Madrid: “És una connexió a mitges, ja que ni per preus ni freqüències està a l’altura. En qualsevol cas, entre les dues rutes no sumen el 50% dels moviments de passatgers. La clau és l’aeroport de Barcelona. Vàrem entregar un document al Parlament balear amb 21.000 signatures que demanaven l’OSP, però tot està paralitzat. És un tema de voluntat política”.

La plataforma El transport aeri ofega Menorca té un paper important en la societat menorquina, especialment per als partits polítics d’esquerres. El col·lectiu ciutadà ja va advertir que l’increment del 75% en el descompte de resident provocaria la pujada del preu dels bitllets per part de les companyies aèries. Aquest auguri és avui una realitat, excepte en els trajectes entre illes. Vilardell considera que “és la gran contradicció entre la llibertat de mercat i una subvenció a un percentatge fix. Les tarifes haurien d’estar controlades i per això hi ha mecanismes com les OSP. Si vols unes tarifes màximes o protegir una línia, l’has de declarar Obligació de Servei Públic. Prou, no hi ha més. Fins que no es protegeixi la ruta majoritària, la de Barcelona, la companyia aèria que opera pràcticament en règim de monopoli (Vueling) pot posar els preus que li semblin millor. Com més elevada sigui la subvenció, més s’encariran els preus”.

Per últim, Vilardell no ha descartat dur a terme algun tipus de reivindicació o mobilització, malgrat ser conscient de la dificultat: “La societat menorquina està d’acord amb el greuge que pateix l’illa en connectivitat, però no sabem quina seria la resposta en cas de promoure una manifestació. Fa uns anys vàrem sortir al carrer i va ser un clam. No ho descartam i caldria ser curós amb el missatge a transmetre”.

stats