Societat 21/09/2018

Matemàtiques: reconnectant amb el món

SBM-Xeix i altres societats de parla catalana organitzen al campus de la UIB unes jornades per intercanviar experiències i mostrar la utilitat de les matemàtiques

Enric Culat
4 min

“Les idees matemàtiques són com illes al mar, separades en la superfície però connectades pel fons. Els alumnes necessiten veure que les matemàtiques són més que una sèrie d’habilitats i conceptes aïllats, i que poden utilitzar l’aprenentatge d’una part de les matemàtiques per entendre’n una altra. A més, fent connexions entre les matemàtiques que aprenen i la vida quotidiana en veuen la utilitat i que són rellevants al món, més enllà de l’aula. Proposar activitats que permetin donar visibilitat a les connexions és bàsic, però raonar sobre les mateixes és essencial”. Així ho creu Carme Burgués, de la Universitat de Barcelona, que serà l’encarregada de la conferència inaugural de les XV Jornades d’Ensenyament de les Matemàtiques, Connectant amb les matemàtiques, que tindran lloc la propera setmana, els dies 28 i 29, a l’edifici Gaspar Melchor de Jovellanos del campus de la UIB.

Aquestes jornades, que se celebren a les Balears per primera vegada, les organitzen conjuntament la Societat Balear de Matemàtiques (SBM-Xeix); la Societat d’Educació Matemàtica de la Comunitat Valenciana (SEMCV); la Federació d’Entitats de l’Ensenyament de les Matemàtiques de Catalunya (Femcat) i la Societat Catalana de Matemàtiques (SCM) amb el suport de la Conselleria d’Educació del Govern de les Illes Balears, l’IRIE i del CentMat. Es tracta de societats matemàtiques de parla catalana formades, la majoria, per docents en actiu que imparteixen la matèria de matemàtiques en qualsevol de les etapes educatives. Per ara s’hi han inscrit més de 300 persones procedents d’aquestes societats matemàtiques i de centres docents de les Balears, Catalunya i la Comunitat Valenciana.

Els principals objectius de les jornades són aprofundir en la competència matemàtica de connexions; conèixer experiències d’aula en la línia de connectar les matemàtiques amb la realitat; experimentar amb diferents materials que modelitzin la realitat i reflexionar sobre la importància de connectar diferents matèries amb les matemàtiques. Daniel Ruiz és president de la Societat Balear de Matemàtiques (SBM-Xeix) i un dels coordinadors de les jornades i argumenta que “les matemàtiques estan canviant dia a dia, igual que la societat, i, per tant, els professors necessitam referents, propostes i idees per desenvolupar i transmetre a la societat des d’una altra perspectiva. Per això a les jornades volem que els docents de l’educació matemàtica, entre tots, discutim, aprenguem i, sobretot, siguem molt conscients d’on som i on volem arribar per tal de millorar encara més”.

Les jornades inclouran la presentació de comunicacions orals, tallers i unes taules d’experiències més dinàmiques per donar a conèixer activitats i propostes dels docents de les matemàtiques tant d’Educació Infantil com de Primària i de Secundària. Així, en representació del cicle d’Educació Infantil el proper divendres hi haurà el taller Els policubs: un pont entre la vida quotidiana i les matemàtiques, a càrrec del CEIP Son Anglada de Palma. Del cicle d’Educació Primària es faran els tallers MateJonc, el treball de matemàtiques al 2n cicle de primària del Col·legi Mata de Jonc de Palma; Tocam i construïm les operacions aritmètiques, del Col·legi Sant Bonaventura d’Artà; i Un exemple de taller al CEIP Mestre Colom: Àrea i perímetre, una parella inestable del centre del mateix nom a Bunyola. Respecte de l’Educació Secundària, es presentaran els tallers Role-plays a classe de matemàtiques a càrrec de l’INS Vidreres, l’ABEAM de Barcelona, l’INS Ramon Muntaner de Figueres, Explorium de Montmeló i membres del Grup Cúbic de la Facultat de Matemàtiques i Informàtica de la Universitat de Barcelona; La geometria de l’espai a partir dels envasos, de l’IES Santanyí; i Relacions de longitud, superfícies i volum, del Col·legi Sant Vicenç de Paül de Sóller.

Comunicacions orals

Les comunicacions orals es faran dissabte dematí i implicaran els centres CEIP Norai d’Alcúdia; CEIP Marian Aguiló de Palma; CEIP Badies de Llucmajor; CEIP Bartomeu Ordines de Consell; IES Antoni Maura; IES Portocristo; ABEAM; CEIP Sant Miquel de Son Carrió; INS Vidreres; INS Ramon Muntaner de Figueres; Explorium de Montmeló; Cesire Creamat de Barcelona; Universitat de Barcelona; Centre d’Aprenentatge Cientificomatemàtic CentMat de Palma; CEIP Puig de na Fàtima a Puigpunyent; CEIP Maria Antònia Salvà a Son Sardina; Societat d’Educació Matemàtica de la Comunitat Valenciana Al-Khwarizmi; Rutes matemàtiques a València i les conclusions del Congrés Català d’Educació Matemàtica.

El lema de les jornades

Enguany el lema de les jornades té a veure amb les ‘connexions’ amb les matemàtiques. Daniel Ruiz opina que “es tracta d’una bona línia temàtica per unir les activitats des d’Infantil fins a Secundària. Les matemàtiques no només es poden treballar amb números i geometria, sinó que han d’estar connectades entre diferents disciplines a l’hora de fer classe amb els alumnes, per exemple la història de les matemàtiques, la ciència, la literatura, la música, l’art, el moviment STEAM... en definitiva, la idea -recalca- és que no tot sigui tan compartimentat i així llevar els tòpics sobre els que ens dedicam a les matemàtiques. Tenim una necessitat d’obrir-nos a la societat. Tots tenim una part de responsabilitat, la universitat per la formació que dona als mestres; els mitjans de comunicació perquè a vegades transmeten imatges massa estereotipades només sobre números i fórmules al damunt d’una pissarra, i nosaltres, els professors, per no haver sabut fer entendre a tothom que les matemàtiques també poden ser divertides i especialment útils i creatives”.

En aquest darrer sentit, el president de SMB-Xeix constata que, darrerament, els matemàtics han començat a fer feina en moltes coses que abans eren inimaginables. Posa l’exemple d’empreses del Parc Bit que, en el darrer any, han contractat matemàtics perquè necessiten especialistes que sàpiguen resoldre problemes concrets, per estranys i difícils que semblin. “No tot ho fa l’ordinador, la ciència de dades exigeix una interpretació a més de la programació i el càlcul”, explica sobre aquesta qüestió. Per acabar, expressa una demanda en nom del col·lectiu de matemàtics: “Ens agradaria que hi hagués una major sortida i places disponibles per als professors de Secundària. Necessitam més suport per part de les administracions per poder desenvolupar idees i projectes que requereixen més mitjans, condicions per a l’alumnat i recursos materials. Els docents, per la nostra part, hem de continuar formant-nos, tenir inquietuds i estar oberts a noves idees. Per això feim aquestes jornades, que desitgam que, a més del component innovador, també tinguin un component de ‘realitat’ relacionat amb les coses que passen cada dia a les aules i no només a l’imaginari”.

stats