Llum verda al Govern per iniciar el nou servei d'autobusos al nord de Mallorca

No s'han admès els recursos de les empreses que no varen aconseguir l'adjudicació del concurs, que va guanyar Empresa Martín

El Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals ( TACRC)  no ha admès els recursos plantejats per quatre empreses contra l'adjudicació del lot 2 de les noves concessions de servei d'autobús per carretera a l'Empresa Martín per a cobrir la zona Nord de Mallorca, per la qual cosa les línies incloses en aquest lot seran les primeres en contar amb el nou servei. L'empresa té sis mesos des de la signatura del contracte per posar en marxa la seva operativa.

Aquesta decisió del  TACRC  suposa l'aixecament de la suspensió del procés i, per tant, que es pot signar ja el contracte entre l'adjudicatària, Empresa Martín (del Grup Ruiz), i el Consorci de Transports de Mallorca ( CTM)  perquè la companyia comenci a treballar en la preparació del servei, ha informat la Conselleria de Mobilitat i Habitatge en un comunicat. La resolució del TACRC és recurrible davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.

El contracte per al servei d'autobús a Puigpunyent, Marratxí, Bunyola, Valldemossa, Deià, Sóller, Escorca, Fornalutx, Alaró, Consell, Pollença, Selva, Lloseta, Campanet, Mancor de la Vall, Inca, Costitx, Sencelles, Santa Eugenia, Muro, Alcúdia, Santa Margalida, Llubí, sa Pobla, Búger, Artà, Capdepera i Palma se signarà en breu i la Conselleria en presentarà els detalls. 

El  TACRC  explica que la diferència de puntuació entre la guanyadora i les recurrents, la falta de concreció d'alguns recursos i el fet que no es qüestionin les valoracions assignades a les empreses que varen quedar en segon, tercer, quart i cinquè lloc suposa que les que han recorregut contra la resolució mai no podrien resultar adjudicatàries del concurs, encara que s'estimàs el seu recurs. En la seva resolució, el TACRC destaca que les empreses que han presentat els recursos han resultat classificades en sisè, setè i vuitè lloc.

Per no admetre els recursos, el  TACRC  es fonamenta en la doctrina del Tribunal Suprem que estableix que només es pot entendre que un licitador està legitimat per impugnar una adjudicació si pot obtenir un benefici de l'estimació del recurs, i recalca que, en aquest cas, mai no podrien resultar guanyadores les empreses recurrents perquè n'hi ha d'altres per davant.  Malgrat no admetre els recursos per aquest motiu, el tribunal n'analitza el contingut i conclou que si haguessin estat admesos s'haurien desestimat. 

Per a les noves concessions d'autobús, el  Govern  va definir tres zones: Ponent, Nord, Sud i Llevant.  Els lots 1 i 3 varen ser adjudicats més tard que el 2 (Nord) i encara està obert el termini de presentació de recursos.

La zona de Ponent (lot 1) es va adjudicar a  Sarfa , Autocars Sec Rodríguez,  Marfina  ( Moventis  Mallorca) i comprèn el transport a Calvià, Andratx, Estellencs, Banyalbufar, Esporles i Palma.  La de Llevant, adjudicada a Barcelona Transport (empresa participada per  Sagalés  i Autocars  Caldentey) , cobreix Ariany, Maria de la Salut, Sineu, Sant Joan, Petra, Lloret, Algaida, Montuïri, Porreres, Llucmajor, Son Servera, Sant Llorenç, Manacor, Artà, Capdepera, Felanitx, Santanyí, Campos, s es  Salines,  Villafranca  i Palma.

Les noves concessions preveun la renovació completa de la flota, vehicles no contaminants, més freqüències, noves connexions i millor atenció a l'usuari. Les adjudicacions són per deu anys, ampliables a cinc anys més, i el pressupost màxim per als deu anys serà de 479.237.657 euros. Dels 220  nous autobusos, 3 són dièsel, 197 de Gas natural comprimit (90%), 9 elèctrics (4%), 9 híbrids-elèctrics (4%) i 2 híbrids  GNC  (1%).

EDICIÓ PAPER 17/08/2019

Consultar aquesta edició en PDF