Societat 08/09/2018

Joan Amorós: “A Educació continuam sota una llei retrògrada, imposada i insostenible”

El president de l’Associació Professional de Docents d’Eivissa

I. Saranova
3 min
Joan Amorós: “A Educació continuam sota una llei retrògrada, imposada i insostenible”

EivissaQuines són les principals reivindicacions d’APDE per a aquest curs?

A Educació continuam sota una llei retrògrada, imposada i pedagògicament insostenible. Reivindicam la derogació de la LOMQE per part del govern central. A més, per nosaltres és fonamental un canvi de model en educació, sobretot quant a la presa de decisions. Hem treballat des de fa temps perquè les decisions pedagògiques depenguin de decisions compartides entre el Govern i implicats en educació, per dotar l’educació d’una fonamentació científica i pedagògica, i també perquè perduri més enllà d’una legislatura.

En aquest sentit, la vostra associació havia promogut, al costat d’altres de similars de Mallorca i Menorca, la creació d’un col·legi professional docent, cosa que per ara ha estat denegada per la Conselleria de Presidència. Com heu rebut aquest no? Té suficient pes l’opinió del professorat en la presa de decisions?

Hem assistit amb preocupació a fets com que el Govern denegui la creació col·legi oficial de docents, un òrgan que per nosaltres és indispensable perquè els docents puguem tenir una veu pròpia. També continuam sense llei educativa pròpia en l’àmbit balear. La tasca realitzada per Illes per un Pacte ha quedat aturada a una comissió específica al Parlament, on entre bocabadats i indignats hem vist que els diferents partits polítics, en lloc de debatre i consensuar els aspectes de desacord, s’han limitat a demanar compareixences de diferents persones tot i que ja tenien el documents d’Illes per un Pacte. Això ha retardat la possibilitat d’una pacte polític que ratificàs l’acord social al qual es varen dedicar tants d’esforços voluntaris. No entenem per què el conseller March s’ha entestat en aquesta fórmula que fa que encara no es tingui un acord polític basat en el que la comunitat educativa ha consensuat. Tampoc no s’ha realitzat encara cap tipus de normativa per poder donar al Consell Escolar de les Illes Balears més poder que el merament consultiu que té a hores d’ara.

Què esperau d’Educació enguany?

Esperam el compliment dels compromisos de la Conselleria amb l’APDE derivats de la reunió que vàrem tenir el passat mes de febrer i que eren consultar-nos aquells temes que ens correspongui i la creació del consell sectorial d’educació, tal com marca la normativa d’associacions. Ens preocupa la incapacitat de la Conselleria per canviar el paradigma fracassat sobre el qual s’ha construït durant la democràcia un sistema educatiu amb uns fonaments precaris, on l’edifici pateix, un govern sí i un altre també, una sèrie de pegats que no reparen els danys estructurals, sinó que l’única cosa que fan és tapar forats de manera erràtica sense un projecte real, seriós i del segle XXI. Això és, continuam legislant de dalt cap a baix, sense la participació dels implicats en educació, i amb l’efecte pèndol dels canvis de govern.

Quins aspectes positius ressaltaríeu d’aquest curs?

Les places que aquest estiu han sortit d’oposicions són molt positives per a la nostra illa, ja que compensen l’excés percentual de docents interins, fet que sempre perjudica en l’estabilitat dels centres i, per tant, en els seus projectes educatius. Això sí, és urgent i d’una necessitat sense discussió que es canviï el sistema d’accés al funcionariat públic. Això va lligat a un augment de professionals, que, malgrat tot, encara no ha superat la situació que teníem abans de les brutals retallades de la legislatura anterior.

stats