RESIDUS
Societat 17/09/2017

Iniciativa ciutadana contra la lògica empresarial

Diverses entitats socials fan xarxa per fomentar la reparació i reduir el consum

C. Buades
2 min
Imatge d’arxiu del projecte Reparat millor que nou, una iniciativa de l’estratègia global de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. / MARC ROVIRAira

PalmaDavant les estratègies empresarials que fomenten el consum acrític i dificulten la reparació d’aparells elèctrics i electrònics han sorgit, des de fa anys, iniciatives de la societat civil per posar-hi remei. L’objectiu és tornar a la vida objectes que, moltes vegades, per una molt petita avaria deixaven de considerar-se útils, però també s’aconsegueix crear i consolidar xarxes de suport entre el veïnat i posar en marxa dinàmiques de consum responsable per evitar el malbaratament.

Una de les iniciatives més conegudes és Repair Café, creada als Països Baixos l’any 2009 i internacionalitzada a partir del 2011. Ara es duen a terme Repair Cafés a una quinzena de països del món, entre els quals hi ha l’estat espanyol. A cada una d’aquestes trobades hi participa un grup de voluntaris amb els coneixements i les eines necessaris i s’hi reparen electrodomèstics i aparells electrònics, però també mobles, roba i qualsevol tipus d’objecte.

Alargascencia és una altra de les iniciatives de reparació exitoses, sorgida, en aquest cas, de l’entitat ecologista Amics de la Terra. Consisteix en la creació d’una guia de recursos perquè les persones puguin reparar pel seu compte qualsevol objecte, a més d’oferir un directori d’establiments que s’encarreguen de reparar-los professionalment o que venen productes de segona mà.

D’altres, com el projecte Reparat millor que nou, són d’iniciativa institucional, en aquest cas de l’estratègia global de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). La dinàmica és pràcticament la mateixa: funcionar com un servei de suport i assessorament gratuït per tal que les persones es puguin reparar els seus propis aparells i objectes.

L’estratègia de les empreses

A més de crear productes que dificulten cada vegada més la reparació en general però sobretot la casolana, moltes empreses utilitzen altres mecanismes per promoure que les persones adquireixin nous articles en lloc d’esforçar-se per reparar i mantenir l’antic.

Un d’ells és garantir a l’usuari que se li entregarà un aparell nou si té problemes amb el que ha adquirit durant els primers mesos després de la compra. Així, tot i tenir el producte en garantia, no s’empren els serveis de reparació de l’empresa, que són cada pic més cars per haver centrat el disseny en altres aspectes i no en la posterior reparació o gestió dels residus, sinó que es fomenta l’augment del consum.

Pel que fa a la gestió de residus, Back Market, una plataforma europea de productes tecnològics que lluita contra l’obsolescència programada, denuncia que, amb la compra d’un aparell electrònic, cada usuari paga entre 5 i 30 euros perquè els fabricants assumeixin la gestió del material quan acabi la vida útil del producte; no obstant això, les empreses només destinen el 20%d’aquesta quantitat a fer-ho i gran part dels residus acaben exportant-se il·legalment o bé són llançats a abocadors després d’haver estat tractats de manera il·lícita per tal d’extreure’ls part dels materials que els componen.

stats