SOCIAL MEDIA
Societat 05/05/2018

‘Influencers’ o arquitectes i actors de vides paral·leles

Asseguren que no estan tot el dia connectats a les xarxes, però es mouen entre un món fictici i un de real, sabent que d’una fotografia seva poden estar pendents milers de seguidors i diverses marques

Aina Solano
5 min
Andrés Navarro (andresnb77),  Rocío Peña (rozyomallorca), Gerard Rodríguez (gerardxmallorca) i Rafa T. (rataiz).

PalmaVenen de mons diferents, viuen realitats paral·leles i, malgrat tot, en el seu dia a dia tots ells convergeixen en un mateix punt: mostren la part de les seves vides que decideixen mostrar. És a dir, que el gruix d’escenes, vivències, imatges, instantànies o 'stories' que comparteixen només és una part de les seves vides, tot i que alguns d’ells provoquen que molts dels seus seguidors se sentin, des de l’altre costat dels seus 'smartphones', espectadors de vides de somni.

Viure entre dos mons

Gerard Rodríguez Forteza (@gerardxmallorca) té 34 anys. Es va iniciar a les xarxes socials quan va néixer Facebook i va començar a “divertir-se” de manera seriosa amb Instagram “fa un any i mig” . Gerard parla dels seus dos vessants: el més seriós, “que mostra fotografies més treballades”, i l’altre, en la qual “intent divertir-me amb el món sencer”. És conscient que quan algú et segueix “accepta dedicar-te un temps perquè li interessa el que mostres o el que fas”, per la qual cosa intenta mostrar detalls a Instagram de la seva vida. Jugador de pòquer professional durant dotze anys, Gerard té ara altres fronts: l’edició de la revista digital Mallorcaglam, presidir un club d’emprenedors i dirigir l’agència de comunicació amb la qual gestiona les xarxes socials d’altres empreses, a banda de promocionar, sota la seva marca personal, “esdeveniments, llocs, marques...”.

Considera que per reforçar la marca personal, “més que vestir distint”, s’ha de ser “autèntic”, perquè tard o prest “la gent ho detecta, especialment els professionals de màrqueting . Jo no m’he preocupat d’això, ni em consider influencer ”, assegura. Coincideix amb els seus col·legues que avui dia “es confon influencer amb algú que té molts seguidors”, malgrat que això “és una casualitat”, perquè “ influencer ho és algú que realment influencia. Tu pots tenir 500 seguidors, organitzar una festa; i si hi van els 500 i omples un local cada vespre, ets més influencer que un altre que és seguit per 100.000 o 500.000 persones”.

Rocío Peña (@rozyomallorca) també ha estat jugadora de pòquer i avui fa feina a l’agència de comunicació amb Gerard. Explota la seva imatge i marca personal a Instagram, sent conscient que “tenim un públic per al qual està molt definit el producte que volem promocionar”. Rocío destaca que la clau de tot és tenir una bona interacció amb els seguidors que tens. Podria estar enganxada tot el dia als comentaris i missatges privats i m’és impossible, però sí que en faig una selecció i hi interactuu”. Abans “publicava cada dia i ara public cada dos o tres dies, però veus que els seguidors continuen allà”, assegura. I afegeix que “és important alternar les xarxes (Facebook, Twitter, Instagram...), perquè “així fas moure la gent perquè et conegui pertot arreu”.

Glòria Monserrat Puig (@gloriiaamt ) té 23 anys, es va iniciar fa tres anys a Instagram, quan era model i estudiava Psicologia. Va començar a publicar imatges i va anar pujant de nombre de seguidors, fins que va decidir crear la seva pròpia marca de moda i centrar-se en la feina d’ influencer i en el seu blog personal, en el qual comparteix els seus looks, viatges i altres qüestions d’estil de vida. No li agrada el significat que ha assolit pel gran públic el concepte d’ influencer, “perquè creuen que et dediques només a pujar fotos i no tens ofici ni contingut”, mentre que ella ho veu “com una feina a la qual es dedica tot el dia a temps complet, “generant continguts, responent a marques, preparant les fotos, organitzant un calendari de publicacions, viatges...”. Mai té un dia igual, però sovint als matins, mentre berena, respon als correus i ultima els detalls dels looks que publicarà.

Rafa Tarazona (@rataiz) té 40 anys i col·labora amb l’agència barcelonina Influengy. Promociona ulleres de sol i cosmètics per a la cura de la barba, entre d’altres productes. Explica que, tot i col·laborar amb diverses marques, “un no pot viure just com a influencer ”. Algunes empreses paguen des de 150 euros per la foto d’un influencer penjada a Instagram fins al que vulguin pagar-ne. “De fet, hi ha gent que cobra fins a 3.000 euros per foto”, assegura, mentre que personatges populars a la xarxa “poden cobrar fins a 10.000 euros per acudir a una festa”. “No pots viure per quatre fotos llevat que tanquis un contracte”. Rafa comenta que “s’han posat molt de moda les agències i agents d’ influencers ”, que “et gestionen els productes i t’eligeixen per com ets”.

Andrés Navarro (@andresnb77) complirà 41 anys i administra @loves_baleares, una galeria de fotografies de paisatges de l’illa. L’any passat fou finalista del premi Bitàcola i ha estat ambaixador en diferents concursos de fotografia. Va pujar molt després de ser suggerit per Instagram. Defensa “ser coherent amb un mateix”: “No pots publicitar coses en les quals no creus o que no van amb el teu estil de fotografia”. Confessa que quan entres en aquest món i t’atrapa, “no hi ha retorn”.

Marco Taboas (@marcotaboas) és fundador del perfil @igersmallorca, que va irrompre a Instagram quan varen començar tots els moviments d’instragramers a escala estatal el 2011. “Vàrem trobar una xarxa que era molt fàcil d’utilitzar” i “vàrem veure que hi havia un buit en la manera de fer comunitat, perquè aquesta no és una xarxa de conversa”. Varen ser pioners a crear comunitat a Instagram en un perfil “en què no existeix egoblogging ni hi ha gens d’interès a promocionar ningú en concret”.

La primera vegada que varen quedar per trobar-se “ens vàrem ajuntar 50 igers al Portitxol. A partir d’allà vàrem començar a organitzar trobades cada dos mesos”, que avui es redueixen “a ocasions especials, quan s’organitza un taller fotogràfic” . Si quedes massa sovint, “la gent es crema perquè s’adona que va a un curset d’una marca per escoltar el que ja sap i acaba sentint-se moneda de canvi”, explica. Avui “ens trobam en esdeveniments puntuals i excursions”.

Marco és en l’actualitat gestor de màrqueting d’una gran marca i assegura que les grans firmes avui fugen dels influencers amb milers de seguidors: “Anam a gent amb molts menys seguidors però que els tenen fidels i generen continguts per a segments molt més enfocats en què realment es crea una atenció i interès pel producte o la marca”.

Tots els ‘@igers-alguna cosa’ es dediquen “a promocionar la ciutat o destinació a través de fotografies. Pentinam el compte i destacam fotos que rebem amb el hashtag #igersmallorca”, detalla.

Tot i viure immers en l’univers dels social media, Taboas desmitifica la creença que s’hagi d’estar penjat de la xarxa “a tothora”. De fet, @igersmallorca “el gestionen sobretot @albertomallorca, @anabelis i @evasvines, i jo puc arribar a estar diverses setmanes sense entrar-hi”. “Els comptes d’Instagram són com les cares. N’hi ha de tants tipus com persones... i cadascú el fa servir com vol”.

stats