EDUCACIÓ
Societat 21/12/2018

L’IEDIB supera ja els 600 alumnes matriculats

L’ensenyament públic a distància de les Balears ha iniciat enguany la seva oferta centralitzada

Toni Crespí
3 min
HOMOGENEÏTZACIÓ DELS CONTINGUTS
 L’IEDIB ha elaborat un programa d’homogeneïtzació i estandardització per a la configuració dels continguts de les aules virtuals per facilitar la feina a l’alumnat.

PalmaL’Institut d’Ensenyamnet a Distància de les Illes Balears, que es va posar en marxa el passat mes de setembre i que pertany a la Conselleria d’Educació i Universitat, ja té 624 alumnes matriculats aquest primer curs. Amb l’objectiu d’homogeneïtzar una oferta pública que fins ara era incompleta i poc unificada, l’IEDIB ha iniciat enguany els seus estudis centralitzats i ha acollit els cursos de Batxillerat, preparació per a la selectivitat, Formació Professional (FP) i el Programa Xarxa, gràcies al qual l’alumne pot cursar matèries a distància perquè al seu centre no s’imparteixen o per altres incompatibilitats.

Antoni Vilaret és el director de l’IEDIB. El docent valora de manera positiva els primers mesos: “Hem creat un nou model a distància, un projecte innovador, en què, en pocs mesos, tenim funcionant les principals eines i els processos necessaris per oferir un servei de garanties”. En aquest sentit, Vilaret és optimista de cara al futur i assenyala que la demanda de matrícula s’anirà incrementat. “En els pròxims anys està previst que augmentem l’oferta educativa. Volem ser un centre de referència en matèria d’estudis no universitaris a distància. El nostre model és l’IOC (Institut Obert de Catalunya), que va començar amb 5.000 alumnes i ara en té més de 30.000”.

Funcionament

Vilaret explica que els continguts són elaborats pel professor expert en la matèria i les unitats didàctiques són totes digitals, amb llibres digitals imprimibles i amb recursos audiovisuals, i activitats en totes les unitats que els alumnes han de lliurar periòdicament. “Existeixen activitats d’aprenentatge, d’avaluació i d’ampliació. A més, el format del llibre digital dona molts avantatges i flexibilitat. Per exemple, els continguts es poden traduir a qualsevol idioma de manera instantània”, apunta Vilaret.

Per la seva banda, un dels alumnes exposa que tenen un tutor assignat i una aula de tutoria. “Hi ha un seguiment constant per part dels professors. Tenim un pla d’acció tutorial a distància que ens marca els treballs que hem de fer”, afirma aquest alumne que cursa el Batxillerat.

En aquest sentit, Aarón Gómez, professor de grec, comenta la importància que té el temps de resposta: “Una resposta lenta a l’alumne genera desconfiança, per tant, la majoria de respostes per resoldre els dubtes les hem de fer en un parell d’hores”.

Quant a l’objectiu principal, el director general de Planificació, Ordenació i Centres, Antoni Morante, explica que la finalitat de l’IEDIB és lluitar contra l’abandonament escolar prematur. “Hi ha moltes persones que per raons mèdiques, laborals o personals no han pogut continuar els estudis presencials i l’IEDIB els permet seguir amb la seva formació. Permet que l’alumne estudiï al seu ritme des d’on vulgui”, assegura Morante. El director també destaca la col·laboració amb altres centres de les Illes: “En el cas de Batxillerat, tenim 15 instituts que duen a terme tasques d’assessorament, de matrícula i que informen on es fan els exàmens. En l’ensenyament d’FP en tenim tres, un a Mallorca, un a Menorca i un altre a Eivissa”.

Perfil de l’alumnat

Els professors assenyalen que el perfil de l’alumne és molt heterogeni. “Tenim, músics, esportistes, estrangers, alumnes que en el seu moment varen abandonar els estudis i persones amb càrregues familiars, incompatibilitat amb el seu treball o problemes de salut”. El director del centre explica que els alumnes que tenen entre 16 i 18 anys, per cursar el Batxillerat han d’acreditar que tenen un contracte laboral vigent, alguna discapacitat o han de formar part de col·lectius especials, com esportistes o músics”.

En aquesta línia, la professora d’economia, Verónica Álvarez, exposa que els estudis a distància suposen l’obertura d’una porta de possibilitats que han donat accés al fet que alumnes continuïn estudiant més enllà de les seves circumstàncies personals. “Sens dubte, formar part de l’equip de professors és una experiència molt valuosa. És molt satisfactori estar cobrint el que fins avui era una necessitat social que permet a persones adultes, esportistes i alumnes matriculats en altres centres completar una etapa important dels seus estudis”.

Professorat

En aquests moments, l’institut compta amb una plantilla de 33 professors. Els docents han estat seleccionats amb un curs de formació-selecció en el qual han hagut de demostrar la seva competència digital i habilitat en la creació de materials. A més, “el professorat és avaluat cada any i es renovarà en funció del compliment dels objectius”, indica Vilaret.

stats