El Govern espera recuperar el 2020 les freqüències de tren del 2017

La Conselleria de Mobilitat i Habitatge negocia amb el comitè d'empresa de SFM contractar més personal

El Govern va reduir un 31% les freqüències dels trens de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) el març del 2017, i les ha augmentades després fins a situar-les un 17% per sota d'aquella data, encara que vol recuperar-les si fructifica la negociació per ampliar la plantilla.

La Conselleria de Mobilitat i Habitatge confia que el diàleg amb els representants públics dels treballadors permeti contractar nou personal, motiu pel qual disposa d'una partida d'1,4 milions d'euros en els pressupostos del Govern per al 2020.

El departament que dirigeix Marc Pons ha explicat a l'agència Efe que només se'n podran incrementar les freqüències si s'amplia la plantilla. La retallada del servei es va dur a terme en plena vaga del personal de SFM, que reclamava millores laborals i denunciava la càrrega excessiva d'hores extra. Segons el Govern, eren precisament les hores extra les que sostenien les 100 freqüències per sentit que hi havia llavors.

Quan a final de març del 2017 es va resoldre el conflicte laboral, la portaveu de l'Executiu autonòmic, Pilar Costa, assegurà que s'anirien recuperant "freqüències i qualitat en el tren". Pocs dies després, el conseller Pons anuncià que les freqüències retallades s'anirien recuperant gradualment i va prometre que serien restituïdes el setembre.

Però la recuperació no va ser completa i el setembre de 2017 s'havia passat de 100 freqüències a 83. La supressió de trajectes ha afectat principalment els viatgers que agafen el tren a les vuit estacions que hi ha entre Palma i Marratxí. Quan es realitzaven 100 freqüències per sentit, hi havia tres trens cada hora que feien totes les aturades entre Palma i Marratxí, mentre que ara són només dos cada hora.

La Conselleria de Mobilitat argumenta que el servei continua minvat respecte del 2017 perquè fins ara no s'ha abordat l'ampliació d'una plantilla suficient per recuperar els trajectes perduts sense recórrer a les hores extra abusives. Dependrà de l'èxit de la negociació amb el comitè d'empresa de SFM que es puguin realitzar contractacions per restituir les freqüències que hi havia fa dos anys i, fins i tot, millorar-les.

Els responsables de SFM destaquen que en els darrers mesos s'ha produït una millora en el trajecte Palma-UIB, que des del març de 2019 manté una freqüència per sentit cada 20 minuts durant tot el dia, en lloc de 30 minuts, amb un increment a 15 minuts en hores punta com operava anteriorment.

EDICIÓ PAPER 26/09/2020

Consultar aquesta edició en PDF