El Govern renova les concessions d'explotació als 29 clubs nàutics que en tenien

El proper 29 de juliol expiraran totes les concessions administratives anteriors a la Llei de costes del 1988

Des del Govern de les Illes Balears, en competència de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, s'han renovat les concessions d'explotació dels 29 clubs nàutics de Balears que en tenien ja que, d'acord amb la Llei de costes de l'Estat de l'any 1988, les llicències haurien caducat el proper 29 de juliol. Segons el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, "s'han renegociat totes les concessions i s'han tornat a atorgar amb un termini de 35 anys". Aquestes concessions suposaran un increment dels ingressos de Ports de les Illes Balears, que fins ara eren de 900.000 euros i es calcula que ara seran de 12 milions. 

Els concessionaris, que principalment són clubs nàutics, mitjançant aquest nou acord tenen l'obligació d'invertir un total de 107 milions en millores d'infraestructures. 

Així mateix, la Conselleria iniciarà el procés de recuperació de les concessions menors dels ports perquè totes expiren al juliol per l'anomenat 'efecte 2018', a causa de l'entrada en vigor d'un punt de la Llei de costes del 1988 segons el qual totes les concessions administratives anteriors a aquesta llei tenen una vigència màxima de 30 anys, un termini que expira el proper 29 de juliol.

Però els tràmits començaran després de l'estiu. Una part de les concessions sortiran de nou a concurs i les altres es renovaran. Hi ha quatre tipus de concessions menors, que sumen un total de 137, les quals suposen 445.000 euros. 81 d'aquestes concessions són d'ús particular no lucratiu, (rampes, terrasses, varadors, etc). Els propietaris d'aquestes concessions rebran un avís i automàticament se sotmetran a exposició pública. "Si no es poden atorgar a altres ciutadans, es tornaran a concedir als mateixos", explica Pons.

El segon grup és el de les concessions vinculades a una activitat econòmica, de les quals hi ha un total de 14. Aquestes pertanyen a xibius, comerços, bars, restaurants i naus de drassanes. Entre els mesos d'octubre i novembre, "quan acabi la temporada turística, s'obrirà un nou concurs públic en el qual podrà participar qualsevol ciutadà interessat", ha explicat Pons. 

D'altra banda, les vuit les concessions destinades a serveis públics com ara canalitzacions, subministraments i serveis, s'atorgaran directament a les mateixes o altres administracions o a empreses subministradores.

El quart tipus de concessió menor agrupa les concessions per a habitatges. D'aquestes n'hi ha 34, 11 de les quals estan en zona de domini públic maritimoterrestre i 23 en les quals només una part de l'habitatge està dins territori de domini públic. "Les primeres hauran de revertir a Ports IB per donar-los un altre tipus d'ús, perquè la Llei de costes actual no permet l'habitatge", assenyala Pons. En canvi, quan els immobles tenen una part de propietat privada i una altra part de concessió (per estar parcialment en zona portuària), s'ha d'estudiar cada cas individualment i s'ha de cercar la manera de compatibilitzar la normativa vigent i el respecte a la propietat privada.

Les concessions afecten els ports de Fornells, Portocristo, Portocolom, Portopetro, Sóller, Cala Figuera, Cala Nova, Ciutadella, Pollença, Sant Antoni, Cala Rajada, Andratx, la Colònia de Sant Jordi i Banyalbufar.

EDICIÓ PAPER 12/08/2018

Consultar aquesta edició en PDF