Societat 13/02/2018

El Govern planeja crear una certificació per facilitar la reinserció sociolaboral als alumnes d'Educació Especial

Espera tenir-la operativa l'any que ve, segons la cap de Serveis del Departament d'Atenció a la Diversitat, Asunción Sempere

Aina Solano
2 min
Asunción Sempere, cap de Serveis del departament d'Atenció a la Diversitat.

PalmaLa Consellera d'Educació i Universitat estudia la creació d'una certificació d'educació especial bàsica destinada als alumnes amb discapacitat que els faciliti la reinserció al món laboral quan acabin els seus estudis en centres d'educació especial o en unitats d'educació especial.

Així ho ha confirmat a l'ARA Balears la cap de Serveis del departament d'Atenció a la Diversitat, Asunción Sempere.

La necessitat d'estudiar les vies que s'obren per als alumnes d'Educació Especial una vegada finalitzen l'ensenyament obligatori als 16 anys ha estat una de les conclusions de la III Jornada informativa 'Educació Especial sortides professionals i socials per a alumnes amb discapacitat', duita a terme a l'hospital Son Llàtzer. “Quan són alumnes amb discapacitat, les sortides al món sociolaboral no estan clares i no són de fàcil accés”, explica Asunción Sempere. “Al món sociolaboral o a l'escola has de guiar molt la dificultat de l'alumne i el seu tipus de discapacitat per poder ajudar-lo a passar d'una etapa a l'altra”. En aquest sentit, Sempere afegeix que “quan un alumne acudeix a un Centre d'Educació Especial no ha adquirit els objectius de l'ensenyament reglat i això fa que s'hagin de cerca unes vies per endinsar-lo en la nova etapa”.

En la jornada, professionals dels centres de Son Ferriol, Gaspar Hauser, l'IES Sa Serra d'Eivissa i dos centres de Menorca han fet una exposició de diferents itineraris d'alumnes que han complit els 16 anys: “De quina manera o amb quines vies els podem orientar una vegada han arribat a aquesta etapa?”.

“Hi ha alumnes que poden cursar una Formació Professional Bàsica. Altres no poden fer aquesta FP, però sí que poden cursar programes de qualificació inicial”. “Es tracta d'establir vies per guiar-los a l'etapa de transició a la vida adulta una vegada han finalitzat l'etapa d'educació bàsica”.

El repte, segons afirma Sempere, “és que els instituts que tenen UEECO (Unitats d'Educació Especial en Centre Ordinari) puguin oferir totes les etapes: des de l'educació bàsica fins a la transició a la vida adulta fins als 21 anys”.

En la jornada, s'han exposat iniciatives des de l'IMAS sobre el funcionament dels centres ocupacionals Mater Misericordiae i el Patronat Joan XXIII d'Inca, com també s'han pogut conèixer com funcionen els centres de dia amb persones discapacitades Asnimo i Aspace o veure la feina que desenvolupen dues entitats que fan formació i treball a l'empresa: Aproscom i Amadip Esment.

Des del departament de d'Atenció a la Diversitat tenen previst traslladar-se a Eivissa i Menorca el proper mes de març per fer oferta formativa als professionals sobre com orientar aquests alumnes en la seva reinserció social.

stats