El Govern demana a la Comissió Nacional de la Competència que vigili els preus del transport de mercaderies

El conseller de Mobilitat i Habitatge, Marc Pons, diu que no es pot mesurar la repercussió que tindrà l'ús d'un combustible menys contaminant

El conseller de Mobilitat i Habitatge, Marc Pons, ha demanat aquest dilluns a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) que vigili la pujada dels preus de les mercaderies del transport marítim que arriben a les Balears perquè "no els apugin més del que toca" a partir del pròxim 1 de gener.

El transport marítim de productes a les Illes Balears s'encarirà més d'un 10%

Pons ha presidit aquest dilluns la Mesa de Transport, i ha assegurat que "no es pot mesurar la repercussió directa" que tindrà l'entrada en vigor de la norma que regularà l'ús del combustible menys contaminant per part de les navilieres que cobreixen les rutes entre la Península i els arxipèlags.

El conseller també ha reclamat al futur govern espanyol i a la Unió Europea que plantegin una línia d'ajudes específiques per facilitar a les navilieres el canvi a un gasoil menys contaminant, com estableix la normativa que entrarà en vigor l'any 2020.

L'Executiu autonòmic estudiarà una baixada, o fins i tot l'eliminació, de les taxes portuàries d'ús d'instal·lacions, passatge regular i transport de mercaderies en els ports de les Balears perquè el sector nàutic pugui afrontar la pujada del preu del combustible.

Pons ha dit que el preu del combustible "fluctua" i que cada naviliera aplicarà les seves tarifes de transport segons com evolucioni el preu del gasoil, perquè cada empresa "està en una situació diferent".

El conseller ha anunciat la creació d'una mesa de seguiment perquè l'Administració pública i el sector privat analitzin l'evolució d'aquesta nova regulació en el transport marítim. També ha puntualitzat que el Govern estudiarà l'aplicació de les bonificacions de les taxes perquè "depèn dels pressupostos de l'Estat", i ha afegit que "hi ha hagut un govern en funcions durant molt de temps i això perjudica moltes coses".

Segons ha explicat Pons, el nou Reial Decret de transport marítim està "a les portes del Consell de Ministres", i espera que es tiri endavant "una vegada estigui aprovat el REB per a les Balears".

Pons formarà part d'una reunió tècnica entre institucions públiques i representants del transport marítim de les Balears, Còrsega, Sardenya, Sicília i Malta per valorar les mesures que sol·licitaran a la UE per permetre la competitivitat de les navilieres a la Mediterrània.

Formentera reclama vaixells a primera i darrera hora del dia

Per la seva banda, la presidenta del Consell de Formentera, Alejandra Ferrer, ha reclamat a les quatre navilieres que cobreixen la ruta entre les Pitiüses que incloguin en temporada baixa una ruta que connecti les dues illes a les 6 h i a les 22.30 h. Al respecte,  el conseller de Mobilitat, Marc Pons, ha assegurat que si les navilieres no asseguren la connexió marítima de primera i última hora amb Formentera des del port d'Eivissa, el  Govern  balear obrirà una licitació per cobrir el servei.

La presidenta de la institució insular ha recordat que "fa anys" que els residents reclamen aquesta ruta a primera i darrera hora del dia, la qual facilitaria la connectivitat amb les rutes aèries de l'aeroport d'Eivissa. També ha argumentat que alguns joves de Formentera que estudien a Eivissa o persones amb familiars malalts a Can Misses han de dormir fora de casa seva perquè manquen aquestes rutes marítimes a l'hivern.

Tant el Govern com el Consell han demanat a les navilieres que cobreixin aquests serveis, de les 6 h i 22.30 h, entre Formentera i Eivissa, i han assenyalat que si en els pròxims dies alguna empresa no ho assumeix, es convocarà la licitació.

El Govern  balear i el Consell coincideixen en la “urgència” d'adoptar una solució perquè els ciutadans de Formentera tinguin freqüències que són “imprescindibles” per cobrir les seves necessitats laborals, educatives, de visites mèdiques, etc.

A més, Marc Pons ha indicat que els vaixells de les quatre navilieres que cobreixen les rutes entre Eivissa i Formentera utilitzen combustibles adequats a la nova normativa, motiu pel qual "no hi hauria d'haver cap pujada de preu".

EDICIÓ PAPER 26/09/2020

Consultar aquesta edició en PDF