Francesca Salvà : “És un error pensar que a l’escola hi ha igualtat”

Professora de pedagogia aplicada a la UIB

Francesca Salvà Mut és doctora en Ciències de l’Educació i professora titular en el Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l’Educació de la UIB. És coautora, amb Maria Rosa Rosselló Ramon i Elena Quintana Murci, del llibre 'Coeducar i prevenir la violència de gènere en l’educació secundària obligatòria'.

En quin moment es troba la coeducació a les Balears?

Fer una escola coeducativa és un camí llarg, ja que implica un canvi cultural molt fort. Hem d’aconseguir que passin a tenir un paper molt rellevant els valors tradicionalment femenins, com poden ser els aspectes més emocionals. S’han d’incrementar les aportacions de les dones i substituir aspectes més negatius associats al model tradicional masculí, com la força, la competitivitat i la resolució de conflictes mitjançant la violència.

Canviar estructures que fa segles que funcionen no deu ser fàcil?

Els models de gènere clàssics no són funcionals en la societat en la qual vivim. Moltes persones es troben incòmodes i són desgraciades. Una de les raons d’assetjament a les escoles és per l’orientació sexual. En molts de casos les víctimes són infants que no compleixen els atributs establerts del seu gènere. Per això estan mal considerats pel grup.

El model actual determina l’educació de nins i nines?

Nosaltres, d’una maneara inconscient, actuam dins un marc de gènere. Actuam en funció d’allò que s’espera de nosaltres segons el gènere i els estereotips que funcionen a la nostra societat. Ens fan creure que les eleccions són opcions individuals, però són condicionades socialment.

Que pot fer l’escola per visualitzar aquest tractament tan diferenciat?

És un error pensar que a l’escola hi ha igualtat. El professorat ho ha de visualitzar. El primer problema, per tant, és que ni a la formació inicial ni a la permanent del professorat no es treballa aquesta perspectiva, excepte en casos molt puntuals. S’han de proposar canvis en l’organització de les escoles i introduir-hi noves activitats que mostrin el paper rellevant de les dones.

Fomentar les activitats mixtes?

S’han de deixar d’organitzar activitats extraescolars orientades exclusivament a un sexe, com per exemple el futbol o el ballet. Hem de promoure activitats mixtes o intentar que les activitats no siguin tan feminitzades o masculinitzades, que no sigui extraordinari veure les nines jugar a futbol o els nins fent ballet.

I les professions d’homes i dones?

És necessari posar fi a la subrepresentació d’homes i dones en determinades professions. S’ha de treballar a partir de models de dones i homes exitosos en professions on són minoria. Així, el ventall d’opcions s’ampliarà d’acord amb els seus interessos i habilitats.

Etiquetes

EDICIÓ PAPER 15/07/2018

Consultar aquesta edició en PDF