La FAPA demana un augment de 300 milions d'euros en el pressupost balear d'educació

La federació denuncia que la dotació econòmica ha disminuït quasi un 1% del 2016 al 2019, encara que les necessitats s'hagin incrementat

La Federació d'associacions de famílies d'alumnes de Mallorca demana que el pressupost per a educació sigui de 1.300 milions, és a dir, 300 milions més que la legislatura passada. Segons Gloria Ferrer, directora de la FAPA, "les necessitats ara han augmentat en més població escolar i en infraestructures i atenció a la diversitat". La FAPA assenyala que la dotació econòmica que la Comunitat Autònoma destina a l'àmbit educatiu ha passat de ser d'un 19,27% del total anual a un 18,32% el 2019. 

Ferrer també ha destacat un dels seus principals reptes actuals: aconseguir un pacte educatiu, que es consolidi en una nova llei d'educació de les Illes Balears. Segons la directora de FAPA, "durant la darrera legislatura la comunitat educativa va elaborar un document guia per tal que els polítics el transformassin en una nova legislació de consens", però no es va arribar a materialitzar. És per això que conviden aquest nou govern a continuar endavant amb aquesta petició.

Des de la federació, també reivindiquen que "els centres públics són els que acullen el 82% dels alumnes estrangers". Ferrer proposa que "els col·legis públics i concertats duguin a terme una distribució equilibrada d'aquest alumnat, tal com s'ha fet ja a alguns municipis". A Palma, però, "encara no s'ha aconseguit", assegura.

La inclusió és un dels punts més importants per la FAPA, sobretot en termes de discapacitat i diversitat funcional. Ferrer reclama que els centres ordinaris siguin capaços d'incloure estudiants de tota mena en aquest sentit i no només "quan hi ha docents o alguns centres especialment sensibilitzats".

Pel que fa a la gratuïtat de l'educació, la federació alerta de dos aspectes que posen en perill aquesta realitat: d'una banda, declaren que "la implantació del programa de reutilització de llibres és insuficient al voltant del 50% dels centres de Mallorca" i que, a més, "depèn de la voluntat de l'equip docent més que de les famílies", d'altra banda, afirmen que el programa TAC, que duu associat l'ús d'ultraportàtils, pot "generar desigualtats socials, ja que aquesta despesa recau sobre l'economia familiar".

EDICIÓ PAPER 20/07/2019

Consultar aquesta edició en PDF