Experts del sector turístic de les Illes coincideixen en la necessitat d'implantar un model de turisme més sofisticat

Diferents agents del sector han compartit experiència i coneixement en la conferència 'De la maduresa a la sofisticació, cap a la creació d'una nova realitat turística'

Les conclusions que s'han derivat de la primera edició de l'Índex de Competitivitat Turística (ICT), elaborat per Impulsa Balears i presentat el mes de gener, suggereixen, en paraules del director tècnic de la fundació, Antoni Riera, que "el reequilibri dels pilars que sustenten la posició competitiva de les Illes en el seu entorn més directe és essencial per traduir la maduresa del sector en un model de turisme més sofisticat".

Amb la finalitat de posar en comú diferents aspectes que millorin la qualitat d'aquest sector, aquest dimecres ha tingut lloc una conferència en la qual, amb el títol 'De la maduresa a la sofisticació, cap a la creació d'una nova realitat turística', han compartit coneixement i experiència el director de l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears (AETIB), Jaume Alzamora; la presidenta de la Federació Empresarial Hotelera de Mallorca, Maria Frontera; el secretari general de CCOO a les Balears, José Luis García, i el director general del Palau de Congressos, Ramon Vidal.

La consellera de Turisme, Bel Busquets, ha estat l'encarregada de fer la presentació de l'acte i ha exposat que "per superar les nostres debilitats, tant el sector públic com el privat han de treballar de manera conjunta". La consellera ha afegit també que "ens hem de dirigir cap a un model turístic sostenible, emmarcat dins una economia diversificada".

Els participants en el debat han coincidit que l'Arxipèlag està en un punt òptim per crear una nova realitat turística sempre que, ha afirmat Riera, "des del coneixement estratègic i la cooperació es provoqui un viratge real i efectiu en l'agenda d'acció dels operadors turístics i altres agents implicats".

Davant el punt fort que representa l'actual dotació d'infraestructures i instal·lacions, sofisticar-se significa, segons Maria Frontera, "apostar per un creixement basat en el coneixement i la innovació, perquè en aquests vectors el sector trobarà la seva pròpia transformació i tindrà l'oportunitat de realitzar una aportació definitiva a la modernització econòmica i el benestar social".

En la mateixa línia, Ramon Vidal ha manifestat que "la millor manera de fugir de l'estandardització i crear de manera contínua nous valors diferencials és aquella que es basa en els trets propis i únics de la destinació que permeten construir una experiència de gran valor per al client".

Segons José Luis García, no és possible transitar cap a propostes sectorials més avançades si no es vencen els reptes encara pendents en matèria de capital humà i mercat laboral. "Hem d'adaptar el sistema als requeriments actuals i futurs del sector turístic amb certificacions de professionalitat que, al costat del desenvolupament de carreres professionals i la valorització de la formació, permetin atreure i retenir el talent en les organitzacions", ha exposat el secretari general de CCOO a les Balears.

Per acabar, Jaume Alzamora ha subratllat que no només s'ha de millorar l'entorn de negoci des del punt de vista normatiu i les infraestructures, "sinó que s'han d'idear solucions creatives relacionades amb la sostenibilitat que afecten aquest sector i els col·lectius directament relacionats".

EDICIÓ PAPER 24/03/2019

Consultar aquesta edició en PDF