Societat 27/04/2019

Espanya torna a ser el país de la UE amb més fracàs escolar

El 17,9% dels alumnes deixen els estudis abans d’hora a l’Estat

Laia Vicens
3 min
Fracàs escolar: l'assignatura pendent Secundària en el punt de mira

BarcelonaDos anys és el que ha durat Espanya sense liderar un dels rànquings més vergonyosos: el de ser el país d’Europa amb més abandonament escolar prematur. El 2018, Espanya va tornar a ser el país de la Unió Europea en què més joves d’entre 18 i 24 anys havien abandonat els estudis just després d’acabar l’ESO o fins i tot abans de graduar-se. Segons va publicar ahir l’Eurostat, l’oficina estadística de la UE, el 17,9% dels alumnes espanyols deixen l’escola abans d’hora.

Espanya torna així a la cua del fracàs escolar, després de dos anys en què Malta havia tingut unes dècimes més d’abandonament escolar. De fet, Malta ocupa ara la segona posició (17,5%), i en tercer lloc hi ha Romania (16,4%). Tot i que el percentatge espanyol és el pitjor d’Europa, el cert és que és la millor taxa de la història d’Espanya: el 2006, l’abandonament escolar prematur a l’Estat arribava al 30,3%.

Malgrat que Espanya aconsegueix rebaixar cada any aquest percentatge -del 18,3% registrat el 2017 al 17,9% un any després-, encara està per sobre de l’objectiu del 15% que va pactar amb la UE per al 2020, i molt més lluny encara del 10% acordat per al conjunt d’Europa. Els 13 països que ja han complert el seu objectiu nacional són Bèlgica, Irlanda, Grècia, França, Croàcia, Itàlia, Xipre, Letònia, Lituània, Luxemburg, els Països Baixos, Àustria i Eslovènia.

Espanya torna a ser el país de  la UE amb més fracàs escolar

Els homes abandonen abans

En el conjunt de la Unió Europea la situació no és per tirar coets: gairebé 11 de cada 100 alumnes abandonen l’escola abans d’hora. Una taxa que és molt més elevada entre els homes (12,2%) que entre les dones (8,9%). A Espanya, aquesta diferència puja respectivament al 21,7% i al 14%.

En general, però, el percentatge ha millorat a tots els països en comparació amb el 2006, menys a Suècia, la República Txeca i Eslovàquia, on ha baixat lleugerament. Un dels països que ho han fet més ràpidament i amb més contundència ha sigut Portugal. L’any 2000, el país lusità estava al 44%, mentre que Espanya al 29,1%. Després de dinou anys, Portugal ha rebaixat la taxa d’abandonament fins al 12,6% i Espanya s’ha quedat al 17,9%. Segons han explicat els experts i polítics portuguesos, la clau ha sigut incrementar el pressupost en educació, a la qual destinen una mica més del 5% del PIB. A Espanya amb prou feines se supera el 4% i a Catalunya el 3%.

Els portuguesos també han reforçat la preparació dels professors. Un informe de l’OCDE va posar en relleu, per exemple, que la formació de mestre inclou una preparació inicial a l’aula, un aprenentatge continu obligatori i, a més, és necessari un màster per exercir, ja sigui a la llar d’infants, a la primària o a la secundària. A Catalunya, els estudiants de magisteri han de passar una prova d’aptitud personal (PAP) prèvia a entrar a la universitat, que precisament es farà avui. Un total de 4.513 estudiants (mil més que l’any passat) hauran de passar un examen de competència comunicativa i raonament crític, i un altre de competència logicomatemàtica.

Ni una proposta als programes

A més, el bon rendiment de Portugal -hi ha qui ja parla de “miracle educatiu”- s’explica també pel consens entre els partits per assegurar l’estabilitat de les polítiques educatives. A Espanya ha sigut impossible, i donant un cop d’ull als programes electorals no s’albira un futur gaire millor. Hi ha partits que directament ni citen el fracàs o l’abandonament escolar (PP i Junts per Catalunya), mentre que el PSOE, Cs, Podem i ERC parlen d’impulsar un pla de xoc contra el fracàs escolar però sense cap mesura concreta.

stats