Societat 18/12/2019

Els usuaris de bus de Palma, desinformats però ben atesos davant els canvis de l'EMT

El Consistori ha reconegut que l'aplicació mòbil no ha funcionat al 100% i que cal actualitzar-la si no ho fa automàticament

Kike Oñate
3 min
Les línies 5 i 20 han estat les més conflictives

PalmaL'Empresa Municipal de Transports (EMT) de Palma ha estrenat aquest dimecres sis noves línies, 26 nou busos d'alta capacitat i més freqüències. Els canvis, però, han suscitat dubtes entre alguns usuaris com Isabel, que sempre agafava la línia 5 a la plaça d'Espanya i no sabia que a partir d'ara el bus atura a la parada 110. De fet, aquesta línia i la 20 han estat les que més incertesa han causat, segons ha explicat el regidor de Mobilitat Sostenible, Francesc Dalmau, qui també ha reconegut que l'aplicació mòbil no ha funcionat al 100% i cal actualitzar-la si no s'ha fet automàticament.

Per preveure això l'EMT ha repartit 40 informadors distribuïts en dos torns per atendre els passatgers i que oferiran el servei durant aquesta setmana. Un d'ells és Pedro Estarelles, que entre les 7 h i les 14 h informa a la plaça de les Tortugues. "La majoria dels qui demanen són gent gran, però no hi ha hagut gaires incidències", comenta Estarelles a l'ARA Balears. Biel Oliver i la seva dona són uns d'aquests usuaris que desconeixien el canvi de la línia 3, que ja no passa per plaça del Progrés i que ara, per arribar a la parada del bar Bosc,h cal agafar el 20, el 7 o el 4. Oliver, a més, reconeix que desconeixia els canvis anunciats per l'EMT.

L'informador de la plaça d'Espanya ha hagut d'atendre moltes persones que també desconeixen els nous canvis. Segons comenta, al llarg del matí han demanat tant els joves com la gent gran. Pep, un usuari que està jubilat, diu que "si la gent no sap quina línia agafar és perquè no vol", perquè en la seva opinió fa dies que s'ha avisat. Sobre això, Francesc Dalmau ha recordat que, a més dels informadors, els conductors de l'EMT estan fent un esforç "extra" per explicar les novetats als passatgers.

El regidor de Mobilitat ha comentat que 42 milions de persones fan servir l'EMT cada any i que "avui és un dia històric" perquè suposa millorar la qualitat del servei. Segons ha assegurat, llevat dels primers dubtes, les reaccions han estat "positives". A més, ha dit que la pàgina web Puja al bus, que ofereix informació sobre els canvis, ha rebut unes 10.000 visites els darrers dies, unes 1.000 diàries. També ha recordat que l'EMT ha editat 80.000 plans de la nova xarxa.

Crítiques de l'oposició

La portaveu del PP a l'Ajuntament de Palma, Mercedes Celeste, ha criticat "el caos absolut a la ciutat", que ha atribuït al batle socialista José Hila. Celeste ha explicat que com a usuària habitual de la línia 2 ha viscut en primera persona "els efectes" dels canvis de l'EMT i ha retret al Pacte d'esquerres que vulgui fer creure que ha millorat el servei "quan tant l'Ajuntament com els mateixos ciutadans saben que això no és cert", segons ha informat el PP en un comunicat. "Si no tenim més conductors i tampoc hi ha més autobusos en circulació, això vol dir que només s'han canviat unes línies per unes altres, amb la qual cosa s'han eliminat parades habituals", ha dit la popular, i ha afegit que això ha "afectat de manera negativa" la rutina dels usuaris.

La portaveu de Ciutadans a l'Ajuntament de Palma, Eva Pomar, ha criticat el "caos circulatori" que s'ha generat després del canvi establert per l'EMT. Sobre els informadors, la portaveu de la formació taronja ha destacat que "en principi n'hi hauria d'haver 40, ara diuen que n'hi ha 20, i la realitat és que si demanes a la gent pel carrer ningú n'ha vist cap". En el comunicat també ha afirmat que alguns barris i zones de Palma com el Fortí han quedat "incomunicats".

Com és el nou plànol de l'EMT?

El canvi ja establert preveu que en els 12 trajectes radials de Palma l'interval de pas dels busos en dies laborables sigui inferior a 15 minuts, amb moltes freqüències de deu minuts i de cinc minuts en les hores punta. Així, la línia 3 es divideix i arranca a Son Bonet, circula per Aragó i la corona de les Avingudes fins al passeig de Mallorca, Jaume III i té el final de línia a la plaça de les Tortugues. Tornarà per la Rambla i la plaça d'Espanya i Aragó.

La línia 4 arrancarà a Illetes i anirà per Cala Major, Portopí, circularà per tot Joan Miró, les Avingudes, la plaça d'Espanya i Nuredduna i acabarà a la plaça de les Columnes. Pel que fa a les línies 23A i 23B, la 23A manté el número 23 i la 23B serà la línia 22. La 28A i la 28B, una en cada sentit, que circulaven per Pere Garau, el Rafal, Son Llàtzer i el Coll, es transformaran en les línies 27 i 28.

La 29, que també anava a Son Espases amb dos recorreguts molt diferenciats es divideix: hi haurà la 29, de Son Espases cap a la plaça del Progrés baixant per Andrea Doria, i la 39, per la carretera de Valldemossa cap al Palau de Congressos. Cap a l'aeroport i l'Arenal "se separen les demandes", ha explicat el gerent. I les línies de l'aeroport (1 i 21) seran ara l'A1, de l'aeroport al passeig Mallorca, i l'A2, de l'aeroport a l'Arenal.

La línia 25 es manté i tindrà millor connexió amb la nova 35 que la 15 i "els reforços en determinats moments de l'any i en dies ennigulats continuaran". Les línies 25 i 23 es mantindran per autopista i la 35 articularà el corredor del Coll d'en Rabassa, la Gruta i Portitxol.

stats