Societat 28/03/2020

Drons per controlar el confinament

Les policies locals de Santa Eulària i Sant Josep, a Eivissa, ja utilitzen aparells voladors no tripulats per vigilar els ciutadans

I. Saranova/m. Garcia/c. Mallia
4 min
Drons per controlar el confinament

Eivissa/Girona/BarcelonaUna societat amenaçada per un virus i en toc de queda permanent en què la policia controla tothom que camina pel carrer i fins i tot ho fa a distància, amb drons espia. Fa uns anys això hauria semblat l’argument d’una pel·lícula de ciència-ficció que deixaria enrere 1984 de George Orwell, però és la realitat actual. I no cal anar gaire lluny: també ho és a les Balears. La crisi del coronavirus està normalitzant el control ciutadà amb drons. Aquests aparells voladors no tripulats que, oficialment, a l’Estat es varen fer servir per primera vegada per vigilar ciutadans al Mobile World Congress de Barcelona de fa dos anys, ara també controlen el compliment de l’estat d’alarma a dos municipis d’Eivissa i a diferents poblacions de la Península.

Santa Eulària i Sant Antoni de Portmany són els municipis pioners de les Balears en aquest sistema de control, que han implantat aquesta setmana. Tenen previst mantenir-lo un mes, però el podrien ampliar si el confinament s’allarga. Dimecres la Policia Local de Sant Antoni va començar a usar un dron per vigilar zones que es poden fer servir com a llocs de trobada, com ara espais oberts, platges i boscos, a fi d’ampliar la seva capacitat de control. La regidora de Governació, Neus Mateu, explica que dedicaran l’aparell sobretot a la zona nord-oest de Sant Antoni per controlar llocs com sa Talaia, ses Variades, les platges de Caló del Moro i Cala Gració i el passeig de Ponent, on es poden detectar reunions o activitats en grup, encara que també sobrevolarà el nucli urbà per detectar possibles infraccions.

Més seguretat

“El dron ofereix als agents un camp de visió ampli i és una eina més per fer complir el confinament”, diu Mateu, que afegeix que així els agents també poden concentrar l’activitat presencial a les carreteres o zones on hi ha més moviment de població. D’altra banda, els drons permeten que els agents treballin amb més seguretat: redueixen la possibilitat de qualsevol contacte físic en les tasques de vigilància.

A Santa Eulària, la Policia Local també ha posat en marxa un servei temporal de vigilància aèria amb drons que volen durant tot el dia, incloent-hi la nit, per tal d’ampliar la capacitat de control del cos policial. Els serviran, sobretot, per a les zones de més difícil accés en les quals la capacitat d’actuació està limitada per l’extens territori que s’ha d’abastar.

El sistema de treball a Santa Eulària es basa en dos equips. El primer està format per un pilot homologat de dron, que pot fer-lo volar en un radi aproximat d’uns 500 metres lineals des de la seva posició i sempre mantenint el contacte visual. Al pilot l’acompanya un oficial de la Policia Local, que és qui decideix les zones on cal actuar i que dirigeix les unitats policials disponibles més properes fins al punt on es localitzi la infracció.

Veu robotitzada

La Policia Local de Lloret de Mar, a la Selva, fa més dies que utilitza els drons per vigilar, i també com a mesura dissuasiva. “Atenció, els parla la policia, per la seva salut i la de tots els ciutadans, no està permès estar ni circular per la via pública, excepte en causes justificades de necessitat. En cas contrari poden incórrer en una infracció administrativa”, deixa anar l’aparell que fan servir els agents, per un altaveu i amb veu robotitzada, quan troba possibles infractors. “És baixar el dron i emetre el missatge, i tothom es posa a córrer ràpidament i se’n va cap a casa. No ens cal ni activar una patrulla!”, assegura el cap de la Policia Local de Lloret de Mar, Joaquim Martín, que augura que molt aviat més cossos locals adquiriran un d’aquests aparells, i no només per l’estat d’alarma: “Et permet abastar una superfície molt gran en molt poc temps, amb l’estalvi de recursos que això suposa. I amb els rajos infrarojos pots localitzar ràpid les persones i això és importantíssim quan es tracta, especialment, d’un rescat”, subratlla.

Lloret de Mar, que va comprar el dron a finals de l’any passat, va rebre l’aval de l’autoritat aeroportuària gràcies, principalment, al fet que no tenia una afectació directa amb l’espai aeri restringit i que dos dels seus agents tenien el títol d’operadors de vol. “Sabíem que tenia moltes possibilitats i hem comprovat que és una gran eina, i més en casos d’emergència com aquest. Perquè a més de l’estalvi de recursos, et permet emetre missatges i alertar dels perills pels altaveus”, indica Martín.

Llocs de difícil accés

Els dos agents que són pilots fan volar cada dia el dron per diferents zones del municipi, que té moltes urbanitzacions, espais privats molt grans, platges i un camí de ronda ple de possibles amagatalls, molt cerccats durant l’estat d’alarma, quan està prohibit sortir. “El dron arriba fins a llocs que són de difícil accés perquè són enmig d’urbanitzacions privades, o que suposarien un gran cost de recursos humans i econòmics cobrir-los: no tenim agents per cercar una agulla en un paller. En canvi, ara abastam quilòmetres amb un sol agent, que envia les patrulles a l’indret exacte on detecta un grup de persones o alguna incidència”, afegeix el cap de la policia.

A Catalunya, a més de Lloret de Mar, Paret del Vallès, Castelldefels i Canyelles tenen operadors de vol entre els seus agents municipals. És una formació necessària per pilotar un dron i que és la que estan rebent els agents de la Policia Municipal de Sabadell, que també incorporaran l’ús d’aquest tipus d’aparells.

stats