Demanen la declaració de la mar balear com una zona especialment sensible

Les figures de protecció actuals, segons assegura un expert, no protegeixen els ecosistemes de la contaminació causada pel trànsit marítim 

El cap de màquines de la Marina Mercant, Arcadio Barbas, ha assegurat aquest dijous que la declaració de la mar balear com una zona marina especialment sensible suposaria un "important pas" per la protecció del medi marí i l'atmosfera, a més d'un valor afegit perquè les Balears continuïn sent atractives turísticament. L'expert ha recordat que les figures de protecció existents a les Illes no protegeixen els ecosistemes de la contaminació causada pel trànsit marítim, mentre que una figura com la proposada per Barbas en permetria un major control. 

A les àrees protegides de les Illes, les embarcacions poden navegar sense problema si tenen les autoritzacions necessàries. Això, però, no evita totes les emissions de CO2 i altres gasos nocius i vessaments d'aigües tractades, segons ha comentat Barbas. El cap de màquines de la Marina Mercant ha afegit que actualment la Comunitat es troba en una ruta internacional del comerç marítim i disposa d'una flota d'embarcacions d'esbarjo molt important. El Cercle Mallorquí de Negocis, que també ha demanat aquesta declaració, ha organitzat unes jornades per debatre i exposar aquesta proposta. 

Canviar el combustible dels vaixells evitaria fins a 6.000 morts prematures a la Mediterrània

Luisa Rodríguez-Lucas és autora de diferents llibres sobre la protecció internacional i regional del medi ambient marí, i també ha participat en la conferència. El govern espanyol, com ha explicat l'experta, podria proposar la declaració del Mediterrani com a zona marina especialment sensible, però cal que tots els països que tenen part del seu territori en aquesta mar arribin a un consens. També es vol proposar una declaració perquè estigui lliure d'emissions d'òxid de sofre.

Arcadio Barbas ha recordat que les Illes Canàries tenen una zona marina especialment sensible des del 2005 i que altres zones com l'estret de Bonifacio, o sigui, el canal marítim que separa l'illa de Còrsega (França) de l'illa de Sardenya (Itàlia), també tenen aquesta regulació. 

Impacte de la contaminació marítima sobre les persones 

Com ja va informar aquest diari, canviar el combustible dels vaixells per fonts energètiques menys contaminants evitaria fins a 6.000 morts prematures anuals a la Mediterrània i s'estalviarien entre 8 i 14 milions d'euros en costos sanitaris, segons un informe del govern francès. L'estudi també assegura que la creació d'una àrea de control d'emissions podria reduir un 50% la contaminació atmosfèrica i insta les diverses ciutats portuàries mediterrànies i els seus respectius governs a dur endavant aquesta regulació.

Aniol Esteban: "El futur econòmic de les Balears passa per tenir una mar i una costa en bon estat"

EDICIÓ PAPER 26/09/2020

Consultar aquesta edició en PDF