Cort reclama un acord urgent per limitar l'arribada de creuers a Palma

Neus Truyol: "La declaració d'emergència climàtica afecta la nostra ciutat en molts aspectes, un dels quals és la pressió humana i ambiental que suporta"

La regidora de Model de Ciutat, Habitatge Digne i Sostenibilitat de Palma, Neus Truyol, ha reclamat aquest dimecres la "urgència" d'aconseguir un acord per limitar l'arribada de creuers a la capital balear. Truyol ha assistit al consell d'administració de l'Autoritat Portuària de Balears (APB) i hi ha traslladat la seva "preocupació" per fer efectives les restriccions acordades entre el Govern balear i la mateixa autoritat portuària en el marc dels Acords per la Governabilitat.

Truyol ha considerat necessària una moratòria de creuers i ha instat les dues parts a acordar amb "urgència" una regulació limitadora d'aquestes embarcacions turístiques. "La declaració d'emergència climàtica afecta la nostra ciutat en molts aspectes, un dels quals és la pressió humana i ambiental que suporta i que generen els creuers; és un reclam ciutadà i una responsabilitat pública", ha defensat.

Finalment, la regidora ha mostrat preocupació per les conseqüències ambientals, paisatgístiques i de pressió humana que suposen els creuers, a més dels efectes sobre la desconfiguració del model de ciutat.

L'Autoritat Portuària preveu que l'any 2025 hi haurà un 25% més de turistes de creuers

L'any 2019 les Balears varen ser la comunitat que va rebre  més creuers de tot l'Estat, amb un total de 818 vaixells. En total hi va haver  9.310.788 passatgers que varen passar pels ports de les Illes, una xifra que va suposar un increment d'un 4,1% respecte de l'any anterior, el 2018. A més de la massificació que suposa aquesta arribada de turistes, experts en contaminació atmosfèrica han reclamat una reducció de les emissions de sofre que generen els creuers, una mesura que, segons el químic alemany Axel Friedrich, evitaria unes 6.000 morts prematures a l'any a la Mediterrània. 

L'any 2017, Palma va ser la  segona ciutat europea més contaminada per aquestes embarcacions. Concretament, un estudi fet per Transport & Environment determinava que els 87 creuers que varen arribar a Palma el 2017 varen emetre quasi deu vegades més de diòxid de sofre que tots els cotxes de la ciutat. També varen emetre tant de nitrogen com un 56% dels vehicles que varen circular per Palma durant l'any. 


 

EDICIÓ PAPER 11/07/2020

Consultar aquesta edició en PDF