Cort inicia els tràmits per municipalitzar el servei de l’ORA

Mobilitat vol recuperar la gestió directa del Servei d'Estacionament Regulat en Superfície

L’Àrea de Mobilitat durà a aprovació el proper ple de setembre la proposta d’inici de la tramitació per tornar a municipalitzar el servei de l’ORA a través de la Societat Municipal d’Aparcaments i Projectes (SMAP). El mes de març de 2017 es va crear la comissió tècnica formada representants de les àrees de Mobilitat, Serveis Jurídics, Intervenció, Departament Tributari i Secretaria, que ha estudiat la viabilitat del canvi de gestió del Servei d’Estacionament Regulat en Superfície, ORA. La comissió ha
emès un informe favorable que ja té el vistiplau d’Intervenció.

El batle de Palma, Antoni Noguera, ha volgut agrair la feina feta des de Mobilitat. “Fins ara hi havia una deriva a favor de l’externalització de serveis, nosaltres cercam el contrari, recuperar la gestió dels serveis externalitzats”, ha dit Noguera, qui ha volgut destacar el fet que “els 180 treballadors i
treballadores de l’actual concessionària se subrogaran”. “La recuperació de l’ORA és una aposta clara per enfortir l’Ajuntament i que gestioni els seus serveis”, segons Noguera.

El regidor de Mobilitat, Joan Ferrer, ha indicat que la municipalització de l’ORA “ens donarà l’oportunitat de gestionar l’aparcament a tota la ciutat, tant el subterrani com el de superfície”. “Podrem desenvolupar estratègies relacionades amb l’estacionament a través d’un únic ens instrumental i gestionar la mobilitat del centre de Palma de manera global”, en paraules de Ferrer.

El regidor d’Economia, Hisenda i Innovació, Adrián García, ha remarcat els aspectes econòmics de l’operació, que es pot dur a terme “sense haver d’assolir cap operació de deute nou” i que permetrà atorgar a l’Ajuntament “noves capacitats”.

Funcionament

La municipalització del servei de l’ORA l’assumiria l’àrea de Mobilitat a través de l’SMAP. D’aquesta manera, tant l’SMAP com Mobilitat gestionarien tot l’aparcament del centre de Palma, tant en superfície com soterrat, sobretot amb el retorn cap a l’SMAP dels aparcaments de la plaça Major (2019) i Comtat del Rosselló, que ja s’ha recuperat.

Una vegada enllestida la memòria per part de la Comissió Tècnica, i després de l’informe favorable de l'interventor, el procediment començarà amb l'acord inicial del ple de l’Ajuntament de Palma. Després hi haurà una exposició pública per un termini no inferior a un mes, per a reclamacions
i al·legacions. El ple de l'Ajuntament serà l'encarregat d'aprovar el projecte. 

Àmbit econòmic

En l'àmbit econòmic, l’informe marca que la municipalització serà viable, sobretot pel fet que no s’hauria d’abonar l’IVA que actualment es factura a l’empresa adjudicatària. Es preveu un estalvi d’uns 840.000 euros anuals, xifra que variarà depenent dels ingressos i les despeses de cada any.

L’actual contracte es va adjudicar el 2013 a la UTE ORA Palma –formada per Dornier SA-Api
Movilidad SA-Roig Obres, Serveis i Medi Ambient SA– per un import de 25.402.709,24 euros, IVA inclòs, i un percentatge a favor de l’Ajuntament sobre l’excés d’ingressos del 95% per un termini de quatre anys. Des de llavors s’han aprovat dues pròrrogues, la segona de les quals acabarà el 18 de juny de 2019. En cas d’aprovar-se la nova gestió, aquesta entraria en vigor dia 19 de juny.

El regidor d’Hisenda ha recordat que cada any l’ORA té un cost per a l’Ajuntament de 6,3 milions d’euros. Amb el canvi de gestió, aquest cost “es reduirà a 5,5 milions d’euros”, que permetran obtenir el benefici previst d’uns 840.000 euros l’any. D’aquesta manera, en un any l’Ajuntament obtindrà un benefici durant un mandat de quatre anys de 3.360.000 euros, que permetrien, per exemple, “adquirir nou autobusos, fer un nou aparcament o una nova escoleta”.

Subrogació personal

Els 180 treballadors i treballadores de la concessionària actual se subrogaran amb la condició de personal indefinit, s’integraran dins l'SMAP com a personal laboral subrogat i mantindran les condicions laborals que tinguin consolidades i adquirides. “És una subrogació obligatòria, tal com marca la normativa vigent, perquè es tracta d’una successió d’empreses: d’una empresa privada passarà a una de mercantil pública”, ha explicat Ferrer.

Més dades

A Palma, hi ha 260.000 places d’aparcament, la meitat de les quals corresponen a aparcaments subterranis. Pel que fa a la zona blava (ORA), hi ha 11.510 places d'estacionament regulades, de les quals prop de 2.200 ho són de manera exclusiva (0/0) i aproximadament 8.950 es comparteixen amb el resident. A més, n'hi ha 850 que es troben dins dels ACIRE, a les quals, per tant, els no residents no hi tenen accés.

El servei d’ORA es va iniciar l'any 1987 i la gestió era directa, pel mateix Ajuntament de Palma amb auxiliars de policia; gestionava 4.426 places i 26 màquines expenedores de tiquets. L'any 1994 es va externalitzar i es va adjudicar el contracte a Dornier amb les mateixes places i 142 màquines. El 1997 es varen ampliar 1.319 places i 44 màquines més. El 2002 varen passar a ser 8.127 places i 369 expenedors, fins al 2010, quan es va ampliar a 12.074 i 449 expenedors. Avui dia hi ha 489 parquímetres.

Etiquetes

EDICIÓ PAPER 11/11/2018

Consultar aquesta edició en PDF