La Conselleria de Turisme llença un missatge de calma

El Govern diu que és aviat per mesurar l’efecte al sector

Albert Hammond cantava allò de “mai no plou al sud de Califòrnia”. I Mallorca, com Califòrnia, té una mitjana de pluges més aviat baixa: en concret set dies a l’octubre, segons Weather Atlas. Però les mitjanes no deixen de ser precisament això, un càlcul matemàtic que engloeix xifres extremes com les que s’han viscut aquest passat dimarts. I que plogui pocs dies no vol dir que no pugui caure molta aigua. Els aiguats que han afectat el Llevant de Mallorca no han passat desapercebudes als mitjans internacionals. Per a una illa que viu majoritàriament del sector turístic, la pluja ha dibuixat a l’horitzó niguls d’incertesa.

La Conselleria de Turisme ha posat en marxa un pla de contenció per tal d’evitar que la premsa internacional projecti una imatge errònia del que està passant. Lexa Wilms, cap de comunicació de Vicepresidència, assegura que una de les primeres mesures que s’han duit a terme és la de coordinar-se amb les dues agències de comunicació d’Alemanya i Anglaterra amb les quals treballen de manera habitual. “Hem llançat de manera conjunta una carta oficial, perquè les agències les facin arribar als mitjans”, explica Wilms. En aquest comunicat oficial s’explica “el que ens interessa que surti, és a dir, explicar bé el que ha passat i mostrar que només afecta una part molt petita de l’illa”.

A banda del comunicat oficial, que ja ha estat publicat per diversos mitjans importants dels països esmentats, la cap de premsa vol remarcar la feina i la implicació del sector hoteler, amb el qual han estat en contacte “des del primer moment”. Tres punts són els que vertebren aquest comunicat de contenció: que, tot i la lectura que Mallorca és “una illa petita, la majoria de les infraestructures no s’han vist afectades”, l’onada de solidaritat del poble mallorquí i que la gent “està convidadíssima a venir”, explica Wilms.

“Ara ve un tipus de turisme disposat a explorar, ja sigui la gastronomia, la cultura i la natura, i ens interessa que sàpiguen que tot està bé”, diu la cap de premsa. És per això que també s’han afanyat a traduir des d’un primer moment totes les informacions relatives a la torrentada a diversos idiomes a través de Twitter i, sobretot, a remarcar que es tracta “d’un fet excepcional, que no passa a Mallorca cada tardor”.

Els següents passos que s’han de seguir inclouen el disseny d’un pla de mitigació amb l’AETIB (Agència d’Estratègia Turística de les Illes Balears) i les dues agències de comunicació d’Anglaterra i Alemanya per tal “d’evaluar l’impacte i saber si cal fer més comunicats”, explica la responsable i afegeix que és la manera de detectar i “poder evitar un problema”.

La Conselleria de Turisme considera que encara és aviat per mesurar l’efecte d’aquest primer comunicat i també per evaluar les possibles pèrdues a causa de cancel·lacions turístiques.

Cancel·lacions en tot Mallorca

Per la seva banda, la Federació Empresarial Hotelera de Mallorca (FEHM) no ofereix xifres de cancel·lacions de reserves, però, tal i com explica María José Aguiló, vicepresidenta executiva de l’FEHM, “varen començar a arribar tan bon punt la informació es va propagar per les xarxes socials”. De fet, Aguiló atribueix bona part d’aquestes cancel·lacions als titulars dels mitjans internacionals, “que donaven a entendre que era tot Mallorca que patia el problema i no una zona concreta”. És per això que l’FEHM va “sol·licitar” a la Conselleria de Turisme que “emetés un comunicat informatiu, que sembla ha estat efectiu”.

De la primera valoració sense xifres, l’FEHM ha volgut ressaltar els establiments hotelers de Cala Moreia (s’Illot) i Canyamel “com a principals afectats per la força de l’aigua”. En aquest darrer indret, “l’esforç de la propietat i els treballadors han fet que el servei es reestableixi en menys de 24 hores”, com explica la vicepresidenta. Una altra història és la de Cala Moreia, on els danys materials “han estat considerables”, com reconeix Aguiló, i on s’han vist “obligats a desviar clients”. De fet, establiments com els Apartaments Playa Moreia encara treia aigua dels baixos del local tres dies després dels aiguats.

Malgrat tot, l’FEHM vol transmetre un missatge positiu i remarcar que els turistes “varen entendre en tot moment la situació extraordinària”. En aquesta mateixa línia, Aguiló ha volgut apuntar que des d’un primer moment, el sector hoteler “es va bolcar completament” i oferí ajuda, es posà al servei de les autoritats i posà a disposició “en menys d’una hora, 400 llits, avituallament, llençols, mantes i bressols”. “Tot el que s’ha aportat ha estta en funció dels requeriments formulats pel servei d’emergències 112”, afegeix Aguiló. A banda d’això, tots els treballadors que es van veure atrapats per la riuada, “quedaren hospedats als hotels”, assegura la vicepresidenta.

Tant per a la Conselleria de Turisme com per a la Federació Empresarial Hotelera de Mallorca, el pla d’actuació és clar: atendre les necessitats dels visitants afectats per la torrentada i projectar una imatge de calma i control de cara a l’exterior, i destacar que la zona afectada representa només una part de l’illa, contra el que molts estrangers es poden imaginar. Els titulars de capçaleres britàniques com The Sun i Travel Weekly s’han afanyat a publicar paraules com “segur” i “incident aïllat” als titulars més recents. Sembla que el pla de contenció ha estat capaç de parar la marea alarmista que inundava la premsa internacional.

EDICIÓ PAPER 14/10/2018

Consultar aquesta edició en PDF