El Consell gastarà 23 milions d'euros per arreglar les carreteres destrossades per la torrentada

Una de les prioritats serà el pont derruït de la carretera MA-12, al municipi d'Artà

El Consell Insular de Mallorca gastarà gairebé 23 milions d'euros per arreglar les destrosses causades per la torrentada a les infraestructures viàries del Llevant mallorquí. Després que aquest dimecres hi hagués un màxim de 17 carreteres tallades, a hores d'ara només en resten 4, totes amb ponts afectats. Tampoc no es pot circular per la travessia de Sant Llorenç, encara que manca avaluar els danys en aquesta via. El cas més greu és el de la MA-12, al municipi d'Artà, en què el pont ha caigut completament. "Aquesta carretera estarà tancada fins Nadal", ha explicat la consellera de Territori, Mercedes Garrido, aquest dijous. 

Garrido ha dividit les obres que s'han de fer en dos grups, segons si són urgents o molt urgents. Les més prioritàries són les que afecten les vies que encara estan tallades. A més de la MA-12, es faran reparacions a les carreteres MA-4041, MA-4042 i MA-4023. El pressupost previst per a aquestes carreteres és de 2.700.000 euros. Per agilitzar els tràmits i no allargar les licitacions, la institució insular declararà un decret d'emergència que permetrà adjudicar les tasques com més aviat millor.

Problemes per accedir a la Colònia de Sant Pere des d'Artà

En el cas del pont caigut a la MA-12, els treballs s'allargaran "fins Nadal". "Estava construït sobre uns tubs que conduïen l'aigua, però ara el farem amb formigó, respectant el cabdal del torrent", ha assenyalat Garrido. "Entenem que, per a la gent que hi ha de circular, és molt de temps, però per a una obra com aquesta es tracta d'un termini molt curt". L'accés a la Colònia de Sant Pere des de Son Serra es pot fer a hores d'ara pel camí de Carrossa, on és gairebé impossible circular en dues direccions. "Ara només hi deixam passar vehicles lleugers, però ens hem de reunir amb l'Ajuntament d'Artà per trobar una solució, perquè és un camí de titularitat municipal", ha assenyalat la consellera. Una de les possibles solucions, i la que s'estima més el Consistori artanenc, és posar-hi un semàfor "que doni pas alternativament".

A banda del de la Colònia de Sant Pere, "hi ha tres ponts afectats més". El servei de topografia del Consell els ha de monitorar per conèixer fins a quin punt "s'ha fet malbé l'estructura i si s'han de reconstruir". Altres ponts també han patit desperfectes, però no són de titularitat del Consell, sinó municipals. Les reparacions previstes tindran una durada de tres o quatre setmanes.

La resta de les obres

Quant a les obres a la resta d'infraestructures de la xarxa viària afectada, s'ha previst un pressupost d'uns 20 milions d'euros. Es tracta de carreteres amb "problemes d'asfalt", ja que s'ha aixecat a moltes bandes. Malgrat tot, es pot circular per aquestes vies, encara que "amb molta precaució". 

El Consell de Mallorca aportarà els doblers per executar totes les obres necessàries, a l'espera que arribin els ajuts del Govern i de l'Estat. "Nosaltres som afectats per la torrentada i, per tant, podem accedir als ajuts", ha dit Garrido. "Hem de començar a finançar amb recursos propis per enllestir els treballs com més aviat millor".

Altres intervencions

La consellera insular de Benestar, Margalida Puigserver, participarà, juntament amb el Govern, en la reunió que la comissió de serveis socials durà a terme aquest mateix dijous per tal d'organitzar les tasques de valoracions dels danys i les prestacions necessàries per ajudar els habitants de les zones afectades. A més, la institució insular ha enviat tècnics qualificats de l'IMAS per tal de valorar els desperfectes als habitatges mitjançant un ràpid qüestionari.

El president del Consell, Miquel Ensenyat, ha assegurat que "les administracions es faran càrrec de tot allò que no pugui assolir el consorci d'asseguradores".

D'altra banda, des de la Conselleria de Medi Ambient, Sandra Espeja ha anunciat que es posen a disposició dels ajuntaments afectats les dues concessionàries del Consell per al processament a un cost zero.

EDICIÓ PAPER 09/12/2018

Consultar aquesta edició en PDF