Societat 11/12/2020

El Consell Escolar de Menorca demana que es mantingui la presencialitat a les aules

Reivindiquen la necessitat d'incorporar més docents per afrontar la pandèmia

Ivan Martín
2 min
Els membres del Consell Escolar de Menorca en una fotografia d'arxiu.

MaóEl Consell Escolar de Menorca ha fet públiques aquest divendres les valoracions sobre l’inici de curs en l’escenari educatiu B. Es tracta d’un recull de l’opinió de docents, famílies i alumnat, amb la intenció de conèixer com s’està vivint l’inici del curs en el context de pandèmia. El document es remetrà a la Conselleria d’Educació del Govern balear.

Així, tant docents com alumnes i famílies coincideixen en la importància i necessitat de la presencialitat en el procés educatiu d’infants i joves, i demanen acabar el curs. També valoren positivament les mesures sanitàries aplicades als centres, i es demana que es permeti el contacte en espais com l’escola matinera i els menjadors escolars de l’alumnat convivent. A més, assenyalen que en l’educació secundària els grups bombolla no funcionen perquè es realitzen optatives amb alumnat d’altres grups.

Per altra banda, s’apunta la necessitat de coherència de les mesures aplicades amb la realitat que es viu fora de les aules, amb la normativa d’altres espais. Es demana que hi pugui haver un diàleg entre les necessitats sanitàries i els objectius de l’educació, per si es poden flexibilitzar les mesures aplicades en funció de l’evolució de les dades de la pandèmia. El Consell Escolar de Menorca considera que un dels efectes positius de l’escenari B és la reducció del nombre d’alumnes a les aules, que permet tenir una atenció més individualitzada per part dels docents. Per aquest motiu, creuen que aquesta realitat s’hauria de mantenir fora del context de pandèmia.

Es fa èmfasi en la necessitat d’un major nombre de professors i mestres especialistes per abordar la nova realitat educativa. Actualment, en el cas de modalitat semipresencial, els docents han de gestionar el mig grup que tenen presencialment i, online o amb classes per streaming, l’altre mig que està a casa. Aquest fet suposa importants limitacions per poder seguir els diferents ritmes d’aprenentatge, dificultats per poder atendre els dubtes al moment, que s’acabi donant menys temari del previst i que no es pugui atendre de manera adequada la diversitat.

L’òrgan educatiu denuncia que hi ha hagut un retrocés en l’atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials perquè s’ha prioritzat el desdoblament de grups, i l’atenció a les persones, sobretot les que presenten un perfil de major dificultat, se’n ressent. En alguns centres els especialistes, professorat de suport, AL i PT s’han convertit en tutors, la qual cosa ha provocat una baixada de ràtios important, però també que els departaments d’orientació dels centres s’han hagut de transformar, de manera que s'ha perdut l’acompanyament educatiu especialitzat.

Per últim, demanen que s’estudiïn les possibilitats d’utilitzar espais públics urbans i naturals. Des de les famílies s’assenyala que també es pot apostar per un model educatiu que aprofiti més l’entorn i la natura, els espais del municipi, i no posar el focus només en la digitalització. D’aquí la necessitat de millorar la coordinació entre ajuntaments i centres educatius pel que fa a l’ús d’espais municipals.

stats