El Consell Escolar de Menorca alerta del perill del mal ús d'aparells tecnològics

Està demostrat que la manera de passar el temps lliure té incidència en el rendiment escolar

El Consell Escolar de Menorca ha distribuït 11.000 díptics sobre l’efecte de les pantalles a les famílies de l’illa. Aquesta campanya va dirigida a alumnes de Primària, Secundària, FP Bàsica i de Grau Mitjà. Es tracta d'un díptic amb alguns consells relacionats amb l’ús de les pantalles durant l'edat escolar.

Està demostrat que la manera de passar el temps lliure té incidència en el rendiment escolar. Per exemple, llegir llibres als fills suposa més d'un any d'avantatge en els nivells de lectura. També hi ha una correlació entre el nombre de paraules per hora entre pares i fills i els resultats escolars. Així i tot, només el 48% de pares llegeix llibres als fills a Espanya enfront del 80% d’Islàndia i el 73% de Suècia. En canvi, hi ha encara poca consciència del perill que suposa no posar normes amb relació a l'ús de les pantalles. Segons ha detectat el Consell Escolar en una enquesta que es va passar a uns 800 estudiants de quart d'ESO, passen la major part del temps lliure davant les pantalles o fent esports. Una minoria, menys de 2 de cada 10, el passen llegint, fent excursions o voluntariat.

Segons el Consell Escolar, és necessari fixar horaris i establir rutines, perquè durant l'edat escolar els joves han d'aprendre a gestionar la seva voluntat, autodirigir els seus actes. En aquest sentit, com més clares i previsibles són les normes, més fàcil és per als adolescents aprendre a autoorganitzar-se. D’altra banda, s'aconsella no iniciar-se en els videojocs o internet abans de 9 anys. Amb relació a les xarxes socials, no recomana iniciar-s'hi abans de 13 anys, ja que la mateixa identitat encara no està formada. Si un jove comença abans, pot passar que confongui el seu personatge social, la seva marca exterior amb el seu caràcter.

EDICIÓ PAPER 28/11/2020

Consultar aquesta edició en PDF