Un 60% dels morts en accident de circulació a Balears són ciclistes, vianants o motoristes

Aquests usuaris "vulnerables" han sofert en la darrera dècada més de 14.000 sinistres a les Illes

Un 60% dels morts en accident de circulació a Balears són ciclistes, vianants o motoristes, els usuaris més vulnerables de la via, segons un estudi realitzat per la Fundació Línia Directa.  A Balears, aquests usuaris vulnerables de la via han sofert més de 14.000 accidents de trànsit en l'última dècada, segons l'estudi 'La mort silenciosa. Els accidents de trànsit en els usuaris vulnerables: vianants, ciclistes i motoristes (2007-2016)'.

Dels anomenats usuaris vulnerables morts a Balears, el 65% correspon a motoristes, el 21% a vianants i el 14% a ciclistes.

El repunt general de la sinistralitat que es viu a Espanya en els últims anys sembla haver afectat especialment aquests usuaris, ja que, des del 2012, la mortalitat de vianants, ciclistes i motoristes s'ha incrementat un 6% i suposen ja el 47% dels morts en accidents de circulació a l'Estat, una mitjana que a les Balears augmenta fins a aquest 60%.

Balears destaca, a més, per l'elevada accidentalitat d'aquest col·lectiu. Per comunitats autònomes, Catalunya i Balears, amb 1.287 accidents de vianants, ciclistes i motoristes per 100.000 habitants, i Madrid tenen els índexs més alts, a causa de, entre altres factors, la major penetració del parc motorista urbà i la major afluència de vianants.

A tot l'Estat, en els últims deu anys, han perdut la vida en accidents de trànsit 10.000 ciclistes, motoristes i vianants en el mig milió de sinistres en els quals han resultat ferits sengles usuaris d'aquests col·lectius vulnerables, que representen ja el 50% dels morts a les carreteres.

Es tracta d'una de les principals conclusions de l'estudi 'La mort silenciosa. Els accidents de trànsit en els usuaris vulnerables: vianants, ciclistes i motoristes (2007-2016)', presentat aquest dilluns per la Fundació Línia Directa després d'analitzar el mig milió d'accidents amb algun d'aquests usuaris implicats i 542 reconstruccions pericials practicades pel Centro Zaragoza de Investigación.

Les dades estudiades conclouen que l'increment de la sinistralitat en els últims quatre anys afecta especialment aquests tres col·lectius. De fet, des del 2012, la mortalitat d'aquests grups s'ha incrementat un 6% i ja suposen el 50% dels morts a les carreteres.

Sense anar més lluny, aquest cap de setmana han mort vuit persones en accidents de trànsit, de les quals la meitat, segons dades de la Direcció General de Trànsit, eren motoristes, tres, i un vianant.

Dels 10.000 morts en l'últim decenni, 5.000 van ser motoristes, 4.200 vianants i 700 ciclistes, mentre que dos de cada tres sinistres d'aquests usuaris vulnerables anava amb moto, amb 298.596 accidents, per davant dels atropellaments, 115.935, i 50.007 de ciclistes.

Per a Francisco Valencia, director de la Fundació Línia Directa, les xifres, a més de ser "molt cridaneres", mostren un alarmant augment de la sinistralitat d'aquests usuaris, que han d'estar en l'objectiu de les polítiques de seguretat vial.

I és que, segons l'informe presentat, en l'última dècada, el descens en el nombre de morts és molt més lent en aquests col·lectius que en el d'automobilistes, de manera que si el 2007 la diferència de ciclistes, motoristes i vianants va ser de 716 morts menys que els que viatjaven amb vehicles de quatre rodes, el 2016 el marge entre els uns i els altres es va reduir a 104 morts.

Dels tres usuaris analitzats, són els vianants els que, malgrat sofrir un 25% dels accidents, els que acumulen el 4% dels morts, ja que en cas de sinistre les seves probabilitats de morir es multipliquen per dos pel que fa als motoristes i gairebé per tres respecte dels ciclistes.

També les lesions ha anat en augment en aquests últims deu anys, amb un increment del 12,4%, si ben aquest augment s'ha acusat en els últims quatre anys, atès que ha passat de 42.301 ferits el 2012 a 57.551 lesionats, la qual cosa suposa una pujada del 36%.

Amb l'objectiu d'analitzar els tipus i conseqüències de cadascun dels sinistres que poden sofrir els tres tipus d'usuaris, al Fundació Línia Directa i el Centro Zaragoza han analitzat més de 500 sinistres molt greus.

EDICIÓ PAPER 21/10/2018

Consultar aquesta edició en PDF