Societat 04/08/2018

Busos revetlers: sortir de festa fora passar pena pel Cotxe

Col·lectius de diversos pobles i barris ofereixen aquest servei per evitar que els joves agafin el cotxe

Jaume Ribas
5 min
Busos revetlers: sortir de festa fora passar Pena pel Cotxe

Un autobús que et du de festa. Aquesta és, bàsicament, la idea dels busos revetlers, un servei que fa més d’una dècada que funciona en alguns pobles i barriades, on els impulsen els ajuntaments o grups de joves per evitar haver d’agafar el cotxe a l’hora de visitar les festes i els concerts d’altres pobles. A sa Pobla, el col·lectiu Sa Negreta va posar en marxa aquest servei per primer pic dimecres passat i va dur 55 joves a la revetla de l’Alborada de Pollença.

Aquest servei té, com no podia ser d’altra manera, defensors i detractors. En un costat de la balança hi trobam tots els beneficis de no haver d’agafar el cotxe per anar de festa: no hi ha perill que ningú meni gat i desapareixen els maldecaps sobre l’estacionament. A l’altre costat, els usuaris del servei tenen més facilitat per moure’s i anar en massa a altres revetles -amb els problemes de saturació que això implica- i el fet de no haver de menar pot ser també un al·licient per beure més. Un altre factor important és el preu, que sol rondar els 8 o 10 euros, perquè sovint les empreses fan una rebaixa o els ajuntaments paguen una part del cost.

José Juan Potti Luna és un expert en revetles i festes populars; pedagog de professió, ha exercit també de fotògraf i ha col·laborat amb Orgull Llonguet i el web Mallorca Verbena Tour. “Record que cap al 2006 algun grup d’amics que tenia bo amb una companyia de busos duia gent a les revetles de camí cap a l’aeroport i després els passava a cercar, sense cobrar-los”, explica. Posteriorment, amb l’èxit de Mallorca Verbena Tour i coincidint amb el període de màxima efervescència revetlera, l’ús d’autobusos per sortir de festa a l’estiu es va popularitzar.

Esporles

Vols anar amb bus? Escolta

Un dels pobles en què més s’ha consolidat el servei del bus revetler és Esporles. La batlessa i exregidora de Joventut, Maria Ramon, recorda que un grup de joves del poble va posar en marxa el bus a mitjan primera dècada del segle en col·laboració amb l’Ajuntament. Posteriorment, entre els anys 2011 i 2012, l’equip de govern municipal en va assumir la responsabilitat i va començar a organitzar unes xerrades obligatòries per formar els usuaris i treballar en “la prevenció” del consum excessiu d’alcohol i altres perills per als joves.

En concret, enguany s’han fet tallers sobre la prevenció de les agressions sexistes en col·laboració amb la campanya ‘No i punt! i de reducció de riscos associats al consum d’alcohol i drogues amb el projecte ‘Energy Control’ de l’ONG Associació Benestar i Desenvolupament. A més, el servei de bus revetler va fer tres sortides el 2017 i cinc el 2016 amb entre 30 i 50 joves cadascuna.

Esporles és un dels pobles on fa més anys que funciona el bus revetler, però és un fenomen que es repeteix arreu de Mallorca i que va deixant-se de produir o recuperant-se en funció del lloc, l’època i la demanda. Son Sardina, per exemple, fou un dels llocs pioners a oferir el Revetla Bus gràcies a l’organització dels joves del barri, però l’empresa que feia anys que oferia el servei ha tancat i els impulsors han hagut de cercar-ne una altra que els oferís un preu raonable per poder anar de festa a la Part Forana aquest estiu.

A sa Pobla, el col·lectiu de joves Sa Negreta està impulsant, amb la col·laboració de l’Ajuntament, aquest servei per primer pic. En altres pobles com Fornalutx, el bus revetler fa estius que funciona i hi ha un cert relleu generacional en els usuaris.

Pros i contres

Seguretat amb gatera assegurada

Més o menys tothom que coneix el servei, des d’usuaris fins a pares i des d’ajuntaments fins a experts revetlers, coincideixen a destacar els mateixos avantatges i inconvenients dels busos revetlers. Agafar el Revetla Bus assegura que els joves no menaran gats o, com a mínim, que no conduiran el seu cotxe. A més, el transport col·lectiu evita altres maldecaps importants com l’aparcament o la congestió a les carreteres. També evita molèsties als pares, que no han d’acompanyar ni anar a cercar els fills que no tenen carnet o cotxe propi i que poden optar pels busos.

Algunes interpretacions, però, creuen que el fet de posar un bus a disposició dels joves els incita a beure i, de fet, per aquest motiu ajuntaments com els d’Esporles utilitzen la formació i la informació per intentar contrarestar-ho. “Si algú agafa el bus per anar de festa, ja sabem que no sortirà a fer una cervesa i tornarà prest a casa. El bus et predetermina a sortir molt, tornar tard i beure més”, assenyala Potti. Tanmateix, reconeix, “és possible que aquells que volen sortir molt, tornar tard i beure ho facin tant si es mouen amb bus com si ho fan amb cotxe i, en aquest cas, és clar que és molt millor que la gent agafi els busos”. “Sempre és millor moure un bus que 12 o 15 cotxes”, sentencia.

A més, “la gent du gent”. Aquest és el principi rector de l’afluència a qualsevol festa estiuenca. Els busos contribueixen a massificar les revetles, tot i que no són l’únic factor que decanta quines places s’estiben els caps de setmana de juliol i agost. En tot cas, l’afluència desmesurada de gent ha obligat a suspendre o reiventar revetles com la de Biniali. Un dels membres del col·lectiu Sa Negreta que impulsa el bus revetler a sa Pobla, Biel Payeras, destaca sobretot la possibilitat de sortir de festa a un altre poble sense córrer perill per la carretera. “És un luxe poder anar, per exemple, a les festes d’Artà, que no és un poble que tinguem precisament a prop, i no haver-nos de preocupar de qui posa el cotxe qui beu, qui podrà conduir o no...”.

Empreses

Adaptar-se o morir

El servei del bus revetler és, fins i tot, una oportunitat per a empreses que perden presència en altres mercats, com el transport regular. Aquest mes de març, el Govern va aprovar un nou projecte per atorgar les concessions a les empreses de busos que formaran part de la xarxa de transport públic interurbà per carretera. Amb les noves condicions, es fan només tres lots i no se subhasten les línies per separat. Això pot significar millores al servei i l’ús de transports més eficients, com els busos elèctrics o de gas natural, però també complica molt l’accés a aquesta concessió per part de les empreses més petites. Els negocis familiars de transport no tenen més remei que unir-se entre elles o, fins i tot, amb empreses de la Península a fi d’intentar adaptar-se als nous plecs de condicions.

Un efecte col·lateral d’aquesta nova mesura pot ser incentivar les empreses a oferir més serveis xàrter o de transport sota demanda, com ara el servei de bus revetler o les connexions entre l’aeroport i determinats establiments turístics, per exemple. Així doncs, un augment de la demanda de busos nocturns per sortir de festa a l’estiu podria afavorir aquestes empreses més petites que es veuran perjudicades pel nou sistema de concessions de transport regular.

stats