Beure més aigua: el propòsit més popular per al 2020

Molta gent s’ho imposa com a prioritat, però per què hi ha tanta gent obsessionada amb la hidratació?
Una dona obrint una ampolla d’aigua en una oficina. / GETTY

L’aigua és força avorrida. No té un eslògan promocional encomanadís ni una recepta familiar secreta. Ni tan sols té gust. Però, tot i això, sembla que la gent mai en té prou. “Veig persones a la meva consulta cada dia, cada setmana, dient coses com que estan preocupades perquè no estan prou hidratades”, diu la nutricionista Lauren Antonucci, de Nova York. Les seves preocupacions estan relacionades amb la saviesa popular, perquè una recomanació molt estesa diu que s’han de beure 8 gots d’aigua al dia. Un altre consell alerta que quan tenim set ja estem deshidratats. Però la preocupació pel consum d’aigua també té un altre origen, ja que la hidratació es ven avui com la cura per a gairebé tots els problemes de la vida.

La resposta a tot

Els últims anys l’aigua ha estat imbuïda de poders com si fos un misteriós elixir. ¿L’últim secret de la pell d’aquella famosa? Simplement aigua. ¿Et sents mandrós i inactiu? Deu ser que et falta aigua. ¿Et falta inspiració i no confies en l’èxit de la teva situació professional i sentimental? ¿No deu ser que avui no has begut aigua? La gent s’hidrata com si en depengués la seva reputació. Porten amb cura les ampolles d’aigua allà on van, reomplint-les amb gust. Alguns fins i tot registren el seu consum en un diari o una aplicació mòbil. (N’hi ha una que fa servir una planta com a metàfora del benestar de l’usuari. Depenent del volum d’aigua que beus, apareix amb bon o mal aspecte.)

Beure aigua es ven com una cura per a gairebé tots els mals de la vida

El dia 1 de gener Twitter es va omplir de bons propòsits que consistien en beure més aigua. ¿Però una hidratació més conscient farà que el 2020 sigui més productiu? “No hi ha cap prova que una petita deshidratació tingui un impacte real en les tasques d’una persona”, diu per telèfon el doctor Mitchell Rosner, especialista en nefrologia de la Universitat de Virgínia, que estudia la sobrehidratació en el cos dels esportistes. Ell explica que la majoria de recomanacions sobre aquest tema estan fetes a partir d’estudis en atletes, que perden fluids de manera ràpida en els entrenaments i les competicions i que tenen un risc molt més elevat de deshidratació que una persona corrent. Per als que es passen el dia asseguts a l’oficina, Rosner diu que és millor beure quan es té set. Sobrehidratar-se, destaca, no és bo per a ningú. En el millor dels casos, diu, ho traurem amb el pipí. I, en el pitjor, pot provocar que els nivells de sodi i electròlits del cos caiguin a nivells perillosament baixos. Això, que es diu hiponatrèmia, pot portar a l’hospitalització i fins i tot a la mort. (No passa sovint, però és bo saber-ho.)

El 2017 l’aigua embotellada va superar els refrescos com a beguda preferida als Estats Units, amb les vendes augmentant un 7% respecte als anys anteriors, segons dades de la Beverage Marketing Corp, una empresa consultora. Des de llavors, les vendes no han parat de créixer. “No és per casualitat que l’aigua és la beguda número 1”, diu Michael Bellas, director de la consultora.

Com hem arribat fins aquí?

El 1970 les marques Evian i Perrier van introduir el concepte d’aigua embotellada com a refresc d’alta gamma, explica Bellas. Abans d’això, aquesta aigua es venia com a substituta de l’aigua de l’aixeta. Aquestes noves campanyes van ajudar a fer que l’aigua pogués competir amb altres begudes del supermercat com ara els sucs, el cafè, les sodes o les cerveses. Al principi, diu Bellas, la gent no prenia aigua quan s’asseia a taula. En bevien tot el dia. Mentre els consumidors començaven a disminuir el seu consum de begudes ensucrades o amb cafeïna, no veien cap motiu per reduir el consum d’aigua, una beguda que no té calories i que treu la set. I per això la portaven tot el dia amunt i avall. “Això va canviar la manera com es consumien les begudes”, diu Bellas. Si la gent bevia aigua a tot arreu, volia dir que es podia vendre a tot arreu. I així va ser. Així va començar l’expansió infinita de l’aigua embotellada. I a mesura que les ampolles de plàstic d’un sol ús proliferaven, va sorgir una consciència mediambiental i van aparèixer les reutilitzables.

Les vendes d'aigua embotellada als EUA no paren de créixer

La marca Nalgene va començar com a fabricant de pipetes de plàstic per a laboratoris, abans que els científics s’adonessin que eren recipients perfectes per anar de càmping i es convertissin en un accessori per als estudiants universitaris. El creixement de Nalgene coincideix amb l’observació de Bellas que apunta que portar una ampolla d’aigua té un significat simbòlic. “És molt cool portar una ampolla amunt i avall -diu-. I és saludable. És una declaració d’intencions”. I les ampolles reutilitzables, a més, comporten consciència mediambiental. Els últims anys les creixents preocupacions pel medi ambient i la salut les han convertit en un regal ideal. Per als consumidors amb pressupostos més elevats hi ha marques com Yeti. Per a les noies joves hi ha Hydro Flash. I els que estan més pendents de l’estètica poden gravitar entre marques de disseny com Bkr o Hay. Qualsevol d’aquestes va bé per fer un regal que diu: “T’estimo i vull que estiguis hidratat”.

Preocupats per la salut

L’aigua és un remei per a una gran varietat de mals: esgotament, mals de cap, problemes digestius, inflamacions, pell seca, acné. “Hi ha una idea molt estesa entre els pacients i els consumidors que diu que la hidratació equival a una bona pell”, diu Joshua Zeigler, dermatòleg de l’hospital Mount Sinai de Nova York. Però no funciona exactament així. “És un mite que beure vuit gots d’aigua al dia són necessaris per tenir una pell sana i hidratada”, diu. Tot i això, molts consumidors tracten l’aigua com si fos una poció antiedat. Pensem que l’aigua és tan bona per a nosaltres que la indústria no s’ha de gastar gaires diners en convèncer-nos de comprar-ne, si ho comparem amb els pressupostos que altres begudes destinen al màrqueting. Les despeses en publicitat de l’aigua embotellada van ser el 2018 de 109 milions de dòlars, mentre que la indústria cervesera es va gastar més d’1,5 mil milions de dòlars i la dels refrescos gairebé 1.000 milions, segons dades de Kantar Media.

La realitat és que a la majoria dels consumidors no els importa la marca d’aigua embotellada que compren. La més venuda, segons dades del portal estadístic Statista, és “una marca privada”, que és un terme per definir una marca genèrica. És a dir, els consumidors no saben qui l’ha manufacturat ni on. L’aigua sembla immune a la crítica que diu que els seus beneficis s’estan exagerant. Al capdavall, la necessitem per sobreviure. Hi ha comptes en xarxes socials dedicats a renyar els seus seguidors per no beure prou aigua. Però si encara no heu arribat al mínim necessari avui, no patiu: el vostre 2020 encara no està arruïnat. Les begudes com el cafè, el te o la cervesa, que pensàveu que eren deshidratants, resulta que són hidratants. “El cafè és una beguda hidratant -diu Antonucci, la nutricionista-. Si en beus, no et sentis culpable. Gaudeix-lo”.

EDICIÓ PAPER 18/01/2020

Consultar aquesta edició en PDF