SENSE SERVEI, SENSE RESPOSTES

Alta tensió entre Adif i el Govern per l’enèsim caos a Rodalies

Un incendi en una estació abandonada omple els túnels de fum i els polítics s’acusen mútuament
ALBERT SOLÉ
ALBERT SOLÉ

Nou matí ahir de caos a Rodalies, que de rebot va afectar també el metro. Aquest cop no va ser un problema amb les catenàries rovellades de principis del segle XX, ni una avaria en una línia d’una sola via, ni tan sols un robatori de coure. Ha sigut un incendi en una estació abandonada on vivien des de fa anys persones sense sostre. La pregunta que va flotar a l’aire durant tot el matí era: qui en té la culpa? ¿La misèria que ha generat la crisi? ¿O el responsable de tenir una estació sota terra sense control de qui hi entra i qui en surt?

A la tarda, però, va arribar el moment dels retrets, les acusacions mútues i, en certs moments, el to agre. Adif, propietària de l’estació abandonada, en va culpar els Mossos. El conseller Josep Rull va dir que això només eren excuses, i des de la policia catalana es van posar les mans al cap perquè l’Estat els tornava a posar al centre de la diana. A última hora la ministra Ana Pastor també hi va ficar cullerada acusant Rull d’espolsar-se la responsabilitat. Tot plegat un trist espectacle polític que els pacients usuaris de Rodalies i metro aguanten estoicament.

Adif dispara primer

El president d’Adif, Gonzalo Ferre, va venir de Madrid expressament per visitar la zona afectada per l’incendi, on només hi havia “l’esquelet d’un somier, ampolles i roba sense cremar escampada pel terra”. “No entenem com tan poc material ha pogut afectar totes les instal·lacions”, va assegurar, tot i que va afegir que hauran de ser els Bombers els encarregats de determinar l’origen de les flames. Ferre va confirmar que aquelles instal·lacions abandonades són propietat seva, però e s va desentendre de la responsabilitat de l’incendi, i va apuntar als Mossos d’Esquadra per la falta de vigilància a l’antiga estació de Bifurcació-Vilanova, construïda el 1973. “No sé per què es va construir ni per què no ha entrat mai en servei”, va apuntar. Segons va explicar el president d’Adif ahir a la tarda en una roda de premsa a l’estació de Sants, impedir l’accés al lloc, on ja hi havia cartells que advertien que el pas estava prohibit, és “responsabilitat de les forces de seguretat”.

Els Mossos, indignats

“Ens han sorprès i dolgut les declaracions del president d’Adif; exigim una disculpa immediatament”. Així de contundent es mostrava el director general dels Mossos d’Esquadra, Albert Batlle, en declaracions a aquest diari. “La vigilància d’aquestes instal·lacions abandonades, que tristament n’hi ha moltes, correspon a l’operador, que és Adif. Els Mossos no som agents de seguretat privada i no podem estar palplantats a la porta d’aquestes instal·lacions”, va afegir.

Gonzalo Ferre va assegurar ahir que Adif havia presentat “diverses denúncies”, l’última l’octubre passat, per intentar que no seguís entrant gent a les instal·lacions, una problemàtica que havien detectat. Fonts dels Mossos d’Esquadra, però, han precisat aquesta afirmació. L’única denúncia que hi ha d’Adif és de l’abril del 2015 -no de l’octubre-, per uns fets que havien passat el 29 de desembre del 2014, quan algú va trencar el pany per entrar en aquesta estació abandonada. Els Mossos no tenen constància de cap denúncia de l’octubre passat, i just ahir Adif mateix els va informar que el seu servei de vigilància -gabinet de circulació d’Adif- va detectar el 15 d’octubre una persona entrant en aquestes instal·lacions, però que no van presentar cap denúncia. “La denúncia ens consta, i vam obrir una investigació per saber qui hi va entrar. Però la protecció de l’espai, insisteixo, és responsabilitat del propietari”, va concloure Batlle.

La resposta del Govern

“Són excuses que no podem acceptar”, va respondre el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, en un contacte informatiu pocs minuts després de les acusacions del president d’Adif. Rull es va queixar de l’actitud frontista de l’administrador ferroviari, perquè no va poder mantenir cap reunió al llarg del dia i només va parlar amb el secretari d’estat i no amb la ministra de Foment, Ana Pastor, ni amb el mateix Ferre.

Ferre planta Rull dues vegades

La disputa per la responsabilitat de l’incendi d’ahir va ser la gota que va fer vessar el got en la tensió entre el president d’Adif, Gonzalo Ferre, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, que va a més des que divendres passat el Govern va reclamar a l’Estat que li traspassi totes les competències d’Adif a Catalunya.

Adif  va plantar el Govern en dues reunions que estaven previstes ahir. La primera era una reunió molt tècnica al matí -acord de capacitat-, per decidir els usos dels solcs de la xarxa, que es va suspendre perquè Adif la va anul·lar. I a la tarda hi va haver la reunió de l’òrgan mixt entre Renfe i la Generalitat, tal com estava previst des de feia una setmana. En aquesta reunió hi havien convidat Adif de manera extraordinària, ja que havien de parlar d’un tema que els afectava, però no hi va assistir ningú, tot i que el president d’Adif va ser durant bona part del dia a Barcelona.

Rull i Renfe van decidir no permetre que Adif pugui marcar trams de limitació temporal de velocitat sense avisar la Generalitat, ja que això afecta la puntualitat dels trens, cosa que és competència del Govern: “No deixarem que Adif faci actuacions unilaterals quan es tracti de coses que afectin a Catalunya”, va assegurar el conseller.

EDICIÓ PAPER 09/12/2018

Consultar aquesta edició en PDF