TURISME

Alcúdia no vol megacreuers

Ni l’Ajuntament ni Salvem el Moll volen que s’hi desviïn grans vaixells per alleujar la massificació del centre de Palma

La proposta del Govern de desviar alguns dels creuers que arriben al port de Palma cap al d’Alcúdia per evitar la massificació al centre de Ciutat té un emperò: a Alcúdia trobarien oposició als megacreuers. A Palma el problema el tenen, sobretot, amb aquests grans vaixells amb capacitat de més de 4.000 passatgers; els creuers que hi arriben són cada vegada més grans -enguany es preveu que hi atraquin manco vaixells però que hi arribin 200.000 creueristes més-. A Alcúdia, ni la plataforma Salvem el Moll ni l’Ajuntament volen aquestes ciutats flotants. Només els empresaris del port els rebrien amb els braços oberts.

“Ni ens ho plantejam”, assegura el regidor en funcions de Turisme, Joan Gaspar. El port no pot assumir embarcacions tan grans i els visitants podrien saturar el nucli, reconeix. S’ha proposat que els creuers fondegin a la badia i descarreguin els creueristes amb llanxes, però Gaspar tampoc ho troba “funcional”. El Consistori acceptaria -o desitjaria- potenciar l’arribada de petits creuers de luxe, de menys de 100 metres d’eslora. El 2018, tres creuers de luxe ja varen visitar el port d’Alcúdia i fa anys que l’Ajuntament intenta atreure’ls a les fires turístiques amb els esquers de les restes romanes, la platja i la gastronomia. “Són vaixells que duen entre 300 i 400 persones, i no coincidirien en un mateix dia perquè ja hi ha línies regulars que tenen l’espai reservat al port”, diu el regidor. Desviar de Palma embarcacions tan petites no alleujaria la massificació al centre històric. A la pràctica, només serien manco ingressos per als negocis de Ciutat.

La plataforma local Salvem el Moll, l’única entitat social activa de la zona, qüestiona el turisme de creuers per l’impacte ambiental i social que causa. Josep Alonso, portaveu de l’entitat, recorda que Alcúdia ja és la porta d’entrada i de sortida de mercaderies “brutes” de Mallorca, com el carbó, la ferralla i el combustible, entre d’altres. Destaca que al port d’Alcúdia l’afecta la directiva europea Seveso, que marca mesures especials de prevenció d’accidents greus en zones on hi ha activitat industrial amb substàncies perilloses.

“El nostre model és fer compatible el trànsit moderat de passatgers, amb vaixells d’eslora reduïda i mai megacreuers, amb controls ambientals que assegurin que no hi hagi contaminació”, explica Alonso. Considera que els creuers empitjorarien la qualitat de l’aire en un indret que “ja està prou contaminat”, diu, i també veu incompatible aquest turisme en un port de mercaderies brutes. A més, assegura que hi hauria una repercussió negativa sobre la posidònia i s’incrementaria el risc de vessaments a la platja. Per Alonso, si s’arriba a plantejar seriosament desviar creuers de Palma cap a Alcúdia, “caldrà una anàlisi exhaustiva dels impactes ambientals que aquesta proposta pugui generar”. Salvem el Moll creu que s’ha d’obrir una fase de debat i participació ciutadana. En la mateixa línia, Margalida Ramis, del GOB, i Jaume Adrover, de Terraferida, coincideixen que no es tracta de repartir el creixement i els problemes ambientals, sinó que “cal contenir i deixar d’intensificar aquest sector”.

Defensors a ultrança

L’Associació d’Empresaris del Port d’Alcúdia (ASSEPA) veu amb molt bons ulls l’arribada de creuers. “Creim que és necessari dinamitzar l’economia del municipi i serà bo per als negocis de la zona”, diu la presidenta d’ASSEPA, María José Ribas. I no hi posa emperons: “Apostam per tota classe de creuers”. Acceptarien megacreuers fondejats a la badia descarregant els creueristes amb llanxes a tongades, i descarten que això pugui massificar el passeig marítim. “No empitjoraria l’experiència i seria més animat”, afirma Ribas. En la mateixa línia, el conseller delegat i director general del port turístic i esportiu d’Alcudiamar, Bartomeu Bestard, assenyala que els creuers són una oportunitat econòmica que ajuda a repartir els beneficis del turisme a la resta de Mallorca. Així mateix, rebutja les crítiques contra el sector i considera que desviar alguns creuers de Palma cap a aquest indret de l’illa minimitzaria l’impacte sobre la capital.

EDICIÓ PAPER 13/07/2019

Consultar aquesta edició en PDF