L'aeroport de Menorca lidera un sistema de reconeixement facial únic a Europa

Aquest sistema permetrà facilitar els tràmits als usuaris des de la facturació, passant pel control de seguretat i fins a l'embarcament

Si bé fins ara s'havien dut a terme diferents proves pilot en aeroports d'Alemanya i el Regne Unit, Espanya serà el primer país a Europa que implanti un sistema integrat de reconeixement facial. L'aeroport de Menorca desenvolupa, des d'aquest divendres i durant un any, un sistema innovador que agilitarà l'embarcament a l'avió.

Aquesta és la principal diferència respecte d'altres proves pilot. El sistema integrat de Menorca permetrà facilitar els tràmits als usuaris des de la facturació, passant pel control de seguretat i fins a l'embarcament. La directora de l'aeroport de Menorca, Eva Valenzuela, ha recordat que “la documentació haurà de portar-se a sobre, per Llei i perquè la companyia te la pot exigir”.

Valenzuela s'ha mostrat molt il·lusionada per acollir aquesta prova pionera a Europa, “integrar les tres parts en un sol pas és un avenç significatiu, no hi ha paper”. Aquest projecte es basa en una tecnologia d'identificació a través del reconeixement de les característiques físiques i intransferibles de les persones. La responsable de l'aeròdrom menorquí n'ha destacat la fiabilitat, perquè “diferenciaria uns bessons idèntics”.

Els clients d'Air Europa que es prestin voluntàriament a l'aeroport de Menorca participaran en la prova. El procés és senzill, l'usuari haurà de dirigir-se a la màquina per a una verificació de dades, després d'acceptar el seu paper de voluntari, se li faran diverses fotografies i el sistema li llegirà el DNI. A continuació, una càmera poligonal facial li compararà la foto del xip del DNI i la reserva de la companyia aèria.

Si coincideixen, el passatger podrà accedir al filtre de seguretat i després a la porta d'embarcament sense necessitat de tornar a mostrar la seva documentació, encara que sempre l'haurà de dur amb ell. Els equips s'han situat als mostradors de facturació, a l'accés al filtre de seguretat i a la porta d'embarcament.

D'altra banda, Alberto Taha, responsable d'Innovació d'Aena, ha posat l'èmfasi en el sistema, “el primer a Europa d'aquesta naturalesa”. També ha destacat que serà el pioner per simplificar el trànsit i permetrà arribar a la porta d'embarcament sense mostrar cap document. Taha s'ha mostrat contundent, “és 100% fiable”.

L'equipament ha estat desenvolupat per Everis Aeroespacial Defensa i Seguretat, juntament amb l'empresa Dormakaba. Aquest projecte es troba emmarcat dins de l'estratègia de l'ens portuari Aeroport 4.0, que promou la posada en marxa de solucions innovadores. L'avanç d'aquesta tècnica equipararà l'accés a l'avió a altres transports com el tren i l'autobús.

EDICIÓ PAPER 17/08/2019

Consultar aquesta edició en PDF