Efímers Tema del dia 26/07/2013

El pitjor malson de l'alta velocitat

El sinistre de Santiago, el més greu des del 1998 a la UE, deixa almenys 80 morts

i
M. Eugènia Quetglas
4 min
TRISTESA A GALÍCIA 
 A Santiago es van completar ahir les tasques de rescat i es va començar a treballar per reparar les infraestructures del pati de vies.

Santiago De Compostel·laLa revetlla de Sant Jaume es va convertir en el pitjor malson de la història de les xarxes ferroviàries d'alta velocitat espanyoles. Un revolt maleït, agafat a més del doble de la velocitat permesa, va ser el detonant del descarrilament del tren Alvia. Ara la investigació haurà d'esbrinar per què va passar. Els experts apunten que un sol error no provoca un accident d'aquestes magnituds. Es comença a pensar que una sèrie de circumstàncies barrejades amb la mala sort van ser un còctel explosiu que va provocar la màxima catàstrofe ferroviària a la Unió Europea des del 1998 i la segona més greu de la història dels combois espanyols.

El Dia de Galícia, que havia de ser una jornada festiva, es va convertir en un dijous de dol. Al punt de la tragèdia, a Angrois, un barri de Santiago de Compostel·la, seguien ahir sense descans les tasques de rescat alhora que es treballava al pati de vies per refer les infraestructures, tot i que aquestes tasques seran lentes perquè s'ha de reconstruir una part de la catenària. A mig matí, entre les ferralles es van trobar els últims cadàvers, que elevaven a 73 el nombre directe de víctimes de l'accident malgrat que al final de la jornada la xifra global pujava a 80 persones perquè set d'elles no van aconseguir sobreviure a les ferides a l'hospital.

Les autoritats gallegues van habilitar un pavelló per convertir-lo en un tanatori improvisat en el qual, meticulosament, deu equips de forenses anaven fent les tasques pertinents d'identificació dels cossos. Van tancar la jornada amb 67 víctimes identificades i entregades als seus familiars. L'estat dels 13 cossos restants no en va permetre la identificació i, per tant, avui es faran proves alternatives basades en la identificació de trets característics com tatuatges, pròtesis o rastres d'operacions. Si així tampoc és possible, es faran comparatives d'ADN amb els familiars desplaçats fins a Santiago. El procés d'aquestes anàlisis duren entre dos i tres dies. Al matí, el president de Galícia, Alberto Núñez Feijóo, va convocar un consell de govern extraordinari per analitzar la situació. La Xunta va declarar set dies de dol a la comunitat i Feijóo, visiblement emocionat, va assegurar que "qualsevol paraula és insuficient per un sentiment que només es pot expressar amb llàgrimes".

La desolació de Rajoy

Després, va acompanyar el president del govern central, Mariano Rajoy, que es va voler desplaçar fins a Galícia per veure en primera persona el lloc del sinistre i visitar els ferits i els familiars de les víctimes. Rajoy estava desolat i en una declaració institucional va lloar la tasca de tots els empleats públics de tots els sectors que es van implicar amb les tasques de rescat. "Gràcies, ha estat reconfortant. Gràcies també als veïns de Santiago i als que van donar sang als hospitals de Galícia", va dir un Rajoy consternat, que assegurava que per a un veí de Santiago ahir era el Dia de l'Apòstol més trist de la seva vida.

A mitja tarda els reis d'Espanya van anar als hospitals de la Rosaleda i el Clínic a visitar els 87 ferits que seguien ingressats, 33 dels quals en estat crític. Joan Carles I va lloar l'esperit de ciutadania i la tasca desenvolupada pels serveis d'emergència, les institucions i els veïns de l'estació ferroviària.

El president del govern espanyol va ser el que va anunciar oficialment que s'havien obert dues vies d'investigació per conèixer les causes de l'accident, una de la comissió d'accidents ferroviaris que depèn del ministeri de Foment, que analitza la part més tècnica, i l'altra judicial. El conductor del comboi, Francisco José Garzón Amo, va estar tot el dia custodiat per la policia judicial des que el jutge va decretar-ne la imputació formal. Teòricament, el mateix conductor hauria confessat, a través de la ràdio amb la qual es comunicava amb l'estació que havia perdut el control del comboi exclamant que anava a 190 km/h, quan el màxim de velocitat permès en aquest punt de la xarxa ferroviària és de 80 km/h. La caixa negra del tren, en mans del jutge, podria ser clau per esbrinar si només hi va haver un error humà o si també es va produir una deficiència tècnica determinant que expliqui l'accident.

Hi ha moltes proves audiovisuals a tenir en compte. Les càmeres d'Adif van gravar perfectament el moment de l'accident on es veu entrar l'Alvia a tota velocitat i com perd el control. "Què ha fet aquest home, Déu meu!", cridava un dels veïns que enregistrava els primers instants de desconcert després del descarrilament. El tren era un Talgo 250 Dual que va començar a operar el 2012 i que va passar la seva última revisió el matí de l'accident. El maquinista conduïa aquests combois des de l'any 2000 i treballava a Renfe des de feia 30 anys. Els seus companys de professió, a través del sindicat de maquinistes, van sortir en defensa de Garzón assegurant que l'accident es va produir per "una suma de circumstàncies".

A l'espera del que digui la investigació judicial, no es descarta que s'hagués produït un error en els sistemes de frenat. La realitat és que l'accident, enregistrat per les càmeres i desencadenat en unes dècimes de segon, va provocar un mal irreparable a centenars de famílies. Les mostres de condol es van fer visibles a tot l'Estat. Ahir va ser un dia llarg a Santiago de Compostel·la i avui ho tornarà a ser. Queda molta feina per fer per reparar tant dolor.

stats