Efímers Tema del dia 27/07/2013

El conductor havia passat 60 vegades pel 'revolt de la mort'

i
Joan Serra
2 min
Francisco José Garzón Amo, després de l'accident.

BarcelonaTres dècades de treball a Renfe van quedar esborrades en el negociat del revolt de la mort , on el tren Alvia que conduïa Francisco José Garzón Amo va descarrilar violentament. El maquinista del tren sinistrat viu un calvari d'ençà que dimecres, poc abans de tres quarts de nou del vespre, es va adonar que el comboi que conduïa estava envoltat de cadàvers. Commocionat, va balbucejar unes paraules que construeixen el relat de la desesperació. "L'he cagat. Em vull morir", va dir Garzón Amo després de l'accident, unes paraules que figuren en les transcripcions de les converses mantingudes entre el tren i la sala de control. En aquest diàleg, ara en procés d'anàlisi, el maquinista també reconeix, després que el tren descarrili, que el comboi va entomar el revolt a una velocitat de 190 quilòmetres per hora quan ho havia d'haver fet a 80 km/h.

Custodiat aquests dos últims dies en un hospital de Santiago, imputat per imprudència i formalment detingut, el maquinista de Monforte de Lemos (Lugo) és a l'ull de l'huracà. Al conductor l'acusen de negligència. El president de Renfe, Julio Gómez-Pomar, va afirmar ahir que Garzón Amo coneixia perfectament el recorregut on es va produir l'accident i també el revolt d'A Grandeira. "Per aquest punt hi passen sis trens diaris i aquest maquinista hi ha passat 60 vegades. El coneixement que té d'aquesta línia és exhaustiu", va afirmar el president de Renfe en declaracions a Antena 3. "Un revolt que té un traçat de 80 quilòmetres per hora [...] són coses que coneix perfectament un maquinista", va afegir Gómez-Pomar.

La cúpula de Renfe i també d'Adif -que ahir va apuntar que el maquinista hauria d'haver frenat abans- han dirigit la mirada cap al conductor per posar en dubte la idoneïtat de les decisions que va prendre a la cabina. Tanmateix, van deixar en segon terme que en el tram del sinistre no estaven disponibles els sistemes de seguretat que s'apliquen a l'AVE.

stats