MOBILITAT

El PSIB blinda la “millora” d’un projecte que no encaixa en “el relat de MÉS”

Mercedes Garrido evita donar arguments polítics a favor de l’autopista Els ecologistes podrien iniciar mobilitzacions a la tardor

“Intentam que es percebi que les intervencions d’una carretera no s’han de veure d’una manera perjudicial ni pejorativa cap al territori ni cap als pobles on s’integra. Podem demostrar i demostrarem amb aquest projecte que hi ha maneres distintes de realitzar un projecte de carretera que sigui més amable i que pugui conjugar més els interessos no només del trànsit rodat, sinó també de les bicicletes i dels vianants”, deia la consellera del Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca, Mercedes Garrido (PSIB), sobre el desdoblament de la carretera de Llucmajor a Campos quan presentava el projecte del Pacte el 2016.

Al marge d’això, Garrido no ha volgut fer una defensa amb arguments polítics de l’autopista que el pacte tripartit del Consell ha projectat i que modifica la proposta anterior, elaborada pel PP i encara més agressiva amb el territori. La titular del Departament de Territori no explica per quin motiu el seu equip i el seu partit aposten per aquest projecte ni respon les preguntes de l’ARA Balears, però exhibeix amb contundència una sèrie d’arguments tècnics que justifiquen les obres i en ressalta les diferències amb el projecte del Partit Popular de Maria Salom, menys ambiciós amb la protecció del territori. Segons explica el Departament de Garrido, es tracta de més de 60.000 m2 menys d’asfalt” que deixen d’afectar-ne 190.000. A més, recorden la intensitat mitjana diària del tram; el nombre de trajectes -en un sentit o en l’altre- que s’hi fan és elevat: uns 20.000.

Així mateix, en una entrevista al diari Última Hora, Garrido confirmava que el desdoblament de la via Llucmajor-Campos serà el darrer que farà el Consell i assegurava que la resposta que ha generat en els moviments ecologistes “no és un problema”, perquè “tots els sectors expressen la seva posició”. Garrido també deia que aposta pel transport públic: “És el més important”. De fet, cada vegada que li ha tocat parlar del projecte, la consellera socialista ha insistit que un dels objectius és adaptar la carretera a l’ús de l’autobús.

Fora del “relat” de MÉS

El projecte d’autopista i la pressió dels ecologistes ha causat un debat profund entre militants i dirigents dels socis de Garrido, MÉS i Podem. Mentre que el partit morat ha intentat no sortir-ne gaire perjudicat, els ecosobiranistes han arribat a dir que només hi han votat a favor perquè l’acord de govern els hi obliga. “L’autopista Llucmajor-Campos és desmesurada i no és una prioritat. Es pot reduir la sinistralitat d’aquesta carretera amb un projecte menys impactant i car”, deia el 2014 el llavors portaveu de MÉS per Mallorca al Consell, Joan Font, sobre el projecte d’autopista del Partit Popular.

El 2016, amb l’esquerra al timó del Consell, el president Miquel Ensenyat (MÉS) va oferir una roda de premsa en què va cedir gairebé tot el protagonisme a la consellera de Territori i Infraestructures, Mercedes Garrido. Abans de retre comptes del projecte, però, Ensenyat advertia: “Entenem que és un dels projectes que segurament serà més polèmic d’aquesta legislatura per tot el que comporta”.

Aquesta setmana, el portaveu de MÉS al Parlament, Josep Ferrà, reconeixia també que el projecte és contrari al “relat” del seu partit i admetia les crítiques dels grups ecologistes. “Com es poden imaginar, no sona a música celestial dins MÉS per Mallorca”, va dir als periodistes. Tanmateix, Ferrà va afirmar que MÉS es veu obligat a continuar amb el desdoblament perquè està recollit en el pacte de govern del Consell de Mallorca signat amb el PSIB i Podem. Aquest darrer argument -el fet que el desdoblament forma part dels acords de govern entre les tres forces d’esquerres- és gairebé l’únic que els partits que el varen acordar han fet servir per fer una defensa política del projecte.

Podem, que també és part del tripartit i que ha rebut queixes per votar-hi a favor en el ple, ha mantingut un perfil tan baix com ha pogut i ha evitat ser el centre de les crítiques, ja que ni presideix el Consell -com MÉS- ni gestiona l’àrea de Territori, responsable de la iniciativa -com el PSIB. Tot i així, membres de Podem i MÉS del Consell asseguren que no els queda més remei que acceptar un projecte blindat pel PSIB i inclòs en els acords de governabilitat. De fet, les dues forces han negociat en el tripartit per mirar de rebaixar l’impacte mediambiental de les obres de l’autopista.

EDICIÓ PAPER 23/09/2018

Consultar aquesta edició en PDF