Els colors que serveixen per acostar persones

GO Consulting posa a l’abast de pimes i 'start-ups' de les Balears una sèrie de recursos metodològics com Extended DISC, una eina basada en la psicologia emprada per gestionar el talent i cohesionar equips

EXTENDED DISC, NEUROVIEW, Teambuilding, Great Place to Work... cada cop són més les eines a l’abast dels coachs i ‘facilitadors’ per tractar de cohesionar les plantilles de pimes i start-ups, o ajudar els empresaris i directius en les seves relacions amb els empleats. La consecució d’un millor ambient de feina i la solució de tensions o problemes entre diversos grups de persones possibilita una “evolució” dels processos de creixement professional i l’enfortiment de la marca ampliadora. Això fa que l’empresa adquireixi més prestigi gràcies a un canvi de la seva cultura corporativa. En aquest sentit, els empresaris i gestors a poc a poc han començat a adonar-se que l’èxit no prové només dels seus productes, sinó del seu capital humà i de les persones, que després de tot són les que dissenyen i fabriquen aquests productes.

A GO CONSULTING estan molt avesats a ‘acostar’ persones a través de diverses tècniques encaminades a potenciar i retenir el talent perquè la gent no se’n vagi d’una empresa; o per enfortir les capacitats dels càrrecs de les empreses; o per solucionar altres problemes de gestió i de relacions de persones dintre d’una plantilla. Amb el pas del temps, aquesta consultoria ha detectat que un dels problemes més importants que tenen les empreses és la comunicació, tant interna com externa. Saber com s’ha de compartir la informació, en quin sentit i amb quin objectiu són qüestions importants a resoldre amb vista a aconseguir un major rèdit.

EXTENDED DISC ÉS una eina d’avaluació amb colors que permet entendre per què les persones es comporten d’una determinada manera, què els motiva, com es comuniquen, prenen decisions o resolen els seus conflictes. Dins l’àmbit laboral, aquesta metodologia esdevé una eina fonamental per a les organitzacions (d’empreses, entitats o grups de feina) i s’aplica a l’hora de seleccionar persones, gestionar el talent, avaluar l’estil de lideratge, cohesionar equips o realitzar determinades intervencions en equips de treball. El model de comportament Extended DISC classifica les persones en colors basant-se en dos eixos: un d’ells determina si les persones són introvertides o extravertides; l’altre té en compte els fets i les emocions vinculats amb l’entorn i les decisions a prendre. La metodologia determina quatre colors fonamentals. El blau s’associa a control; el vermell, a dominació; el verd, a estabilitat, i el groc, a influència. Lilian Goberna -sòcia fundadora de GO Consulting- diu que aquest model de colors representa “com una sessió de psicologia bàsica que ens dona molta informació de per què ens comportam i ens comunicam d’una determinada manera”.

EL MODEL DISC, impulsat originàriament pel psicòleg William Moulton Marston fa 60 anys, ha anat evolucionant per adaptar-se a la gestió i relació entre persones. A GO Consulting fan servir aquest model com una eina basada en la psicologia -dirigida en aquest cas a responsables de recursos humans, empleats, coachs i emprenedors- que permet entendre el comportament de les persones tan dins el seu entorn professional com personal. “Estam convençuts que la major part de les relacions professionals o fins i tot personals no funcionen per culpa d’una mala gestió de la relació -argumenta Goberna- i per això amb les empreses aplicam aquesta metodologia, que millora el funcionament de l’equip; també ho feim com a eina de lideratge”.

TOTS PODEM TENIR més d’un color, però sempre n’hi haurà un que s’ajusta més a les nostres característiques de comportament. Així doncs, entre un cap d’empresa vermell i un empleat groc, hom podria anticipar quin és el tipus de relació que tindran. Però no és tan senzill, perquè els colors no són estancs entre si i pot passar que es mesclin; de fet, això seria l’ideal, segons defensen des d’aquesta consultora. Per exemple, tenir comportaments verds d’estabilitat no exclou desplegar altres capacitats més pròpies d’un altre color, com ser influent i extravertit, qualitats que són pròpies del color groc. Per formar una start-up seria interessant que els colors estiguin mesclats i que no tots fossin vermells, tot i que la majoria d’emprenedors solen ser de color vermell perquè assumeixen riscos, són valents, impulsius, obstinats i els agrada manar. A les empreses tecnològiques i d’enginyeria, en canvi, se’ls atribueix el color blau de controladors i experts als quals els agraden les dades, els fets, l’estructuració i la mentalitat orientada cap a la feina i les coses. Aquestes persones solen ser més introvertides i calculadores.

GOBERNA INSISTEIX QUE el comportament DISC suposa un model teòric que “ens ajuda a predir comportaments i a tractar les persones de la manera que realment els agradaria ser tractades per treure el millor profit de cada un de nosaltres”. Explica que les empreses responen “molt bé” a aquest model. Per exemple, Emaya, Habitissimo, IB-Red, OK Cars i Tirme són algunes de les empreses que ja han mostrat interès per incorporar Extended DISC com a sistema de gestió de persones. També ho han fet emprenedors, coachs i, per descomptat, altres empreses dedicades al sector de la consultoria.

PERÒ QUÈ PASSA quan els perfils tecnològics ‘promocionen’ i tenen equips a càrrec seu? Quin és l’estil de lideratge més apropiat? Quines són les deficiències i possibles accions a desenvolupar? A banda de la metodologia “dels colors”, a GO Consulting fan servir altres eines. Per exemple, Neuroview és una avaluació basada en la neurociència que mesura fins a vuit àrees clau en la pràctica del lideratge i que promou la confiança i el compromís mitjançant l’alliberament de l’oxitocina, una hormona del sistema nerviós central que actua modulant determinats tipus de comportaments socials. “Si els caps i responsables d’empreses desenvolupen aquesta mena de comportaments, llavors els seus empleats tindran més possibilitats d’alliberar oxitocina i es podran sentir més segurs, confiats i compromesos”, assegura Goberna.

TEAMBUILDING O LA‘construcció d’equips’ és una altra eina molt comuna per trencar barreres físiques i cohesionar i millorar les relacions interpersonals dins un grup. S’aplica per generar espais i treure els equips del seu entorn laboral i proposar-los així fer alguna activitat que tingui sentit per a ells: lúdica, de formació, tallers, excursions, esports, cuina, música, jocs, etc. “Aquest tipus d’activitats fomenten les relacions interpersonals i generalment es nota un abans i un després d’haver-les organitzades”, diu Goberna. Finalment, el model de l’empresa nord-americana Great Place to Work és un sistema internacional per tal d’auditar organitzacions i empreses que garanteixen un “bon lloc de feina”, com si fos un segell de qualitat respecte de l’equitat, un salari just, bones condicions laborals, la conciliació, un estil de lideratge, la reputació, la satisfacció dels empleats, etc.

A GO CONSULTING estan convençuts que totes aquestes tècniques afavoreixen la confiança i la productivitat laboral. La responsable de la consultora ho té molt clar: “Que hi hagi una gestió més humana a les organitzacions i empreses vol dir que la gent treballarà més feliç i a gust, i això alhora farà que els empleats rendeixin més i aconsegueixin millors resultats”. Pel que fa a les possibles reticències, explica que, generalment, les persones escèptiques van canviant de parer al llarg de les sessions i es mostren més participatives. “Abans de la crisi econòmica, les empreses veien aquest tipus d’estratègies com una cosa secundària, però ara cada cop tenen més clar que cal invertir en cultura corporativa i preocupar-se de com tractar els empleats, perquè tot això al final repercutirà en la identitat de la seva empresa”, apunta Goberna. El perfil de clients de GO Consulting és molt divers: pimes; empreses del sector tecnològic com Habitissimo i TravelgateX; empreses del sector hoteler com Melià Hotels, Iberostar, Hotels Viva i Mar Hotels; empreses vinculades a administracions públiques com el Parc Bit, Emaya i Ports de Balears, a més de petits despatxos de notaria, col·legis oficials, la Universitat, etc.

GO CONSULTING VA néixer el 2012 muntada per Rafa Goberna i la seva filla, Lilian Goberna. Després s’hi han incorporat Jorge Serrano i Goretti Tur. La consultora treballa en xarxa fent moltes col·laboracions en l’àmbit del desenvolupament professional (entrenament, formació, potenciació d’habilitats i programes de lideratge); desenvolupament d’eines de cohesió dins els equips; acompanyament i coaching per a comandaments intermedis i comitès de direcció quan tenen dificultats per assumir el seu rol o no estan preparats, a més de consultoria estratègica en recursos humans.

EDICIÓ PAPER 24/03/2019

Consultar aquesta edició en PDF