‘ILLES TECNOLÒGIQUES’

Segons l’al·lot, la jugueta

Quan una empresa ha invertit en tecnologia, no és fàcil saber el cost real del que es vol fer. Moltes vegades els clients o amics em demanen què valdria fer això o allò, i sempre contest el mateix: segur que és el que necessites?

La primera passa abans d’avaluar una inversió tecnològica és tenir clar què volem assolir, quin és l’objectiu final i després consultar amb un o més experts per saber com aconseguir-ho. Moltes vegades ja anam amb la solució final al proveïdor i aquest ens dóna el que li demanam; i quan ho tenim, no té res a veure amb el que necessitam.

Per exemple, vull muntar una web de comerç electrònic. A vegades no té sentit tenir la nostra pròpia plataforma i, en canvi, vendre mitjançant solucions cloud o marketplaces és exactament el que ens convé.

Estic parlant en xinès? Si estam començant en el món de la venda en línia, és possible que una inversió inicial forta en tecnologia sigui la manera més segura de fracassar; en canvi, hi ha solucions de lloguer d’una botiga virtual o operar mitjançant pàgines de comerç consolidades com Amazon, eBay, Alibaba… que ens poden permetre avaluar si tenim un mercat real. A mesura que anam creixent, moltes d’aquestes solucions quedaran petites, el negoci tindrà certes característiques que voldrem potenciar i que seran les que ens diferenciaran i s’haurà d’efectuar una inversió major. O ens plantejaríem comprar un local si encara no sabem com anirà el negoci?

El tema es complica molt més quan es vol desenvolupar una solució totalment innovadora que requereix crear des de zero. Llavors, tenir clar què és fonamental per a l’èxit del nostre projecte es converteix en cabdal: invertir primer només en el que farà possible tenir clients i mostrar el valor de la nostra solució i, a mesura que anam fent clients, anar creixent . En el món digital, reutilitzar té grans economies d’escala, però crear requereix temps i talent.

Inverteix en tecnologia escalonadament i no oblidis mai que la tecnologia és l’eina i que el valor l’aporta el teu servei o producte.

EDICIÓ PAPER 08/08/2020

Consultar aquesta edició en PDF