Menorca ofereix Big Data per a destinacions intel·ligents

Mabrian dissenya una plataforma, a partir de diverses fonts de dades, per entendre el comportament dels viatgers i predir la temporada turística un any per endavant

ACTUALMENT, TURQUIA ÉS fins a un 73% més barat que les destinacions turístiques espanyoles; els turistes del Regne Unit comencen la seva recerca de vols amb 74 dies d’anticipació abans de viatjar a Andalusia; els brasilers que visiten París estan interessats en l’art i la cultura, però la gastronomia és el producte turístic més valorat; la despesa dels canadencs va augmentar un 9,6% durant les vacances d’aquest col·lectiu a la ciutat de Nova York el 2017; l’interès per visitar Colòmbia es va incrementar un 88% entre els espanyols al llarg del 2017; els turistes dels Estats Units varen ser el mercat més sensible després dels atacs terroristes de Barcelona del 2017.

SÓN NOMÉS ALGUNS exemples que demostren que l’era de la intuïció s’ha acabat; les decisions individuals o col·lectives vinculades al turisme i basades en dades objectives ja són una realitat. Els models predictius mostren l’evolució del comportament turístic un any per endavant. Igual que els dissenyadors de moda programen la temporada amb un any d’anticipació, els enginyers informàtics han desenvolupat una eina analítica -mitjançant la integració i l’encreuament de dades- que estudia i preveu el comportament de les persones que volen anar-se’n de vacances, o que ja hi són, per tal que la indústria turística pugui prendre les millors decisions.

LA PLANIFICACIÓ DE vols; els acords entre hotelers i operadors turístics per reservar places; la contractació de treballadors per a la temporada alta; la compra d’aliments... La indústria turística cada any ha de prendre decisions basant-se en una simple premissa: predir i encertar quin serà el comportament dels turistes. La Intel·ligència Artificial i el Big Data s’hi han implicat, i ho han fet gràcies a Mabrian, una empresa internacional amb arrels netament menorquines que ja fa més de tres anys que està en el mercat amb una plataforma innovadora que serveix per predir el comportament dels turistes de tot el món. De quina manera? Bàsicament, recollint tot el que la gent comparteix a les xarxes socials respecte d’experiències turístiques, mitjançant Twitter i Facebook.

L’EMPRESA TÉ LA seu central devora el port de Maó i disposa també d’una subseu a Barcelona, que destina al departament comercial. En total, hi treballen 12 persones, entre tècnics, programadors, enginyers informàtics, data scientist, especialistes en màrqueting, comercials i dissenyadors. Abans l’empresa es deia SocialVane, però després es va transformar en Mabrian, amb una evolució que implicà més coses a part d’un simple canvi de nom. La transformació va suposar que, a més d’analitzar i processar l’opinió que tenen les xarxes socials sobre les destinacions turístiques, l’empresa començàs a nodrir-se també d’altres fons de dades, igualment valuoses, com les que proporcionen les targetes de crèdit, la capacitat aèria i les opinions de viatgers publicades a Booking i TripAdvisor.

SANTI CAMPS ÉS el CEO i fundador de Mabrian. Divendres va rebre la Distinció Innovem en el marc de l’Innovem Festival 2018, que va tenir lloc al Mercadal. Va ser una jornada dedicada a la innovació que va congregar ponents vinguts de diferents llocs del món. “A Mabrian hem diversificat les fonts de dades -explica Camps- per poder entendre millor el comportament turístic des de diversos punts de vista: xarxes socials, capacitat aèria d’una destinació, preus dels vols, preus d’hotels, opinions i valoracions dels establiments hotelers, reserves aèries amb anticipació, despesa turística... Actualment treballam per incrementar encara més les fonts gràcies a la connectivitat dels telèfons mòbils. Això ens permetrà saber com es mou la gent i quant de temps passa a un lloc. Ningú més té una ‘foto’ tan completa com la que tenim nosaltres”, assegura el gerent de Mabrian. Un altre element diferencial, afegeix, és que els analistes poden saber com pot afectar a un mercat d’origen un trasbals econòmic o una situació política determinada, com en el cas de Barcelona i els efectes turístics produïts sobre aquesta ciutat.

PEL QUE FA als tipus de clients, l’empresa menorquina ja ha tancat acords amb promotors de destinacions turístiques -per exemple Turisme de Barcelona i Visit Benidorm- i organismes públics que gestionen destinacions com Lloret de Mar, Salou i Cambrils, i el Ministeri de Turisme de Colòmbia, entre d’altres. També hi ha empreses del sector turístic interessades a anticipar dinàmiques, des de grans cadenes hoteleres fins a touroperadors i aerolínies. Mabrian té clients per tot el món, també a les Illes Balears: Foment del Turisme de Menorca i Iberostar. “Si anticipes la dinàmica del mercat, llavors vol dir que tens un gran avantatge competitiu sobre els altres, perquè tens la possibilitat d’ajustar un pla d’acció determinat”, argumenta Santi Camps.

ACTUALMENT, MABRIAN ESTÀ planificant la ‘temporada d’estiu’ del 2019. Els analistes de l’empresa encara no en tenen els resultats definitius, però sí que sabem, a grans trets, que el turisme del nord de l’Àfrica continuarà pujant. Són viatgers que canviaran les Balears per altres indrets del sud de la Mediterrània i Turquia. Ho faran per una qüestió econòmica, bàsicament, i retornant a destinacions que havien baixat molt de tendència per motius d’inestabilitat política però que s’estan recuperant. “I ho faran encara més; és un fet que ja ha passat enguany i que prosseguirà en el futur”, vaticina el CEO de Mabrian.

A L’EMPRESA TREBALLEN mesurant una sèrie d’indicadors, com la seguretat (estabilitat política), el clima, l’experiència turística i la satisfacció hotelera. Tradicionalment, el clima sempre ha estat un dels factors més “decisius” a l’hora de decidir una destinació. “Quan a Alemanya tenen molts dies seguits de mal temps, llavors les compres per anar a llocs càlids es disparen, és un fet demostrat”, explica Santi Camps. A banda dels indicadors esmentats, hi ha altres variables que de vegades no són tan fàcils de preveure, com l’efecte crida que es produeix a conseqüència de modes i tendències globals. Aquest any ha emergit Grècia com a destinació per als espanyols. “Nosaltres ja ho vàrem anticipar l’any passat -recorda Camps- i continuarà passant l’any vinent. També el Japó, que és una destinació molt valorada actualment”. Pel que fa a nínxols de futur a les Illes Balears, Camps està convençut que el turisme de natura continuarà creixent, com també ho faran el turisme d’aventura, els viatges curts o les ‘escapades’ al llarg de tot l’any, i els desplaçaments individuals (sense família) per fer una activitat d’oci en solitari. En relació amb les nacionalitats, a les Balears cada cop vindran més nord-americans, amb mercats emergents com el coreà i el brasiler.

A MABRIAN FAN feina amb algoritmes, mitjançant servidors que es dediquen a capturar dades per després processar-les. Són cada dia entre 10 i 15 milions de mencions turístiques que es capturen al Twitter i a Instagram, sempre en obert, de totes les destinacions turístiques del món. És un volum de dades molt gran que convé processar correctament per identificar el que és ‘turístic’ i descartar tot el que no ho és (política, esports, etc.). Les dades turístiques després s’enriqueixen amb la procedència de la persona que ha aportat la menció, franja d’edat, gènere, nacionalitat, etc. Mabrian no guarda mai dades personals, simplement tracta la informació per analitzar tendències globals.

LES MÀQUINES D’INTEL·LIGÈNCIA que fa servir Mabrian són capaces d’entendre set idiomes europeus, però ara, a més, hi han afegit el rus, l’àrab, el xinès i el japonès. Els equips informàtics estan llogats a un Data Center ubicat a Alemanya, amb 40 màquines molt potents que estan tot el dia processant dades. “El més important perquè tot funcioni és la connectivitat amb aquestes màquines i un equip humà amb talent, que és el que tenim a Maó. Això darrer és molt valuós”, recalca Camps.

L’EMPRESA MENORQUINA COL·LABORA amb partners que operen a tot el món. Amb Mastercard, hi té un acord doble: per un costat, la multinacional els proporciona dades per saber com es gasta els diners la gent quan arriba a una destinació turística i, per l’altre, la divisió d’ smart cities de Mastercard distribueix la plataforma de Mabrian com una solució per a destinacions i empreses. “També ens agrada cuidar els clients, assegurar-nos que trauran el màxim profit possible de la nostra plataforma”, puntualitza Camps.

MABRIAN VOL CONVERTIR-SE en líder mundial del Big Data per a aplicacions turístiques. En el futur, l’empresa menorquina preveu multiplicar per dos i per tres el volum anual del seu negoci, gràcies a acords importants a escala internacional. “Les xarxes potser evolucionin i canviïn, però la tendència de la gent de voler compartir les vacances i l’experiència turística, això no canviarà mai”, conclou el gerent de Mabrian.

EDICIÓ PAPER 16/12/2018

Consultar aquesta edició en PDF